تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,676 |
مقایسهی تطبیقی درونمایههای مکتب باروک و مضامین شعر سهراب سپهری | ||
پژوهشنامهی مکتب های ادبی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 10، تیر 1399، صفحه 46-65 اصل مقاله (210.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/rjls.2020.19213.1144 | ||
نویسندگان | ||
مسعود روحانی* 1؛ محمد عنایتی قادیکلایی2 | ||
1دانشیار دانشگاه مازندران | ||
2دانشگاه مازندران | ||
تاریخ دریافت: 16 تیر 1399، تاریخ بازنگری: 29 آبان 1399، تاریخ پذیرش: 08 آذر 1399 | ||
چکیده | ||
چکیده مکتب باروک که ابتدا در هنر معمارى ظاهر شده بود به تدریج در هنرهاى تجسّمى، موسیقى و ادبیّات رسوخ و نمود یافت. تجلّی نگرش باروک در ادبیّات در ادوار ادبی، بعد از قرن شانزدهم و به خصوص در ادبیّات قرن بیستم در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی مشهود است. در ادبیّات فارسی ایران نیز بسیاری از محقّقان، مکتب باروک را مورد بررسی قرار داده و آن را با برخی از ویژگیهای شعر فارسی به ویژه با معیارهای سبک هندی، قابل مقایسه دانستهاند. در این جستار به بررسی تطبیقی مکتب باروک با شعر سهراب سپهری میپردازیم و بدون اعتقاد به منطبق بودن شعر سهراب با تمام ویژگیها و معیارهای ساختاری مکتب باروک، تلاش میکنیم مضامین مشترک شعر این شاعر معاصر با مکتب باروک را مورد توجّه دهیم. بررسیهای صورت گرفته نشان داد که مضامین و درونمایههای مشترک فراوانی در شعر سهراب با آنچه در باروک مطرح است، وجود دارد. این مضامین، عبارتاند از: گریز از تقلید، دم غنیمت شمردن، هنجارگریزی معنایی، تناسخ، مرگاندیشی، ابهام و حیرت، پارادوکس و عصیان. نگاهی به این درونمایهها، نشان میدهد اساسیترین مؤلّفهای که باروک بر آن، تکیه دارد، نوآوری و عدم رکود است. همان که شعر سهراب را نیز شامل گردیده است و اندیشهی ناب و تقلیدناپذیر وی – که به گفتهی محقّقان، نشاتگرفته از آبشخورهای متفاوتی است- بر آن، تأکید دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: سهراب سپهری؛ مکتب باروک؛ درونمایه؛ شعر معاصر. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of Themes of Baroque and Poetic Themes of Sohrab Sepehri | ||
نویسندگان [English] | ||
masoud ruhani1؛ mohammad enayati ghadikolaee2 | ||
1Associate Professor of Mazandaran University | ||
2university of mazandaran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: The School of Baroque, which first appeared in the art of architecture, gradually penetrated the visual arts, music, and literature. The manifestation of Baroque's attitude in literature is evident in the periods after the sixteenth century, and especially in twentieth-century literature, in most European countries and South America. In Iranian Persian literature, many scholars have examined the School of Baroque and considered it comparable to some features of Persian poetry, especially with the standards of the Indian style. In this study which is a comparative study of Baroque with Sohrab Sepehri's poetry while not claiming a full compatibility of Sohrab's poetry with all the structural features and criteria of Baroque school, an attempt was made to consider the common themes of poetry of this contemporary poet with those of Baroque. The findings have shown that there are many common themes between Sohrab's poetry and Baroque. These themes include: avoidance of imitation, looting, semantic aberration, reincarnation, death-thinking, ambiguity, paradox and rebellion. A close look at these themes shows that the most basic components that Baroque relies on are innovation and non-stagnation which are included in Sohrab's poetry and his pure and unmistakable thought. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: Sepehri, Baroque, the motive, contemporary poetry | ||
مراجع | ||
منابع
- آشوری، داریوش و امامی، کریم و معصومیهمدانی، حسین (1371)، پیامی در راه، تهران: طهوری.
- اسدیامجد، فاضل و اسماعیلی، پریوش (1392)، «بازتاب مکتب باروک در ساختار غزلیّات صائب تبریزی»، پژوهش ادبیّات معاصر جهان، دورهی 17، شمارهی 3، صص 19-5.
- امینی، محمّدرضا (1374)، «سبک باروک در ادبیّات غنایی اروپا»، کیهان فرهنگی، شمارهی 122، صص31-28.
- براهنی، رضا (1371)، طلا در مس، جلد اوّل، تهران: زریاب.
- پراک، مهدیه و غریبحسینی، زهرا و شاکری، جلیل (1393)، «بررسی مصادیق ابدیّت در اشعار سهراب سپهری»، نشریّهی ادب و زبان دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال17، شمارهی 35، صص 68-41.
- جعفری، مسعود (1378)، سیر رمانتیسم در اروپا، تهران: مرکز.
- حسنزادهمیرعلی، عبدالله و شامانی لیلا (1390)، «بررسی تطبیقی مکتب باروک با سبک هندی»، مجلّهی پژوهشهای زبان و ادبیّات تطبیقی، دورهی 3، شمارهی 1، (پیاپی 9) صص 66-51.
