تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,314 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,975 |
سوررئالیسم در رمان «ملکوت» بهرام صادقی | ||
پژوهشنامهی مکتب های ادبی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 10، تیر 1399، صفحه 66-93 اصل مقاله (275.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/rjls.2020.18693.1131 | ||
نویسندگان | ||
نادیا عزیزی1؛ رضا صادقی شهپر* 2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان | ||
تاریخ دریافت: 17 اردیبهشت 1399، تاریخ بازنگری: 21 مهر 1399، تاریخ پذیرش: 29 آذر 1399 | ||
چکیده | ||
چکیده سوررئالیسم به ادبیّات و هنر از منظر روانشناسانه میپردازد، مسائل ذهنی و روانی را در آن برجسته میکند و به روان ناخودآگاه و خواب و رؤیا اهمّیّت بسیار میدهد. آن آفرینش هنری بدون هرگونه نظارت عقل و محدودیّتهای عرفی و اخلاقی است و هذیانوار و رؤیاگونه لحظههای گذرا و ناب ذهن را ثبت میکند تا واقعیّت برتر را برسازد. در این مقاله، رمان «ملکوت»، نوشتهی بهرام صادقی به روش توصیفی-تحلیلی از دیدگاه سوررئالیسم تحلیل شده است. نگارندگان میخواهند به این پرسش اصلی پاسخ دهند که چه ویژگیها و شاخصههایی باعث شده است که این رمان، سوررئالیستی قلمداد شود؟ نتیجهی بررسیها نشان میدهد که بهرهگیری از ویژگیها و شگردهایی همچون نگارش خودکار، خواب و رؤیا، امر شگفت و حیرتزا، عشق اروتیک و ستایش زن، طنز و جنون، مکانهای عجیب و غریب، درآمیختن واقعیّت با خیال و نبود زمان گاهنامهای، ملکوت را به رمانی سوررئالیستی بدل کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: سوررئالیسم؛ نگارش خودکار؛ رؤیا؛ «ملکوت»؛ بهرام صادقی. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Surrealism in Bahram Sadeghi’s Novel Malakoot (Heaven) | ||
نویسندگان [English] | ||
nadia azizi1؛ Reza Sadeghi Shahpar2 | ||
1Ph.D student of Persian language and Literature, Hamedan branch, Islamic Azad University | ||
2Associate Professor of Persian language and Literature, Hamedan branch, Islamic Azad University | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Surrealism is a modern artistic and literary movement and deals with psychological issues in arts and literature. Surrealism can be defined as literary creation outside any rational or moral boundary. A surrealist author writes down whatever goes on in his or her mind, resembling a state of dreaming or hallucination. The present paper adopts a descriptive-analytical method and offers a critical analysis of Bahram Sadeghi’s Malakoot (Heavens) based on the a surrealist thought. The findings suggest that Sadeghi’s story well conforms to the principles of surrealism through using major surrealist techniques such as writing while sleeping and dreaming, stream of consciousness, madness, imaginary phenomena, surrealist time and place, eroticism, and ambiguity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
key words: surrealism, unconscious writing, dream, Malakoot, Bahram Sadeghi | ||
مراجع | ||
منابع
- آریانپور، امیرحسین (1357) فرویدیسم با اشاراتی به ادبیّات و عرفان. چاپ دوم. تهران: امیرکبیر.
- اسحاقیان، جواد (1395) «پلّهپلّه تا ملکوت صادقی». مجلّهی برگ هنر، دو ماهنامهی ادبیّات داستانی. شمارهی 8. ص 13-28.
- براهنی، رضا (1371) طلا در مس. جلد اوّل. چاپ اوّل. تهران: میثاق.
- بیات، حسین (1387) داستاننویسی جریان سیّال ذهن. چاپ اوّل. تهران: علمی و فرهنگی.
- بیگزبی، سی. وی. ای (1395) دادا و سوررئالیسم. ترجمهی حسن افشار. چاپ نهم. تهران: مرکز.
