تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,856 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,666 |
واکاوی مؤلّفههای رئالیسم جادویی در رمان «دخیل هفتم» اثر محمّد رودگر | ||
پژوهشنامهی مکتب های ادبی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 9، فروردین 1399، صفحه 26-49 اصل مقاله (232.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/rjls.2020.18422.1112 | ||
نویسنده | ||
آرزو پوریزدان پناه کرمانی* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد | ||
تاریخ دریافت: 19 اسفند 1398، تاریخ بازنگری: 30 مرداد 1399، تاریخ پذیرش: 06 مهر 1399 | ||
چکیده | ||
چکیده رئالیسم جادویی، یکی از زیرشاخههای مکتب رئالیسم است که در آن، واقعیّت و خیال به هم میآمیزند؛ به گونهای که اتّفاقات و شخصیّتهای جهان واقعی و فراواقعی برای خواننده، کاملاً طبیعی و باورپذیر جلوه مینماید. «دخیل هفتم»، اثر محمّد رودگر، یکی از آثار برگزیده و شاخص در حوزهی ادبیّات پایداری و ادبیّات انقلاب است. محمّد رودگر در این رمان برای بیان ابعاد معنوی و رویدادهای ماورایی دوران انقلاب و دفاع مقدّس از میان سبکهای ادبی، رئالیسم جادویی را برگزیده است. این پژوهش، درصدد پاسخگویی به این سؤالات است که مهمترین مؤلّفههای رئالیسم جادویی در رمان «دخیل هفتم» کداماند؟ و به کارگیری آنها در این رمان با چه دگردیسیهایی همراه بوده است؟ و دیگر این که نویسنده در راستای بومیسازی رئالیسم جادویی به چه میزان موفّق عملکرده است؟ در این جستار با روش توصیفی ـ تحلیلی به شناسایی و بررسی مؤلّفهها و شاخصههای رئالیسم جادویی در رمان «دخیل هفتم» پرداخته شده است تا از رهاورد آن، دگردیسیهای مؤلّفههای رئالیسم جادویی در این داستان و شگردهای نویسنده برای بومیسازی آنها تبیین شود. یافتههای تحقیق، حکایت از نمود برجستهی پانزده مؤلّفهی رئالیسم جادویی در این رمان دارد. استفاده از خوارق عادات و کرامات عرفانی و کشف و شهود، بهرهگیری فراوان از خواب و رؤیا و جایگزینی آن به جای وهم و خیال، استفاده از رایحههای خوش و معنوی به جای بوهای متعفّن، جایگزینی عنصر رنگ به جای صدا و به کارگیری نمادین اعداد مقدّس، کنار زدن سحر و جادو با عناصر عرفانی برخی از دگریسیهای مؤلّفههای رئالیسم جادویی در این رمان بوده است. براین اساس، «دخیل هفتم» را میتوان گامی مؤثّر در راستای سیر تکوینی خلق آثار رئالیسم جادویی و بومیسازی آن در ایران به شمار آورد و محمّد رودگر توانسته نسبت به نویسندگان پیش از خود در این راه قدمی رو به جلو بردارد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: رئالیسم جادویی؛ بومی سازی؛ رمان؛ «دخیل هفتم»؛ محمّد رودگر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of the Elements of Magic Realism in the Novel of The Seventh Invocation by Mohammad Rudgar | ||
نویسندگان [English] | ||
Arezu Pooryazdanpanah | ||
Assistant Professor of Persian Language and Literature, Yazd University | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Magic realism is one of the branches of the school of realism where reality and imagination are intertwined, in such a way that the events and people of the real world appear to be completely natural and believable to the reader. Mohammad Rudgar's Seventh Invocation is one of the featured and distinguished works in the field of literature of resistance and literature of revolution. In this novel, Mohammed Rudger has chosen magic realism to express the spiritual dimensions and events beyond the revolution and the Holy Defense in a literary style. In this descriptive-analytical study, the elements and characteristics of magic realism in the novel of Seventh Invocation are identified and investigated to explain the transformation of the elements of magic realism in this story and the author's ways of localizing them. The findings of the study indicate the presence of fifteen prominent elements of magic realism in this novel. The use of mystical habits and deeds, intense utilization of dreams and replacing them with fantasies, the use of fragrant and fragrant scents, the substitution of color elements with sound and symbolic use of sacred numbers and the magic conjunction with the mystical elements have been some of elements of magical realism employed in the novel. Accordingly, Seventh Invocation can be considered as an effective step in the development of the creation of works of magic realism and its localization in Iran and Mohammad Rudgar has been able to take a step further than his predecessors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Magic Realism, Localization, Novel, Seventh Invocation, Mohammad Rudgar | ||
مراجع | ||
ـ بینیاز، فتحالله. (1387). درآمدی بر داستاننویسی و روایتشناسی. تهران: انتشارات افراز.
ـ پارسینژاد، کامران. (1387). هوّیتشناسی ادبیّات و نحلههای ادبی معاصر. تهران: کانون اندیشهی جوان.
