تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,870 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,683 |
طراحی و تبیین الگوی کسب و کارهای گردشگری با رویکرد توسعه پایدار | ||
برنامه ریزی و توسعه گردشگری | ||
دوره 10، شماره 36، خرداد 1400، صفحه 219-244 اصل مقاله (615.44 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jtpd.2021.19291.3329 | ||
نویسندگان | ||
علی طیبی* 1؛ محمد مهدی پرهیزگار2؛ محمد تقی امینی3؛ یزدان شیرمحمدی4 | ||
1دانشجوی دکترا | ||
2عضو هیات علمی پیام نور | ||
3M-amini@pnu.ac.ir | ||
4عضو علمی پیام نور | ||
تاریخ دریافت: 26 تیر 1399، تاریخ بازنگری: 27 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 11 اسفند 1399 | ||
چکیده | ||
امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از بخشهای صنعتی و اقتصادی کشورها که بر محیطهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تأثیرات شگرفی داشته باشد.در کشور ما ایران در زمینههای جاذبه های باستانی، تاریخی و طبیعی، یکی از بارزترین پتانسیل های درونی جهت بهبود فضای کسب وکار، ایجاد اشتغال و...، توجه به صنعت گردشگری و کسب وکارهای مرتبط با آن است. از این رو پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی کسب و کارهای گردشگری با رویکرد توسعه پایدار و شیوه پژوهشی ترکیبی (کیفی-کمّی) انجام شد. جامعه آماری این پژوهش در بخش دلفی) خبرگان دانشگاهی و مدیران و فعالان اقتصادی صنعت گردشگری و در بخش کمّی شامل مدیران، کارشناسان سازمان میراث گردشگری استان خوزستان است. متغیرهای مهم اثرگذار بر موفقیت کسب و کارهای مرتبط با حوزه گردشگری با بهرهگیری از روش زمینهای استخراج و مبنای روش دلفی قرار گرفت.پرسشنامه دلفی در اختیار24 تن از خبرگان پانل دلفی قرار داده شد و بدین ترتیب در دور چهارم، 51 متغیرهای خرد در قالب 6 متغیر کلان شناسایی شدند. سپس با استفاده از الگوی معادلات ساختاری و نرم افزار Amose اعتبارسنجی مدل شد. از مهمترین دستاوردهای این پژوهش شناسایی عوامل اثر گذار بر توسعه پایدار کسب و کارهای گردشگری در قالب یک مدل جامع است، | ||
کلیدواژهها | ||
مدل کسب و کار؛ صنعت گردشگری؛ توسعه پایدار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and explaining the model of tourism businesses with a sustainable development approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali tayebi1؛ mohammadmehdi parhizghar2؛ mohammad taghi amini3؛ yazdan shermohammadi4 | ||
2عضو هیات علمی پیام نور | ||
3M-amini@pnu.ac.ir | ||
4عضو علمی پیام نور | ||
چکیده [English] | ||
Today, the tourism industry as one of the most important industrial and economic sectors of countries that can have a significant impact on economic, social and cultural environments, in close competition with other businesses considered by many policymakers and owners. Comments are placed. In our country, Iran as one of the top ten countries in the world in the field of ancient, historical and natural attractions, one of the most obvious internal potentials to improve the business environment, create employment, etc., pay attention to the tourism industry and businesses Related to it. Therefore, the present study was conducted with the aim of designing a tourism business model with a sustainable development approach and a combined (qualitative-quantitative) research method. The statistical population of this study in the qualitative part (Delphi method) includes academic experts and managers and economic activists of the tourism industry and in the quantitative part (structural equation method), including managers, experts of the Tourism Heritage Organization and economic activists of tourism businesses in the province. Khuzestan, whose sample size was determined using the Cochran's formula, 236 people. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
business model, tourism industry, sustainable development | ||
مراجع | ||
چان آلمستد، سیلویا، ام (1394). استراتژیهای رقابتی رسانه. ترجمه سیدمحمد اعرابی، علیرضا هاشمی و رحیم زارع. تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی. خلیلی شورینی، سهراب (1394). درنگی بر مدیریت و استراتژی، تهران: انتشارات آترا.