- پاینده، حسین (1389) داستان کوتاه در ایران (داستانهای مدرن). ج 2. چاپ اوّل. تهران: نیلوفر.
- ــــــــــــــــــ. (1392) گشودن رمان. چاپ اوّل. تهران: مروارید.
- پیروز، غلامرضا و حقیقی، مرضیه (1393) «طنز کارناوالی و بازتاب آن در داستانهای بهرام صادقی». مجلّهی جامعهشناسی هنر و ادبیّات. دورهی 6. شمارهی 1. ص 65-89.
- تدینی، منصوره (1395) «شیطان، خدا، انسان در آیینهی ملکوت». مجلّهی برگ هنر، دو ماهنامهی ادبیّات داستانی. شمارهی 8. ص 29-38.
- ثروت، منصور (1385) آشنایی با مکتبهای ادبی. چاپ اوّل. تهران: سخن.
- دیچز، دیوید (1388) شیوههای نقد ادبی. ترجمهی محمّدتقی صدقیانی و غلامحسین یوسفی. تهران: علمی.
- ذوالفقاری، محسن و همکاران (1395) «شیوههای انعکاس سوررئالیسم در رمانهای معاصر و تفاوتها و شباهتهای آنها با مبانی غربیاش». مجلّهی سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب). شمارهی 32. صص243-261.
- روزبه، محمّدرضا و کشاورزی، سودابه (1394) «نشانههای سوررئالیستی در رمان «ملکوت» بهرام صادقی». دهمین همایش بینالمللی انجمن ترویج زبان و ادبیّات فارسی. دانشگاه محقّق اردبیلی.
- سیّدحسینی، رضا (1389) مکتبهای ادبی. ج2. چاپ پانزدهم. تهران: نگاه.
- شمیسا، سیروس (1390) مکتبهای ادبی. پاپ اوّل. تهران: قطره.
- صادقی، بهرام (1351) ملکوت. چاپ سوم. تهران: کتاب زمان.
- صنعتی، محمّد (1389) «با مرگ به ستیز مرگ». در: تحلیلهای روانشناختی در هنر و ادبیّات. چاپ پنجم. تهران: مرکز. ص113-143.
- ـــــــــــــــــــ. (1394) صادق هدایت و هراس از مرگ. چاپ ششم. تهران: مرکز.
- طهوری، مریم و رزاقپور، مرتضی (1389) «سوررئالیسم در داستان واهمههای بینام و نشان غلامحسین ساعدی». مجلّهی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، شمارهی 2. ص 195 – 217.
- غیاثی، محمّدتقی (1386) تأویل ملکوت و قصّهای اجتماعی، سیاسی. چاپ اوّل. تهران: نیلوفر.
- فتوحی، محمود (1385) «ویژگیهای تصویر سوررئالیستی». مجلّهی زبان و ادبیّات دانشکدهی ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. ش 152. ص 1-23.
- قویمی، مهوش (1387) «بوف کور» و «شازده احتجاب»: دو رمان سوررئالیست». پژوهشنامهی علوم انسانی. ش 57. ص 317-333.
- کاتوزیان، محمّدعلی (1395) طنز و طنزینهی هدایت. چاپ اوّل. تهران: پردیس دانش.
- میرشکار، مهسا (۱۳۹۵) «بررسی مکتب سوررئالیسم با تکیه بر داستان ملکوت نوشتهی بهرام صادقی». کنگره بینالمللی زبان و ادبیّات. دانشگاه تربت حیدریه.
- میرعابدینی، حسن (1389) صد سال داستاننویسی ایران. چاپ سوم. تهران: چشمه.
- هاشمی، رقیه و پورنامداریان، تقی (1391) «تحلیل داستان ملکوت با تکیه بر مکتب روان تحلیلی». فصلنامهی زبان و ادبیّات فارسی. سال چهارم. شمارهی 10. ص 137- 157.
- یونگ، کارل گوستاو (1393) انسان و سمبولهایش. ترجمهی محمود سلطانیه. چاپ نهم. تهران: جامی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 497 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 282 |