ـ ثروت، منصور. (1390). آشنایی با مکتبهای ادبی. چاپ سوم. تهران: علم.
ـ حنیف، محمّد و محسن حنیف. (1397). بومیسازی رئالیسم جادویی در ایران. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
ـ رودگر، محمّد. (1395). «دخیل هفتم». تهران: شهرستان ادب.
ـ شمیسا، سیروس. (1393). مکتبهای ادبی. تهران: قطره.
ـ گیبرت، ریتا. (1357). هفت صدا (مصاحبهی ریتا گیبرت با هفت نویسندهی آمریکای لاتین). ترجمهی نازی عظیما. تهران: آگاه.
ـ لاج، دیوید. (1388). هنر داستاننویسی. ترجمهی رضا رضایی. تهران: نی.
ـ میرصادقی، جمال و میمنت. (1377). واژهنامهی هنر داستاننویسی. تهران: انتشارات مهناز.
ـ میرعابدینی، حسن. (1380). صد سال داستاننویسی ایران. چاپ دوم. تهران: نشر چشمه.
ـ نورآقایی، آرش. (1393). عدد، نماد، اسطوره. تهران: نشر افکار.
-Bowers, Maggie Anne. (2005). Magic(al) Realism. London & New York: Routledge.
-Chanady, Amaryll Beatrice. (1985). Magical Realism and the Fantastic, Resolved Versus Unresolved Antinomy. New York: Garland Publishing, INC.
-Cuddon, Jhon Anthony. (1992). The penguin dictionaryof literary terms and literary theory. Penguin Books.
-Erickson, J. (1995). Metoikoi and Magical realism in the Maghrebian Narratives of Tahar ben Jelloun and Abdelkebir khatibi. In L. P. Zamora, & W. B. Faris (Eds.), Magical Realism: Theory, History, Community (pp. 427-450). Durham, USA: Duke University Press.
-Faris, W. B. (1995). Scheherazade's Children: Magical Realism and Postmodern Fiction. In L. P. Zamora, & W. B. Faris (Eds.), Magical Realism: Theory, History, Community (pp. 163-191). Durham, USA: Duke University Press.
- Hosking, Tamlyn. (2005). The language of Dreams: A Study of Transcultural Magical Realism in four Postcolonial Texts. University of Kwazulu – Natal, Pietermarizburg.
- Rios, Alberto. (1999). Magical Realism: Definition, Arizona State University, Tempe AZ.
- Young, David & Keith Hollaman. (1984). Magical Realism Fiction: An Anghology. New York: Longman.
مقالات:
ـ پارسینژاد، کامران. (1382). «مبانی و ساختار رئالیسم جادویی». ادبیّات داستانی. ش 66 و 67 . صص 5 ـ 9.
ـ چهارمحالی، محمّد. (1393). «ملکوت نقطهی عطف رئالیسم جادویی ایران». ادبیّات پارسی معاصر. س4. ش4. صص 71 – 94.
ـ حجازی، بهجتالسّادات. (1394). «نشانههای رئالیسم جادویی در رمان منِ او». ادب و زبان. س 18. ش 38. صص 81ـ103.
ـ دانشگر، آذر. (1397). «بررسی رئالیسم جادویی در رمان پریباد اثر محمّدعلی علومی». پژوهشنامهی نقد ادبی و بلاغت. س 7. ش 1 . صص 59 ـ 78.
ـ رودگر، محمّد. (1396). «رئالیسم عرفانی». پژوهشهای ادبیّات تطبیقی. س 5. ش 3. صص 28 – 51.
ـ شیخزاده، سمیّه و دیگران. (1395). «ردپای رئالیسم جادویی در دو داستان کوتاه دفاع مقدّس «ماه زده» و «عود عاس سبز» نوشتهی مجید قیصری». نشریهی ادبیّات پایداری. س8. ش 14. صص 123 – 147.
ـ کسیخان، حمیدرضا. (1390). «بررسی تطبیقی مؤلّفههای رئالیسم جادویی در طبل حلبی از گونتر گراس و یکصد سال تنهایی از گابریل گارسیا مارکز». زبانپژوهی دانشگاه الزهرا (س). س 2. ش 4. صص 105 ـ 126.
ـ ناظمیان، رضا؛ علی گنجیان خناری؛ داوود اسپرهم و یُسراو شادمان. (1393). «بررسی گزارههای رئالیسم جادویی در رمانهای «عزاداران بیل» (غلامحسین ساعدی) و «شبهای هزار شب» (نجیب محفوظ)». ادب عربی. سال 2. شمارهی 6 . صص 157 ـ 178 .
ـ نیکوبخت، ناصر و مریم رامیننیا. (1384). «بررسی رئالیسم جادویی و تحلیل رمان اهل غرق». پژوهشهای ادبی. شمارهی 8 . صص 139 ـ 154 . | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 345 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 283 |