تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,306 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,970 |
بررسی مبانی مشترک سوررئالیسم و مثنویهای عطّار نیشابوری | ||
پژوهشنامهی مکتب های ادبی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 12، دی 1399، صفحه 123-143 اصل مقاله (371.3 K) | ||
نوع مقاله: مقالهی پژوهشی استخراج از رساله و پایاننامه | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/rjls.2021.20471.1195 | ||
نویسندگان | ||
مهین هارونی* 1؛ سیدجمال الدین مرتضوی2؛ اسماعیل صادقی3؛ احمد امین4 | ||
1دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد | ||
2گروه ادبیات. دانشکده ادبیات. دانشگاه شهرکرد | ||
3استادیار گروه ادبیات .دانشکاه شهرکرد. | ||
4گروه ادبیات. دانشکده ادبیات. دانشگاه شهرکرد | ||
تاریخ دریافت: 23 آذر 1399، تاریخ بازنگری: 09 اسفند 1399، تاریخ پذیرش: 10 اسفند 1399 | ||
چکیده | ||
چکیده سوررئالیسم به معنای فراواقعگرایی، نام مکتبی است که در فاصلهی سالهای 192۰ تا 1924 در فرانسه شکل گرفت. پیروان این مکتب در جستجوی واقعیّتی برتر به انکار و مقابله با هرآنچه در میزان عقل و خرد و هنجارهای اجتماعی ارزش شمرده میشد، برخاستند. مبانی نظری این مکتب ازجمله نگارش خودکار، عقلستیزی، زبان طنز، توجّه به درون و مانند آن در راستای رسیدن به نقطهی وحدت، تداعیگر اصول و مبانی مکتب عرفان و حقیقت برتری است که هدف آن شمرده میشود. مثنویهای عطّار ازجمله آثاری است که بسیاری از نویسندگان مکتب سوررئالیسم، آنها را ستوده و از آنها، تأثیر بسیاری پذیرفتهاند. در پژوهش حاضر، مبانی مشترک مکتب سوررئالیسم و مثنویهای عطّار ازجمله جنون و عقلگریزی، طنز، وحدت تضادها، بریدن از دنیای بیرون و توجّه به درون، خواب و رؤیا، تخیّل، علّیّتستیزی، لازمانی و لامکانی بررسی و تحلیل شد و فرضیهی تأثیرپذیری این مکتب از آثار عطّار، تأیید و اثبات میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: سوررئالیسم؛ عرفان و تصوّف؛ مثنویهای عطّار (منطقالطّیر؛ مصیبتنامه؛ الهینامه و اسرارنامه) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of the Basic Principles Common between Surrealism and Attar Neyshabouri's Masnavis | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahin Harooni1؛ sjamal aldin mortazavi2؛ esmael sadeghi3؛ ahmad amin4 | ||
1Shahrekord university | ||
2shahrekord university | ||
3sku | ||
4sh. university | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Surrealism, literally meaning “beyond realism,” is the name of a school which was launched between 1920 and 1924 in France. In search of a superior reality, the followers of this school dismissed and opposed whatever was considered logical, normal, and conventional. Automatic writing, opposition to logicality, sense of humor, and an emphasis on “the inside” were among the techniques and methods which surrealists employed in order to reach a moment of unity reminiscent of mystical schools of thought. Attar’s Masnavis are among the works that many surrealists have praised and have been inspired by. The present study aims to study the elements common between surrealism and Attar’s poetry such as madness, anti-rationality, humor, unity of opposites, disregarding the external world, emphasis on the internal world, dreams, imagination, anti- causality, timelessness, and placelessness. The results of the study confirm the hypothesis and show that surrealism has been impacted by Attar’s poetry. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Surrealism, Sufism, Attar's Masnavies (Mantiq ut-Tayr, Mosyibat-nameh, Ilahi-nameh, and Asrar-nameh) | ||
مراجع | ||
منابع
- اخوت، احمد. (1371). دستور زبان داستان. اصفهان: فردا.
- اصلانی. (همدان). محمّدرضا (1385). فرهنگ اصطلاحات طنز. تهران: کاروان.
- براهنی، رضا. (1371). طلا در مس. جلد 1. تهران: نویسنده.
- بهاءولد، محمّدحسین. (1382). معارف؛ مجموعه مواعظ و سخنان... . تصحیح بدیعالزّمان فروزانفر. تهران: طهوری.
- بیگزبی، سی و ای. (1375). دادا و سوررئالیسم. ترجمهی حسن افشار. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- پالمر، مایکل. (1385). فروید، یونگ و دین. ترجمهی محمّد دهگانپور و غلامرضا محمّدی. تهران: رشد.
