تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,837 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,658 |
نقش اساسی دستورالعمل آموزشی آشکار در یادگیری حرکتی کودکان اختلال هماهنگی رشدی | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 بهمن 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2021.17308.3212 | ||
نویسندگان | ||
الهه محمدی لرد1؛ شهزاد طهماسبی بروجنی* 2؛ مهدی شهبازی3؛ الهه عرب عامری4 | ||
1کارشناس ارشد | ||
2دانشیار رفتار حرکتی / دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران | ||
3دانشیار رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی | ||
4هیئت علمی دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 14 مهر 1398، تاریخ بازنگری: 23 آذر 1398، تاریخ پذیرش: 02 بهمن 1398 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: غالباً اثرات سودمند دستورالعمل آشکار و پنهان در تحقیقات گذشته مورد تأیید قرار گرفته است. اما عدم تأثیرگذاری آن در برخی دیگر از پژوهش ها به چشم می خورد. لذا تناقضات در نتایج پژوهش ها و عدم اجرای این دستورالعمل ها در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی اهمیت دارد. از این رو، هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر دستورالعمل قیاسی و آشکار بر یادگیری حرکتی کودکان اختلال هماهنگی رشدی بود. روش شناسی: ۴۵ دختر با دامنه سنی هشت تا ۱۲ سال در این پژوهش شرکت داشتند که بهصورت تصادفی به سه گروه پانزدهتایی (گروه کنترل، یادگیری آشکار، یادگیری قیاسی) تقسیم شدند. از شرکت کنندگان پنج نوبت آزمون پرتاب دارت (پیش آزمون پس آزمون، یادداری فوری اول، انتقال، یادداری فوری دوم) به عمل آمد. گروه دستورالعمل آشکار، دستورالعمل آموزشی بهصورت شفاهی دریافت کردند، گروه دستورالعمل آموزشی پنهان از تمرکز توجه درونی استفاده شد که قیاس دررفتن فنر بود و گروه کنترل (هیچ دستورالعملی دریافت نکردند). یافتهها: نتایج تحلیل واریانس عاملی مرکب، نشان داد که هر دوی دستورالعمل آشکار P=0/001 و دستورالعمل قیاسی P=0/003 بر بهبود پرتاب دارت تأثیر معناداری داشت. همچنین نتایج حاکی از این بود که دستورالعمل آشکار در مقایسه با قیاسی تاثیر معنی داری بر پرتاب دارت کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی داشت. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود جهت بهبود عملکرد و یادگیری کودکان با اختلال هماهنگی رشدی از دستورالعملهای آموزشی آشکار استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات مهارت های حرکتی؛ توجه؛ شناخت؛ یادگیری؛ انتقال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Essential Role of Clear Educational Instruction in Children's Learning in Children Developmental Coordination Disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
Elaheh Mohammadi Lord1؛ Shahzad Tahmasebi Boroujeni2؛ mehdi shahbazi3؛ Elaheh Arabameri4 | ||
1MSc in Motor Control and Learning | ||
2Associate Professor in Department of Motor Behavior/ Faculty of Physical Education and Sport sciences, University of Tehran | ||
3ut | ||
4ut | ||
چکیده [English] | ||
Background & Purpose: Often, the beneficial effects of explicit and implicit instructions have been confirmed in past investigations. However, its lack of influence has been observed in some other studies. Therefore, contradictions in research results and failure to implement these guidelines are important in children with developmental coordination disorder. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of the explicit and analogy instruction on motor learning in children with developmental coordination disorder. Methodology: 45 girls aged 8 to 12 years old were randomly divided into three groups of 15 (control, explicit learning, analogy learning). Participants performed dart throw tests at the 5-time (pre-test, first-time recall, transfer, second-order reminder). The explicit instruction group received instructional instruction verbally, the implicit instruction manual was used as the focus of internal attention, which was a spring-loaded analogy and the control group (no instructions received). Results: Mixed analysis of variance showed that both explicit instructions (P = 0.001) and analogy (P = 0/003) guidelines had a significant effect on improving dart throw. In addition, the results indicated that the explicit instruction had a significant effect on dart throwing children with developmental coordination disorder in comparison with the analogy. Conclusion: It is suggested to improve the performance and learning of children with developmental coordination disorder that is used by explicit instructional guidelines. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Motor Skills Disorders, Attention, Cognition, Learning, Transfer | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,446 |