تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,310 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,972 |
ترکیببندی شعری از دیدگاه مکتبی با تکیه بر شعر «در میدان» احمد شاملو | ||
پژوهشنامهی مکتب های ادبی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 10، تیر 1399، صفحه 114-133 اصل مقاله (250.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/rjls.2020.18576.1120 | ||
نویسندگان | ||
راشین مبشری* 1؛ حسین حسن پور آلاشتی2؛ مرتضی محسنی3؛ رضا ستاری4 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران | ||
2بابلسر-دانشگاه مازندران | ||
3عضو هیات علمی گروه زبان وادبیات فارسی | ||
4گروه زبان وادبیات فارسی | ||
تاریخ دریافت: 04 اردیبهشت 1399، تاریخ بازنگری: 17 آبان 1399، تاریخ پذیرش: 09 آذر 1399 | ||
چکیده | ||
چکیده پیروی از طرز فکری مکاتب ادبی، تأثیرات ژرفی در ترکیببندی اجزای شعر، میگذارد. پایبندی به اصول فکری هر مکتب، باعث میشود تا شاعر خود را در قالبهای مشخصی قرار دهد و به همین ترتیب ترکیببندی خاصی در شعر را سبب میشود. برای بررسی این موضوع شعر «در میدان» احمد شاملو برگزیده شد. در این مقاله بر اساس مؤلفههای اندیشگانی، متنی (لایهی بیرونی، لایهی درونی، لایهی مرکزی) و همچنین پدیدارشناسی به لحاظ ارتباط روانشناسی بین متن و اندیشه، به بررسی ترکیببندی اجزای شعر «در میدان» پرداخته شد. روش این تحقیق بر اساس روش دیالکتیکی است، چه این که در این روش ابتدا کل سنجیده میشود و سپس اجزای نسبت به یکدیگر و نسبت بهکل ارزیابی میشوند. بهطور کلی به سه قسم مجهولات به معلومات تبدیل میشود. استقرا، تمثیل و قیاس . استقرا سیر از جزء بهکل است. تمثیل سیر از جزء به جزء است و قیاس سیر از کل به جزء است. از این سه قسم، قسم سوم از درجهی اعتبار بالاتری برخوردار است. نتیجه آنکه این شعر با توجه به ریشههای تاریخی و شخصی در ناخودآگاه شاعر به جهت گشتالتی دارای بار منفی در بازنمایی خاطرههای تلخ گذشته است که تأثیر خود را بر تمام ارکان شعرگذاشته است. برای نمونه این شعر دارای دو طیف رئالیستی و سورئالیستی است. وجه رئالیستی جنبهی تاریک و بازسازیشده است و وجه سورئالیستی جنبهی روشن و بازآفریده شده بر اساس منطق فراعقلی و ربطهای دیگر است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: ترکیب بندی؛ رئالیسم؛ سوررئالیسم؛ احمد شاملو؛ مکاتب ادبی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Poetic Composition from a School-oriented point of view with the Emphasis on the Poem "In the Square" by Ahmad Shamloo | ||
نویسندگان [English] | ||
Rashin Mobasheri1؛ Hosayn hasanpour alashti2؛ Morteza Mohseni3؛ Reza Satari4 | ||
1PhD student in Persian Language and Literature of Mazandaran University | ||
2Babolsar University of Mazandaran | ||
3Faculty of Persian Language and Literature | ||
4Department of Persian Language and Literature | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: Following the thinking of literary schools has profound effects on the composition of the components of poetry. Adherence to the intellectual principles of each school enables the poet to put his or her poetry in a specific format, and thus makes a particular composition in the poem. Ahmad Shamloo's poem "In the Square" was chosen to study this issue. In this paper, based on the components of thought, text (outer layer, inner layer, central layer) as well as phenomenology, in terms of psychological relationship between text and thought, the composition of the components of the poem "in the field" were examined. The methodology of this research is based on dialectical method, because in this method, first the whole is measured and then the components are evaluated in relation to each other and also to the whole. In general, in three types, the unknown becomes known: Induction, allegory and analogy of these three types, the third type has a higher degree of validity. The result is that, this poem, given its historical and personal roots in the poet's subconscious, has a negative charge for representing the bitter memories of the past that has had an impact on all the pillars of poetry. For example, this poem has two realistic and surrealistic aspects. The realistic aspect is the dark and reconstructed aspect, and the surrealistic aspect is the bright and refined aspect based on transcendental logic and other relevance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: Composition, Surrealism, Realism, Ahmad Shamloo, Literary Schools | ||
مراجع | ||
منابع
- برتون، آندره. (1392). سرگذشت سوررئالیسم. مترجم عبدالله کوثری. چ 4. تهران: نشر نی.
- بونوئل، لوئیس. (1390). نوشتههای سوررئالیستی. ترجمهی مهوش قدیمی. تهران: نشر چشمه.
- بیگزبی، سی. و. ای. (1392). دادا و سوررئالیسم. مترجم حسن افشار. چ 7. تهران: انتشارات مرکز.
- پرهام، سیروس. (1360). رئالیسم و ضد رئالیسم در ادبیّات. چاپ ششم تهران: انتشارات نگاه.
- تودوروف، تزوتان. (1383). «از غریب تا شگفت». ترجمهی انوشیروان گنجیپور. مجلّهی ارغنون. ش 25. صص63-78.
- جکسون، رزمری. (1383). «فانتستیک به مثابهی روش». ترجمهی آریان احمدی. مجلّهی فارابی. ش 1. صص 7-30.
- خوزان، مریم. (1370). «داستان وهمناک». نشریّهی علوم انسانی. نشر دانش. ش 65. صص33-37.
- سیّدحسینی، رضا. (1387). مکتبهای ادبی. ج2. تهران: انتشارات نگاه.
- شمیسا، سیروس. (1370). انواع ادبی. تهران: انتشارات باغ آیینه.
- فروید، زیگموند. (1382). «رئوس نظریّهی روانکاوی». ترجمهی حسین پاینده. مجلّهی ارغنون. ش 22، صص 73-1.
- _______. (1919). «درآمدی بر شگرف از دیدگاه فروید». گردآوری و ترجمهی ابوالفضل حرّی. مجلّهی فارابی. س. 4. ش. 1. صص 64-45.
-کورئول، نیل. (1381). «پیش درآمدی بر فانتستیک ادبی». ترجمهی فتّاح محمّدی. مجلّهی فارابی. ش 45. صص 94-63.
- مقدادی، بهرام. (1378). فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی. تهران: انتشارات فکر روز.
- ولک، رنه. (1377). تاریخ نقد جدید. ترجمهی سعید ارباب شیرانی. تهران: انتشارات نیلوفر.
Jackson, R. (1981). «Fantasy: the literature of subversion». NY: Methuen press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 504 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 228 |