چرنو، الکساندر، (2017)، مدل کسب و کار (راه توسعه محصولات جدید، خلق ارزش بازار، ایجاد رقابت نابرابر)، ترجمه سیدرضا جلالزاده و شهلا آقاپور (1397)، تهران، انتشارات ادیبان روز.
دانشمندی، زهره (1398). بررسی جایگاه صنعت گردشگری ایران در منطقه و جهان در سالهای اخیر. معونت سیاسی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
رحمتی، مریم (1399). ارائه الگوی همآفرینی در صنعت گردشگری با استفاده از روش کیفی تئوری داده بنیاد. فصلنامه علمی پژوهشی برنامه ریزی و توسعه گردشگری. دوره9، شماره2، ص 246-229.
رونی، کورتیس دبلیو (1394). روش شناسی مدیریت استراتژیک، ترجمه سیدمحمد اعرابی و علیرضا هاشمی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
شریعتی، زینب. آقاجانی، حسنعلی و حسینی، ابوحسن (1399). عوامل موثر بر مدل کسب و کارهای الکترونیکی در صنعت گردشگری. فصلنامه علمی پژوهشی برنامه ریزی توسعه گردشگری، دوره9، شماره 3، ص 41-27.
شفیعی ثابت، ناصر و هراتی فرد، سعیده (1398). توانمندسازی ذی نفعان محلی برای مشارکت در توسعه پایدار گردشگری با نقش میانجی اثرات ادراک شده از گردشگری. فصلنامه علمی پژوهشی برنامه ریزی توسعه گردشگری. دوره 8، شماره 2، ص 89-71.
صلواتیان، سیاوش. تقوا، محمدرضا؛ گودرزی، میلاد (1397). طراحی بوم مدل کسب وکار رسانه های اجتمای نوپای بومی با جهتگیری راهبرد تمرکز پورتر، توسعه کارآفرینی، دوره 11، شماره 1، بهار، ص 100-81.
عبداله زاده، غلامحسین. خواجه شاهکویی، علیرضا (1392). شناسایی و تبیین عوامل موثر بر موفقیت کسب و کارهای گردشگری در نواحی روستایی (مورد مطالعه: روستای زیارتی شهرستان گرگان)، پژوهش نگرش های نو در جغرافیای انسانی، سال پنجم، شماره 2، ص 108-93.
عباسزاده، محمد (1391)، تاملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی، فصلنامه جامعه شناسی کاربردی، سال 23، شماره (45)1، صص 34-19.
فرزین، محمدرضا. حسنپور، محمود. محمودزاده، سید مجتبی و عرب مازار یزدی، علی (1399). فصلنامه علمی مطالعات مدیریت گردشگری، سال پانزدهم، شماره 05 تابستان 9311 ، ص 34-1.
کاویانی، ابوطالب. رحمانی، بیژن، رضویان، محمدتقی؛ علیپئر نخی، عباس (1397). ارزیابی نقش و تأثیر توسعهی فضای کسب و کار کارآفرینی گردشگری در جهت دستیابی به توسعه پایدار روستایی (نمونه موردی: دهستان استرآباد جنوبی در شهرستان گرگان)، فصلنامه نگرش های نو در جغرافیای انسانی، سال دهم، شماره دوم، ص 283-254.
مروت، حبیب؛ سالم، علی اصغر؛ خادم نعمت الهی، محبوبه (1397). شناسایی عوامل موثر بر تقاضای گردشگری خارجی، پژوهشنامه اقتصادی، سال هجدهم، شماره 69، 306-275.
