تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,872 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,683 |
ایماژیسم در منظومه «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» از فروغ فرخزاد و منظومه «هیو سلوین مابرلی» از عزرا پاوند | ||
پژوهشنامهی مکتب های ادبی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 9، فروردین 1399، صفحه 50-69 اصل مقاله (208.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/rjls.2020.18624.1121 | ||
نویسندگان | ||
رقیه موسوی* 1؛ نرگس محمدی بدر2 | ||
1دانشگاه پیام نور- تهران جنوب | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور تهران | ||
تاریخ دریافت: 09 اردیبهشت 1399، تاریخ بازنگری: 10 شهریور 1399، تاریخ پذیرش: 06 مهر 1399 | ||
چکیده | ||
چکیده ایماژیسم به معنای تصویرگرایی، مکتبی است که در مدت کوتاهی که از عمر آن گذشت تأثیرات به سزایی را در ادبیّات و مکاتب بعد از خود بر جای گذاشت و عزرا پاوند بهعنوان بنیانگذار این مکتب با تأثیرپذیری از شعر هایکو و ترکیب آن با مفاهیم برجسته اجتماعی، شعر و محتوای نوینی را در قرن بیستم خلق نمود. این اتّفاق در ادبیّات جهان در اشعار تی اس الیوت، ارنست هیوم و خود عزرا پاوند توانست زمینۀ تحوّل شعر آزاد در جریانهای رایج ادبی به وجود آورد. همانگونه که در غرب این تغییرات با سرعت بهپیش میرفت، شاعران ایرانی نیز از این جریان غافل نشدند و با استعانت از ترجمه اشعار شاعران اروپایی و آمریکایی از این تأثیر الهام گرفتند و در اشعار خود از آن بهره جستند. یکی از این شاعران فروغ فرخزاد بود که در مجموعه آخر شعر خود با نگاه به تصویرگرایی در رسته شاعران ایماژیست جای گرفت. هدف از نگارش این مقاله بررسی ایماژیسم در شعر «هیو سلوین مابرلی» عزرا پاوند و منظومه «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» فروغ فرخزاد با خوانشی ایماژیستی است. این تحقیق که به روش تحلیلی –توصیفی انجامشده در پایان به این نتیجه رسیده است که هر دو شاعر در اشعار خود با تمرکز بر جوهره اصلی تصویر، شعر را نتیجه تجربیات زندگی خود میدانند و هردو از مسائل زمان خود به ستوه آمده و در جستجوی کمال روحانی هستند. شعر فروغ در تقابل با شعر عزرا پاوند معناگراتر است و این از چینش تصاویر اشعارشان در کنار یکدیگر قابلتشخیص است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: ایماژیسم؛ فروغ فرخزاد؛ عزرا پاوند؛ هیو سلوین مابرلی؛ ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Imagism in the poem "Let's believe in the beginning of the cold season" by Forough Farrokhzad and the poem "Hugh Selwyn Mauberley" by Ezra Pound | ||
نویسندگان [English] | ||
roghayeh mousavi1؛ narges mohammadi badr2 | ||
1payame noor university | ||
2Associate Professor of Persian Language and Literature Payame Noor University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Imagism, meaning imagery, is a literary school that has had a profound impact on literature and other literary schools in its short life. Ezra Pound as the founding father of this school was influenced by Haiku poetry, combining it with prominent social concepts, created new poetry and content in the twentieth century. This event in the world literature, which was practiced in the poetry of T.S Eliot, Ernest Hume, and Ezra Pound himself, provided the basis for the development of free poetry in mainstream literary currents. As these changes were taking place rapidly in the West, Iranian poets who were unaware of this trend, were inspired by the translations of poems by European and American poets, attempted to practice it in their poetry. One of these poets was Forough Farrokhzad, who in the last collection of her poetry by looking at the imagism and its combination with social symbolism, became a practitioner of imagist poetry. The purpose of this essay is to examine the image in the poem of Hugh Selwyn Mauberley by Ezra Pound and the poem "Let's Believe in the Beginning of the Cold Season" by Forough Farrokhzad with an imagist reading. The present study which is in descriptive- analytical method has finally concluded that both poets in their poems, focusing on the essence of the image, viewed poetry as the result of particular life events and experiences and also both of them were troubled by the issues of their time, sought for spiritual perfection. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Imagism, Forough Farrokhzad, Ezra Pound, Hugh Selwyn, Mauberley, Let's Believe in the Cold Season | ||
مراجع | ||
Olsen, Flemming. (2008). Between Positivism and T.S. Eliot: Imagism and T.E. Hulme. First edition. Set and printed by Grafsk Data Center A/S. dense Cover design by Anne Charlotte Mouret.Side-1ISBN 978-87-7674-283-6. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 852 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 437 |