تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,872 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,683 |
شناسایی الگویی برای ارزیابی مدیریت منابع انسانی بر اساس استاندارد 34000 در کسب و کارهای نوپا | ||
مدیریت منابع انسانی پایدار | ||
دوره 3، شماره 4، اردیبهشت 1400، صفحه 60-39 اصل مقاله (984.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/shrm.2021.3289 | ||
نویسندگان | ||
شکوفه رحیمی1؛ آرین قلی پور2؛ محمد صفری* 3 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران | ||
2استاد رفتارسازمانی و مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران | ||
3گروه مدیریت اجرایی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 27 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 27 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
در عصری که کسب و کارهای نوپا بر سر تصاحب منابع انسانی کارآزموده با یکدیگر می جنگند، نبرد اصلی را باید در نگهداشت این منابع، کمک به رشد و توسعه نیروها و ایجاد تعهد بلند مدت در آنها دنبال کرد. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی برای ارزیابی مدیریت منابع انسانی در کسب و کارهای نوپا بر اساس مدل 34000 طراحی شده است. نیروی انسانی مهمترین عامل اثرگذار هر کسب و کار به شمار می رود و از آن جا که کارکنان به عنوان مزیت رقابتی شناخته می شوند، کسب و کارهای نوپا می توانند از این ابزار برای بهبود استفاده کنند. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها بر اساس تحلیل محتوای مصاحبه و تکنیک تحلیل تم و به صورت کیفی انجام می گیرد. نمونه آماری این پژوهش، شامل 17 نفر از مدیران منابع انسانی و موسسین کسب و کارهای نوپا هستند که با روش نمونه گیری همگون انتخاب شده اند. داده های اولیه از طریق منابع کتابخانه ای جمع آوری گردید. پس از انجام مصاحبه ها و تحلیل محتوای آنها، مدل مورد نظر بر اساس مدل 34000 طراحی گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
منابع انسانی؛ مدل 34000؛ ارزیابی؛ کسب وکار نوپا؛ مزیت رقابتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Towards identify a framework for evaluating human resource management based on the HR Standard 34000 in Start-Ups | ||
نویسندگان [English] | ||
shokoufeh Rahimi1؛ Arian Gholipour2؛ Mohammad Safari3 | ||
1Master of Management, Faculty of Management, University of Tehran | ||
2Professor of Organizational Behavior and Human Resource Management, University of Tehran | ||
3Department of Business Administration, Faculty of Economic and Administrative Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Start-ups are currently fighting for acquiring experienced human resources, and the main battle must be in retaining these resources, helping them grow and developing their forces, and building a long-term commitment. The present study aims to provide a model for evaluating human resource management in start-ups based on the Model 34000. Human resource is the most important factor influencing any business, and since employees are recognized as a competitive advantage, start-ups can use this tool to improve. This research is developmental according to the purpose and in terms of data collection is based on the content of the interview, theme analysis and was conducted qualitatively. The statistical sample of this study includes 17 human resource managers and start-ups that have been selected by a homogeneous sampling method. Initial data and information were collected through library resources and archival studies. After conducting interviews and analyzing their content, the model was designed based on the Model 34000. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Human Resources, Model 34000, Evaluation, Start-up Business, Competitive Advantage | ||
مراجع | ||
Armstrong, M. (2006). A handbook of human resource management practice. Kogan Page Publishers.
Binesh, M., Dabiri, A. (2019). Human Resources Competencies: A deep understanding of the interaction between individuals and businesses. Tehran: Industrial Management Organization Publications. (In Persian)
Bohoris, G. A. (1995). A comparative assessment of some major quality awards. International Journal of Quality & Reliability Management, 12(9), 30-43.
Braun, Virginia; Clarke, Victoria. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3:77-101.
Campatelli, G., Citti, P., & Meneghin, A. (2011). Development of a simplified approach based on the EFQM model and Six Sigma for the implementation of TQM principles in a university administration. Total Quality Management & Business Excellence, 22(7), 691-704.
Carrión-Garcia, A., Grisales, A. M., & Papic, L. (2017). Deming's chain reaction revisited. International Journal of Productivity and Quality Management, 21(2), 264-271.
Curtis, B., Hefley, W. E., and Miller, S.)1995(, Overview of the People Capability Maturity Model, Technical Report, Software Engineering Institute.
De Cieri, H. L., Kramer, R., Noe, R. A., Hollenbeck, J. R., Gerhart, B., & Wright, P. M. (2003). Human resource management in Australia. Strategy-people-performance. Sydney: McGraw-Hill Education.
De Waal, A. (2016). Does Investors in People affect organisational performance: a relevant question? Employee Relations, 38(5), 665 – 681.
Gholipour, A.; Mohammad Esmaeili, N.; Dabiri, A. (2019). Model 34000 of Human Resources. Tehran: Mehraban Publications. (In Persian)
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(163-194), 105.
Jacob, R. A., Madu, C. N., & Tang, C. (2012). Financial performance of Baldrige Award winners: a review and synthesis. International Journal of Quality & Reliability Management, 29(2), 233-240.
Jacobs, B., & Suckling, S. (2007). Assessing customer focus using the EFQM Excellence Model: a local government case. The TQM Magazine, 19(4), 368-378.
Khaki, Gh. (2011). Research method with an approach to dissertation writing. Tehran: Baztab Publications. (In Persian)
Khastar, H. (2008). Investigating the factors affecting national self-efficacy in the field of science and technology, human resource management orientation. Master thesis, Faculty of Management, University of Tehran. (In Persian)
Kumar, M. R. (2007). Comparison between DP and MBNQA: convergence and divergence over time. The TQM Magazine, 19(3), 245-258.
Kumpikaite, V. (2007). Human resource training evaluation. Engineering economics, 5 (55), 29-36.
Mukherjee, S. (2013). PCMM: Human Development Technology and People Process for the Future. Available at SSRN 2226823.
Philips.E. (2004). Process Survey Tool for Human Resource Management. European Quality Management, Vol.5, No.16, pp5-27.
Prybutok, V., Zhang, X., & Peak, D. (2011). Assessing the effectiveness of the Malcolm Baldrige National Quality Award model with municipal government. Socio-Economic Planning Sciences, 45(3), 118-129.
Psomas, E. L., Fotopoulos, C. V., & Kafetzopoulos, D. P. (2010). Critical factors for effective implementation of ISO 9001 in SME service companies. Managing Service Quality: An International Journal, 20(5), 440-457.
Safari, H.; Gholami, N.; Ebadi Ziaei, A. (2015). Organizational excellence models. Tehran: Mehraban Publications. (In Persian)
Sarmad, Z.; Bazargan, A.; Hejazi, E. (2018). Research method in behavioral sciences. Tehran: Agah Publications, Thirteenth edition. (In Persian)
Soltani, M. (2007). Human Resource Development Standard: Familiarity with the Human Resources Investors Standard (IIP). Tehran: Nourbakhsh Publications. (In Persian)
Zare, M. S., Tahmasebi, R., & Yazdani, H. (2018). Maturity assessment of HRM processes based on HR process survey tool: a case study. Business Process Management Journal, 24(3), 610-634. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,401 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,205 |