تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,676 |
نقد پساساختارگرایانهی داستان پسامدرنیستی «همنوایی شبانهی ارکستر چوبها» | ||
پژوهشنامهی مکتب های ادبی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 11، مهر 1399، صفحه 59-79 اصل مقاله (293.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/rjls.2021.20656.1206 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه سلطانی1؛ احمد غنی پور ملکشاه* 2؛ حمیدرضا قانونی3 | ||
1استادیار دانشگاه اراک | ||
2گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران | ||
3گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور تهران ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 دی 1399، تاریخ بازنگری: 18 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 26 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
چکیده پسامدرن از بطن مدرنیسم و در واکنش به آن یا به عنوان جانشین آن پدیدآمد. رماننویس پسامدرن درپی متبادر کردن این حس به ذهن خواننده است که همهی مبانی مستحکم زندگی در دنیای معاصر فروپاشیده است. پساساختارگرایی، زمینهی شکلگیری و ظهور پسامدرنیسم را فراهم کرد؛ نقّادی جریان پسامدنیسم، برآمده از کوششهای پساساختارگرایانی است که مهمترین و راهگشاترین تکنیکها را برای این جریان فراهم کردهاند. مکتب پسامدرن، متأثّر از عدم انسجام و قطعیّت در پساساختارگرایی، برداشتهای سنّتی از زبان، هویّت، نوشتار و مانند آن را فروپاشیده است. این جستار به روش توصیفی-تحلیلی، مهمترین مؤلّفههای رویکرد پساساختارگرایی را در رمان پسامدرنیستی «همنوایی شبانهی ارکستر چوبها» نوشتهی رضا قاسمی بررسی کرد تا جنبههای تطابق این رمان با رویکرد پساساختارگرایی روشن شود. با توجّه به دستاورد پژوهش مهمترین عناصر رویکرد پساساختارگرایی، یعنی، مسألهی زبان، میزان اختیارات نویسنده، هویّت، تعیّنپذیری متون در رمان «همنوایی شبانه ارکستر چوبها» به چالش کشیده شده است و روشن شد حضور چنین مؤلّفههایی در رمان یادشده درصدد القای این ایدهی پساساختارگرایانه است که رابطهی دال با مدلول، رابطهی غیر ثابت و متغیّری است که به جای تثبیت معنا، دائماً آن را به تعویق میاندازد و هیچ گونه ثبات و قطعیّتی در تفسیر متن وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: پسامدرنیسم؛ پساساختارگرایی؛ «همنوایی شبانهی ارکستر چوبها»؛ زبان؛ رضا قاسمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Post-Structuralist Analysis of Postmodern Novel The Nocturnal Harmony of Wood Orchestra | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh- Soltani1؛ Ahmad Ghanipour Malekshah2؛ Hamid Reza Ghanooni3 | ||
1-Assistant Professor of Persian Language and Literature in arak university | ||
2Associate professor of Mazandaran University from the Islamic Republic of Iran | ||
3Persian language . pnu. tehran iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Postmodernism emerged from the heart of modernism, as a response to it or as its successor. The postmodern novelist seeks to evoke in the reader the sense that all the solid foundations of life in the contemporary world have collapsed. Post-structuralism paved the way for the formation and emergence of postmodernism. The postmodern criticism stems from the efforts of post-structuralists who have provided the most important and groundbreaking techniques for this current. Influenced by the incoherence and uncertainty of post-structuralism, the postmodern school has shattered traditional notions of language, identity, writing, etc. This descriptive-analytical study examines the most important components of the post-structuralist approach in Reza Ghasemi’s The Nocturnal Harmony of Wood Orchestra. The results of the study show that the most important elements of the post-structuralist approach, namely, the issue of language, the author's authority, identity, and determinability of texts have been challenged. In a post-structuralist manner, the novel seeks to demonstrate that the relation between the signifier and the signified is unstable and variable which, instead of fixing meaning, constantly postpones it, and as a result, there is no stability and certainty in the interpretation of the text. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: postmodernism, post-structuralism, The Nocturnal Harmony of Wood Orchestra, language, Reza Ghasemi | ||
مراجع | ||
منابع
- بیات، حسین. (1387). داستاننویسی جریان سیّال ذهن. تهران: علمی – فرهنگی.
-برتنس، یوهانس ویلم . (1391). مبانی نظری ادبی. ترجمهی محمّدرضا ابوالقاسمی. چ 3. تهران: ماهی.
-پاینده، حسین. (1390). داستان کوتاه در ایران، داستانهای پسامدرن. ج 3. تهران: نیلوفر.