Burgos, A. & Mertens, F. (٢٠١٧). Participatory management of community-based tourism: Anetwork perspective. Community Development, ٤٨(Candela, G., & Figini, P. (2012). The economics of tourism destinations. The economics of tourism destinations (pp. 73-130). Springer, Berlin, Heidelberg
٤), ٥٤٦-٥٦٥
De Vita, G., & Kyaw, K. S. (2017). Tourism specialization, absorptive capacity, and economic growth. Journal of Travel Research, 56(4), 423-435.Hamilton, K. & Alexander, M. (٢٠١٣).
Đukić, V, & Volić, I. (٢٠١٧). The Importance of Documenting and Including Traditional Wisdom in Community-Based Ecotourism Planning: A Case Study of the Nature Park Ponjavica in the Village of Omoljica (Serbia). SAGE Open, ٧(١), ٢١٥٨٢٤٤٠١٦٦٨١٠٤٨.
Hamilton, K. & Alexander, M. (٢٠١٣). Organic community tourism: A cocreated approach. Annals of Tourism Research, ٤٢, ١٦٩-١٩٠
Fong, S. F. & Lo, M.C. (٢٠١٥). Community Involvement and Sustainable Rural Tourism Development: Perspective from Local Communities. European Journal of Tourism Research, vol (١١), pp. ١٢٥-146.
Giampiccoli, A. & Saymaan, M. (٢٠١٧). Community-based tourism, responsible tourism, and infrastructure development and poverty. Afr J Hosp Tour Leisure, ٦, ١-٢٨.
Kawaf F, Tagg S. (2017). The construction of online shopping experience: a repertory grid approach. Computers in Human Behavior, 72: PP 222-232.
Lee, S. (2015). Research: Quality of government and tourism destination competitiveness. Tourism Economics, 21(4), 881-888.
Mignoretti, A., Martins, A. I., Almeida, N., Vieira, D., Rosa, A. F., Costa, C. M., & Texeira, A. (2015). Trip 4
Osterwalder, A., Pigneur, Y., & Tucci, C L., (2015) Clarifying business models: origins, present, and future of the concept. Communications of the Association for Information Systems, Volume15. Organic community tourism: A cocreated approach. Annals of Tourism Research, ٤٢, ١٦٩-١٩٠
Pulido-Fernández, Juan Ignacio & Merinero-Rodríguez, Rafael (2018). Destinations' Relational Dynamic and Tourism Development, Journal of Destination Marketing & Management, 7 (2018), 140–152.
Richardson, J. (2017), “The Business Model: An Integrative Framework for Strategy Execution”, Strategic Change, Vol. 19, No. 5-6, pp. 133-144.
Singleton, P. A. (2016). The geopolitics of future tourism development in an expanding EU. Journal of Tourism Futures, 2(2), 155-164.
Springer, Berlin, Heidelberg.Sedgley, D., Pritchard, A., & Morgan, N. (2017). Tourism and ageing: A transformative research agenda Annals of Tourism Research, (2), 422-436
. Sutawa, Gusti Kade. (2012). Issues on Bali Tourism Development and Community Empowerment to Support Sustainable Tourism Development, Procedia Economics and Finance, 4 (2012), 413 – 422.
Teece D. (2010). Business model, business strategy and innovation. Long Range Planning, 43 43(2-3): 172-194.
Tang, C. F., & Tan, E. C. (2018). Tourism-led growth hypothesis: A new global evidence. Cornell Hospitality Quarterly, 59(3), 304-311.
Wmith, M. K., Puczkó, L., Michalkó, G., Kiss, K., & Sziva, I. (2016). Balkan wellbeing and health tourism: Final report. Budapest: Metropolitan University.Smith.
Volvic Chen, Ch., Chen, Ch., & Lin, M.J. (2018). The impact of customer participation: the employee’s perspective. Journal of Business & Industrial Marketing, 30 (5), 486-497.
Wood, EH and Jepson, A and Stadler, R (2018) Understanding the wellbeing potential of participatory arts events for the over 70s: A conceptual framework and research agenda. Event Management, 22 (6). pp. 1083-1101. ISSN 1525-995 DOI: https://doi.org/10.3727/152599518X15346132863283
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,016 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 714 |