تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,262 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,960 |
ارزیابی منظر شهری بهمنظور تبیین برند گردشگری شهر نمونه موردمطالعه کلانشهر اصفهان | ||
برنامه ریزی و توسعه گردشگری | ||
دوره 10، شماره 36، خرداد 1400، صفحه 28-47 اصل مقاله (511.37 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jtpd.2021.20632.3452 | ||
نویسندگان | ||
فریبا وحیدزادگان1؛ علی زنگی آبادی* 2 | ||
1گروه برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه ریزی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار گروه برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه ریزی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 دی 1399، تاریخ بازنگری: 24 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 10 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
منظر شهری یکی از اصلیترین و مهمترین عواملی است که میتواند بر برند شهری تأثیر به سزایی داشته باشد. شهرهای مقصد گردشگری بیش از دیگر شهرها به کیفیت منظر شهری وابسته هستند، زیرا آنچه در ابتدا توجه افراد را به خود جلب میکند و اولین قضاوتها را نسبت به شهر در ذهن گردشگران ایجاد میکند منظر شهر است. توجه به این مسئله در مورد شهر اصفهان بهعنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری ایران با پیشینه غنی تاریخی، فرهنگی، هنری، طبیعی و... بسیار ضروری است. این پژوهش با هدف تحلیل منظر شهر اصفهان بهمنظور تبیین برند گردشگری، به ارزیابی کارشناسانه 100 منظر مهم و گردشگر پذیر شهر اصفهان شامل منظر تاریخی، منظر طبیعی، فرهنگی و... از دو بعد عینی و ذهنی و بر اساس 25 شاخص میپردازد. از روش تحلیل خوشهای با نرمافزار SPSS برای تحلیل مناظر و شاخصهای عینی و ذهنی مناظر استفادهشده است. نتایج نشان میدهد منظر تاریخی-طبیعی اصفهان دارای بالاترین امتیاز در میان خوشهها بوده و رابطه معناداری بین بعد عینی منظر (جنبه فیزیکی و جنبه عملکردی)و بعد ذهنی(ادراکی-معنایی) منظر وجود دارد و مناظر با جنبههای کالبدی و عملکردی مطلوب بار ذهنی و معنایی بالاتری در ذهن مخاطب دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
منظر شهری؛ برند گردشکری؛ منظر عینی؛ منظر ذهنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Urban landscape evaluation to explain the city's tourism brand, Case study: Isfahan metropolis | ||
نویسندگان [English] | ||
fariba vahidzadegan1؛ ali zangiabadi2 | ||
1Department of Urban Planning, Faculty of Geographical Sciences & Planning, Isfahan University, Isfahan, Iran | ||
2university of isfahan. iran | ||
چکیده [English] | ||
Paying attention to urban landscape is one of the main and most significant factors that can have a great effect on urban brand. Compared to other cities, tourist cities depend more on the quality of the urban landscape. Since what initially attracts individual's attention is the urban landscape; moreover, it makes the first judgments about the city in the minds of tourists. The city of Isfahan with a rich historical, cultural, artistic, natural background, etc. is one of the most significant tourist destinations in Iran. With the purpose of explaining the urban landscape tourism brand, this research investigates 100 landscapes of Isfahan by an expert evaluation including historical landscape, natural landscape, cultural landscape and so on from two objective and subjective dimensions and based on 25 indices. Cluster analysis method has been used for clustering landscapes; furthermore, clustering analysis has been applied by using SPSS software in order to analyze the objective and subjective characteristics of landscapes. The results indicate that the historical-natural landscape of Isfahan has the highest score among the clusters; in addition, there is a significant relationship between the objective dimension of the landscape (physical and functional aspects) and the semantic (subjective) dimension of it. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Urban Landscape, Tourism Brand, Objective Landscape, Subjective Landscape | ||
مراجع | ||
آتشین بار، محمد (1388). تداوم هویت در منظر شهری، مجله ی باغ نظر، شماره 12، صص45-56.
امین زاده، بهناز (1394). ارزش ها در طراحی منظر شهری: پایداری، زیبایی و هویت، تهران: دانشگاه تهران.
بریمانی، فرامرز؛ رمضان زاده لسبوئی، مهدی؛ تبریزی، نازنین و نوذراصل، سهند (1397). ارزیابی رقابتپذیری مقاصد گردشگری سلامت با تأکید بر منابع و جاذبههای محوری(مطالعه ی موردی : چشمههای آبگرم رامسر)، نشریه ی علمی جغرافیا و برنامهریزی، شماره ی 22(63)، صص26-50
پاکرو، نازلی؛ ستارزاده، داریوش؛ بلیلان، لیدا و موسوی، میرسعید (1398). بررسی تاثیر حس تعلق به مکان و کیفیت فضاهای سبزشهر در برندینگ شهری (مطالعه ی موردی:کلانشهر تبریز)، نشریه ی تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، شماره ۲۱ (۶۰)، صص ۱۷۷- ۱۹۹
پاکزاد، جهانشاه (1386). راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران، تهران: وزارت مسکن و شهرسازی.
سیفالدینی، فرانک؛ رهنمایی، محمدتقی؛ فرهودی، رحمت اله و جعفری مریم (1393). روششناسی مطالعات منظر شهری در گردشگری، فصلنامه ی برنامهریزی و توسعه ی گردشگری، شماره ی 8، صص 31-52.
صنایعی، علی و مولایی، احمدرضا (1393). برند سازی در مقاصد گردشگری. شیراز: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و نامه پارسی.