- پورجوادی، نصرالله. (1371). «حکمت دیوانگان در مثنویهای عطّار». مجلّهی نشر دانش. ش 73- صص2-16.
- پورنامداریان، تقی. (1386). «تخیّل هنری و نمودهای آن در آثار عطّار». مجلّهی پژوهشهای ادب عرفانی. ش2- صص1-30.
- ثروت، منصور. (1385). آشنایی با مکتبهای ادبی. تهران: سخن.
- چندلر، دانیل. (1387). مبانی نشانهشناسی. ترجمهی مهدی پارسا. تهران: انتشارات سوره مهر.
- حدیدی، جواد. (1373). از سعدی تا آراگون. تهران: مرکز نشر دانشگاه.
- ــــــــــــــــــ. (1379). شاعران فرانسوی در مکتب عارفان ایرانی. تهران: بقعه.
- حرّی، ابوالفضل. (1387). دربارهی طنز (رویکردهای نوین به طنز و شوخطبعی). تهران: سورهی مهر.
- روزبهان بقلی، ابینصر. (1382). شرح شطحیّات. تهران: طهوری.
- رید، هربرت. (1351). معنی هنر. ترجمهی نجف دریابندری. تهران: انتشارات حبیبی.
- زرّینکوب، عبدالحسین. (1383). تصوّف ایرانی در منظر تاریخی آن. ترجمهی مجدالدّین کیوانی. تهران: سخن.
- سعید، علیاحمد (ادونیس). (1385). تصوّف و سوررئالیسم. ترجمهی حبیبالله عبّاسی. تهران: سخن.
- سیّدحسینی، رضا. (1387). مکتبهای ادبی. جلد 2. تهران: نگاه.
- شفیعی کدکنی، محمّدرضا. (1384). «طنز حافظ». ماهنامهی حافظ. ش19- صص39- 42-
- ــــــــــــــــــــــــــــ. (1386). اسرارنامه. مقدّمه، تصحیح و تعلیقات محمّدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
- ــــــــــــــــــــــــــــ. (1387). الهینامه. مقدّمه، تصحیح و تعلیقات محمّدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
- ـــــــــــــــــــــــــــــــ. (1388). مصیبتنامه. مقدّمه، تصحیح و تعلیقات محمّدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
- ـــــــــــــــــــــــــــ. (1389). منطقالطیر. مقدّمه، تصحیح و تعلیقات محمّدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن
- ــــــــــــــــــــــــ. (1397). تذکرهی الاولیاء. مقدّمه، تصحیح و تعلیقات محمّدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
- فتوحی، محمود. (1389). بلاغت تصویر. تهران: سخن.
- فروزانفر، بدیعالزّمان. (1373). شرح مثنوی شریف. جلد 1. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- ــــــــــــــــــــ. (1389). شرح احوال و نقد و تحلیل آثار شیخ فریدالدّین عطّار نیشابوری. تهران: زوّار.
- فولادی، علیرضا. (1386). طنز در زبان عرفان. قم: فراگفت.
- کرمی، حسین، زهرا ریاحیزمین و جواد دهقانیان. (1388). «پژوهشی در تئوری و کارکردهای طنز مشروطه». پژوهش زبان و ادبیّات فارسی. دورهی جدید. ش1- صص1-16.
- مایر، فریتس. (1382). بهاءولد، زندگی و عرفان او. ترجمهی مریم مشرّف. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- محمّدی کلهسر، علیرضا و محمّدعلی خزانهدارلو. (1390). « درآمدی بر طنز عرفانی با نگاهی انتقادی به پژوهشهای حوزهی طنز». متنپژوهی ادبی. ش48- صص 65- 92-
- مدرّسی، فاطمه. (1390). فرهنگ توصیفی نقد و نظریّههای ادبی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- مشتاقمهر، رحمان و ویدا دستمالچی(1389). « عرفان و سوررئالیسم از منظر زمینههای اجتماعی». مجلّهی مطالعات عرفانی و اسطورهشناسی. ش 12- پاییز و زمستان. صص183- 200.
- مشرّف، مریم. (1389). جستارهایی در ادبیّات تعلیمی ایران. تهران: سخن با همکاری انتشارات دانشگاه شهیدبهشتی.
- میرصادقی، میمنت. (1373). واژهنامهی هنر شاعری. تهران: مهناز.
- ولک، رنه. (1373). تاریخ نقد جدید. ترجمهی سعید اربابشیرانی. تهران: نیلوفر.
- یونگ، کارل گوستاو. (1377). تحلیل رؤیا. ترجمهی رضا رضایی. تهران: افکار. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 450 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 299 |