تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,836 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,658 |
طراحی الگوی انتخاب رشته-محل داوطلبان کارشناسی ارشد مهندسی برق | ||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
دوره 8، شماره 16، بهمن 1398، صفحه 149-180 اصل مقاله (1.53 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/eps.2020.2921 | ||
نویسندگان | ||
ابوالقاسم نادری روشناوند* 1؛ ابراهیم خدایی2؛ جعفر عبادی3؛ مرتضی فیروز آبادی4 | ||
1گروه مدیریت آموزشی دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران | ||
2دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
3دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران | ||
4دانشجوی دکتری اقتصاد آموزش عالی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 31 شهریور 1399، تاریخ پذیرش: 31 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
در سالهای اخیر آموزش عالی کشور با مسائل متنوعی نظیر صندلیهای خالی در واحدهای دانشگاهی، بیکاری فارغالتحصیلان و... مواجه شده که چالش های جدی پیش روی برنامه ریزان آموزشی قرار داده است. لازمه مقابله با این چالشها، شناخت عوامل تعیین کننده انتخاب متقاضیان آموزش عالی و بویژه تصمیم به انتخاب رشته-محل تحصیل است که با طراحی الگوی مناسب بخوبی امکانپذیر می باشد. دستاوردهای مبتنی بر این الگو علاوه بر کمک به برنامه ریزان و سیاستگذاران آموزشی، به ارتقای کیفیت انتخاب و تصمیمات داوطلبان نیز کمک می نماید. در این مقاله الگوی انتخاب کُد-رشته-محلهای تحصیلی داوطلبان طراحی و با اتکا به نتایج آن تمایز رفتار داوطلبان به تفکیک جنسیت، وضعیت شغلی و محل سکونت تحلیل و ارزیابی شده است. جامعه تحقیق، داوطلبان رشته مهندسی برق کنکور کارشناسی ارشد سال 1397 است و الگوی انتخاب رشته-محل با استفاده از دادههای مربوط به ویژگیهای افرادی که حداقل یک کد رشته محل را انتخاب نمودهاند و کاربست رگرسیون لاجستیک مرتب شده برآورد شده است. یافتههای کلی نشاندهنده گرایش بالای داوطلبان به کدرشتهمحلهای دانشگاههای دولتی مستقر در تهران و مراکز استانها (اعم از روزانه و شبانه) میباشد؛ داوطلبان رشته مهندسی برق با احتمال 75% یکی از این دو نوع کد رشتهها را به عنوان گزینه اول انتخاب مینمایند. همچنین به جز شاغلان دستگاههای دولتی، زنان بیشتر از مردان گرایش به حضور در کدرشتههای مستقر در شهر تهران دارند. علاوه بر آن در میان داوطلبان شاغل، تنوع بیشتری در انتخاب انواع کد رشته محلها مشاهده میشود و در میان افراد غیرشاغل، گرایش قابل توجهی به دورههای روزانه دانشگاههای شهر تهران وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل ده درصد رتبههای برتر نشان میدهند که این گروه با احتمال بسیار زیاد، دورههای روزانه دانشگاههای دولتی تهران را انتخاب مینمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
تصمیم تحصیلی داوطلبان کارشناسی ارشد؛ برنامهریزی آموزشی؛ انتخاب دانشگاه؛ رگرسیون لجستیک مرتب شده؛ آزمون وروی سراسری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing a Model of University-Discipline Choice of Postgraduate Applicants in Electrical Engineering Discipline | ||
نویسندگان [English] | ||
Abolghasem Naderi Roushanavand1؛ Ebrahim Khodaie2؛ Jafar Ebadi3؛ Mortaza Firouzbadi4 | ||
1PhD in Education Economics and Professor, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran | ||
2PhD in Applied Statistics and Associate Professor, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran | ||
3UniversitPhD in Economics and Associate Professor, Faculty of Economics, University of Tehrany of Tehran | ||
4PhD Student in Economics and Financial Management Higher Education, | ||
چکیده [English] | ||
In recent years, higher education in Iran has faced a variety of problems, such as university extra seats, unemployment of graduates, and so on, which cause critical challenges to educational planners and policy makers. Examining main determinants of the applicants’ choice is an important remedy to thses challenges that can be done through developing an appropriate university-discipline choice model. Results derived from such a model, can help educational planners to rectify the challenges and also improve the quality of the applicants’ choices. In other words, understanding the university choice models of applicants helps to understand university choice behavior in Iran and to improve the quality of their university choice, higher education policies, and the decisions of university administrators. In this article, the model of university choice and its determinants in terms of gender, occupation, and residence are designed and estimated using data on the characteristics of a randomly selected sample of participants in the 1397 entrance exam of Electrical Engineering master degrees. The data included information on the field chosen by participants who were allowed to choose the study field and select at least one university-location course. The results of the analyses emplying Rank-ordered logistic model, show a high tendency of the applicants to attend the state universities located in Tehran city and the capitals of Iran’s provinces. Women tend to prefer Tehran more than men and unemployed tend to be significantly more exposed to the daily courses of Tehran city universities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Unversity-Discipline Choice Model, Educational Planning, Master Degree, Rank-Ordered Logistic Regression, General Exam Enterance | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 675 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 518 |