فراهانی، حجت اله و عریضی، حمیدرضا (1388). روشهای پیشرفته پژوهش در علوم انسانی، اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی. چاپ دوم.
فیضی، محسن و اسدپور، علی (1392). فرآیند بازآفرینی منظر میدانها شهر تهران باهدف ارتقای تعاملات اجتماعی شهروندان، فصلنامه ی مطالعات شهری، شماره ی 7، صص 3-14.
فیضی، سلمان؛ حیدری، رحیم و روستایی، شهریور (1399). بررسی تاثیر برندسازی مقاصد بر توسعه گردشگری شهری(مورد مطالعه کلانشهر تبریز)، نشریه ی تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، شماره ی ۲۰(۵۹)، صص۲۲۹-۲۵۲.
کیانی فیض آبادی، زهره (1395). تاثیر تصویر و شخصیت مقصد بر دلبستگی و رضایت گردشگران (مطالعه ی موردی: گردشگران داخلی شهر اصفهان)، برنامهریزی و توسعه ی گردشگری، شماره 5(16)، صص 168-187.
ماهان، امین و منصوری، سید امیر (1395). مفهوم منظر با تأکید بر نظر صاحبنظران رشتههای مختلف، فصلنامه ی باغ نظر، شماره ی 7، صص 47-28.
منصوری، سید امیر و شفیعا، سعید (1398). آشنایی با منظر (گردشگری منظر)، تهران: انتشارات مهکامه.
وحدت، سلمان؛ سجاد زاده، حسن و کریمی مشاور، مهرداد (1394). تبیین ابعاد مؤثر بر منظر خیابان در جهت ارتقای خوانش منظر فضاهای شهری، فصلنامه ی مطالعات شهری، شماره ی 17، صص 15-35.
Boo, S., Busser, J., Baloglu, S., (2009), A model of customer-based brand equity and its application to multiple destinations, Journal of Tourism Management, 30(2009), 219–231. Chen, H, Rahman, I., (2018), Cultural tourism: An analysis of engagement, cultural contact, memorable tourism experience and destination loyalty, Tourism Management Perspectives, (26): 153–163. Dedeoğlu, B. B., Van Niekerk, M., Weinland, J., Celuch, K., (2019), Re-conceptualizing customer-based destination brand equity, Journal Destination Marketing Management, 11: 211–230. De San Eugenio Vela, J., Nogué, J., Govers, R., (2017), Visual landscape as a key element of place branding, Journal of Place Management and Development, 10(1): 23-44. Dinnie, K., (2011), City Branding: Theory and Cases, Palgrave Macmillan. London, 269 p. Duman, T., Ozbal, O., Duerod, M., (2018), The role of affective factors on brand resonance: Measuring customer-based brand equity for the Sarajevo brand, Journal of Destination Marketing & Management, (8): 359-372 Fu, X., (2019). Existential authenticity and destination loyalty: Evidence from heritage tourists, Journal Destination Marketing Management, (12): 84–94. Kani, Y., Yuhanis, A., Sambasivan, M., Bojei, J., (2017), Antecedence and outcome of destination image of Malaysia, Hospitality and Tourism Management, (32): pp 89-98. Lindholm, G., (2011), Visible Gesture: on Urban Landscape Perspective in Planning, Planning, 11(1): 1-15. Mccarthy, J., (2012), Regeneration of Cultural Quarters: Public Art for Place Image or Place Identity, Journal of Urban Design, 11(2): 243-262. Nordvall, M., Arvola, M., )2016), Perception, meaning and transmodal design, Proceedings of DRS 2016, Design Research Society 50th Anniversary Conference, Brighton, UK. Morhart, F., Malär, L., Guèvremont, A., Girardin, F., Grohmann, B., (2015), Brand authenticity: An integrative framework and measurement scale, Journal of Consumer Psychology, 25(2), 200–218. Pike, S.,) 2004(, Destination Brand positioning sligans-towards the development of a set of accountability criteria, Acta Turistica, 16(2): 102-124. Pike, S., Page, S.J., (2014), Destination marketing organizations and destination marketing: A narrative of the literature, Journal of Tourism Management, (41): 202-227. Salmi, M.I., Hepy, H., Kiumarsi, SH., (2020), The effect of place attachment on visitors’ revisit intentions: evidence from Batam, Journal of Tourism Geographies, 22(1): 51-82. Yang, S., Isa, S.M., Ramayah, T., Blanes, R., Kiumarsi, S., (2020), The Effects of Destination Brand Personality on Chinese tourists’ Revisit Intention to Glasgow: An Examination across Gender, Journal of International Consumer Marketing, (31): 1-18. Wu, H. C., Li, M. Y., & Li, T., (2018), A study of experiential quality, experiential value, experiential satisfaction, theme park image, and revisit intention, Journal of Hospitality & Tourism Research, 42(1), 26–73. Yi, X, Lin, V.S., Jin, W., Luo, Q., (2017), The authenticity of heritage sites, tourists' quest for existential authenticity and destination loyalty, Journal of Travel Research, 56(8), PP 1032–1048. Yokr Lai, L., Said, I., Kubota, A., (2013), The Roles of Cultural Spaces in Malaysia Historic Towns: The Case of Kuala Dungun and Taiping, Procedia Social and Behavioral Sciences, (85): 602-625. Zenker, S., Braun, E., Peterson, S., (2017), Branding the destination versus the place: the effects of brand complexity and identification for residents and visitors, Journal of Tourism Management, (58): 15-17.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 806 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 754 |