- ــــــــــــــــ. (1382). گفتمان نقد. تهران: روزگار.
- ــــــــــــــــ.. (1383). مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان. تهران: روزگار.
- ــــــــــــــــ. (1385). «مرگ مؤلّف در نظریّههای ادبی». نامهی فرهنگستان. ش32. صص 26-44.
- جهانبگلو، رامین. (1384). موج چهارم. ترجمهی منصور گودرزی. چ 4. تهران: نی.
- حاجی، سعدی. (1398). «بررسی بازنمایی هویّت در رمان «همنوایی شبانهی ارکستر چوبها» براساس دیدگاه داریوش شایگان». پژوهشنامهی ادبیّات داستانی. دانشگاه رازی. دورهی 8. شمارهی 2. صص 43-66.
- حسنلی، کاوس و طاهره جوشکی. (1389). «بررسی کارکرد راوی و شیوهی روایتگری در رمان «همنوایی شبانهی ارکستر چوبها». مجلّهی ادبپژوهی. ش 12. صفحات 31-52 .
- حیدری آبکنار، غزاله. (1390). پُستمدرنیسم در آثار متأخّر با تکیه بر داستانهای پسامدرنیسم در رمان «همنوایی شبانهی ارکستر چوبها»، دوباره از همان خیابانها و دیوان سومنات». دانشگاه سمنان. پایاننامهی کارشناسی ارشد. راهنمایی عبدالله حسنزاده.
- خجسته، فرامرز، جعفر دهقانیان و جعفر فسایی. (1395). «شوهرآهوخانم» در بوتهی نقد پساساختارگرا». فصلنامهی پژوهشهای ادبی. س 13. ش 54. صص 68-91.
- خسروی، سوده و سیّدعلی قاسمزاده.(1398). «تحلیل کیفیّت بازنمایی چندآوایی در رمان پسامدرنیستی «ملکان عذاب». پژوهشنامهی مکتبهای ادبی. دانشگاه مازندران. دوره ی 3. ش6. صص 7-32.
- سوسور، فردیناندو. (1378). دورهی زبانشناسی عمومی. ترجمهی کوروش صفوی. تهران: هرمس.
- شایگان، داریوش. (1380). افسونزدگی جدید، هویّت چهل تکّه و تفکّر سیّار. چ2. تهران: نشر و پژوهش فروزانفر.
- صادقی ، لیلا . (1383). «همزمانی «همنوایی شبانهی ارکستر چوبها» با «سلاخخانهی شمارهی پنج» و «بوف کور». ماهنامهی کلک. ش 149 و 150. صص 43-47.
- قاسمی، رضا. (1395). «همنوایی شبانهی ارکستر چوبها». چ 14. تهران : نیلوفر.
- قاسمی، رضا . (1381). «این رمان را برای یک بار خواندن ننوشتهام؛ گفتگو با رضا قاسمی». روزنامهی همبستگی. 24/9/1381. ص12.
- لاج، دیوید، ایان وات و دیوید دریچز. (1389). نظریّههای رمان از رئالیسم تا پسامدرنیسم. ترجمهی حسین پاینده. چ2. تهران: نیلوفر.
- نجومیان، امیرعلی. (1385). درآمدی بر پُستمدرنیسم در ادبیّات. اهواز: رسش.
- نوریس، کریستوفر. (1388). شالودهشکنی. ترجمهی پیام یزدانجو. چ2. تهران: مرکز.
- هوروش، مونا. (1389). «سیّارهای خارج از مدار: نگاهی به پسامدرنیسم در رمان «همنوایی شبانهی ارکستر چوبها». پژوهش ادبیّات معاصر جهان. ش 58. صص 149-167.
- هیکس، استیون. (1391). توضیح پُستمدرنیسم، شکآوری و سوسیالیسم از روسو تا فوکو. ترجمهی خاطره ظهرابی و فرزانه احسانی. تهران: پژواک.
- یزدانجو، پیام . (1390). به سوی پسامدرن، پساساختارگرایی در مطالعات ادبی. چ3. تهران: مرکز.
- یزدانجو، پیام . (1381). ادبیّات پسامدرن. تهران. مرکز.
- یونگ، کارل گوستاو . (1380). انسان در جستجوی هویّت خویش. ترجمهی محمود بهفروزی. تهران: گلبان.
-Belsey, Catherine . (2002). poststructuralism :A very short introduction. Oxford university pres.
-Derrida, Jacques . (1967). of grammatology, trans gayatri chakravorty spivak,baltimore:Johns Hopkins university press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 504 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 316 |