- حسنزادهمیرعلی، عبدالله (1393)، «مقایسهی تحلیلی باروک و سبک هندی» مجلّهی مطالعات انتقادی ادبیّات دانشگاه گلستان، سال اوّل، شمارهی اوّل، صص 44-27.
- حسینی، حسن (1367)، بیدل، سپهری و سبک هندی، تهران: سروش.
- خطّاط، نسرین و شوهانی علیرضا (1385)، «جلوههایی از مکتب باروک در رباعیّات خیّام»، نشریّهی پژوهش زبانهای خارجی، شمارهی33، صص64-49.
- داد، سیما (1371)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: مروارید.
- داودیمقدّم، فریده و اختری، طاهر (1392)، «تجلّی تجارب صوفیانه در شعر ادونیس و سهراب سپهری»، مجلّهی انجمن ایرانی زبان و ادبیّات عربی، شمارهی 26، صص100-73.
- راستگو، سیّدمحمّد (1384)، «جور دیگر دیدن، پژوهشی در پیوند عرفان و هنر»، مجلّهی مطالعات عرفانی دانشگاه کاشان، شمارهی 2، صص 108-79.
- روحانی، مسعود و عنایتیقادیکلایی، محمّد (1388)، «سهراب سپهری، اندیشهای عادتستیز، شعری هنجارگریز»، فصلنامهی پژوهشهای ادبی، سال 6، شمارهی23، صص 126-109.
- زمرّدی، حمیرا (1384)، «تناسخ و قداست گیاهی در شعر سپهری و شاملو»، مجلّهی دانشکدهی ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه تهران، دورهی 56، شمارهی 174، صص142-135.
- زیپولی، ریکاردو (1363)، چرا سبک هندی در دنیای غرب سبک باروک خوانده میشود، تهران: انجمن فرهنگی ایتالیا.
- سپهری، سهراب (1380)، هشت کتاب، تهران: طهوری.
- سیّدحسینی، رضا (1384)، مکتبهای ادبی، جلد 1، تهران: آگاه.
- شریفیان، مهدی (1384)، «نماد در اشعار سهراب سپهری»، پژوهشنامهی علوم انسانی، شمارهی 45-46، صص 130-113.
- شریفیان، مهدی و داربیدی، یوسف (1386)، «بررسی سمبلهای سیب، کبوتر، گل سرخ و نیلوفر در اشعار سهراب سپهری»، نشریّهی دانشکدهی ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، شمارهی 21، (پیاپی18)، صص84-59.
- شمیسا، سیروس (1378)، نگاهی به سهراب سپهری، تهران: مروارید.
- صفوی، کوروش (1375)، از زبانشناسی به ادبیّات، جلد اوّل، تهران: چشمه.
- صیّادینژاد، روح ا. . . و سیفی، محسن و طالبیان، منصوره (1391)، «ناسازوارگی در سرودههای عرفانی»، فصلنامهی نقد و ادبیّات تطبیقی دانشگاه رازی کرمانشاه، سال2، شمارهی6، صص89-61.
- عابدی، فاطمهگل و شریفپور، عنایتالله (1394)، «بررسی جلوههایی از مکتب باروک در اشعار ابوالعلاء معرّی»، مجموعه مقالههای دهمین همایش بینالمللی ترویج زبان و ادب فارسی دانشگاه محقّق اردبیلی، صص 27-17.
- علویمقدّم، مهیار و رجبی، مسلم (1392)، «بازتاب زیباشناختی مکتب باروک در شعر حافظ»، نشریّهی پژوهشهای ادبی و بلاغی دانشگاه پیام نور، سال 1، شمارهی 3، صص 84-76.
- علیزاده، ناصر و باقینژاد، عبّاس (1389)، «شهود، نماد و شعر سهراب سپهری»، مجلّهی شعرپژوهی دانشگاه شیراز، شمارهی 5، صص 222-201.
- کهنموییپور، ژاله (1382)، «جلوههای زیباییشناختی باروک در رمان جدید»، پژوهشنامهی علوم انسانی، شمارهی 37 (1)، صص 79-68.
- گامبریج، ارنست (1387)، تاریخ هنر، ترجمهی علی رامین، تهران: نی
- گوهرین، صادق (1368)، فرهنگ لغات مثنوی، تهران: زوّار.
- لاهوری، اقبال (1376)، کلّیّات اشعار فارسی اقبال، با مقدّمه و تصحیح احمد سروش، تهران: کتابخانهی سنایی.
- مولوی، جلالالدّین محمّد (1363)، کلّیّات شمس، با تصحیح و حواشی بدیعالزّمان فروزانفر (دورهی ده جلدی)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- ــــــــــــــــــــــــــــ. (1375)، مثنوی معنوی، تصحیح عبدالکریم سروش، تهران: علمی و فرهنگی.
- ناصح، علیاحمد (1385)، «تناسخ از نگاه قرآن و برهان»، فصلنامهی پژوهشهای فلسفی و کلامی دانشگاه قم، سال 8، شمارهی2: صص 288-271.
- نوروزی، نورالله (1391)، «معانی، تصاویر و تعابیر مرگ در اشعار سهراب سپهری و فریدون تولّلی»، پژوهشنامهی ادب غنایی، سال دهم، شمارهی 18، صص 198-185.
. Cudden, J. A. (1984). A Dictionary of Literary Terms, Revised Edition, U. S. A, Penquin Book. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 371 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 273 |