تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,835 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,658 |
سوررئالیسم در رمان «من، شمارة سه» عطیة عطارزاده | ||
پژوهشنامهی مکتب های ادبی | ||
دوره 5، شماره 13، فروردین 1400، صفحه 71-87 اصل مقاله (456 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/rjls.2021.20922.1211 | ||
نویسنده | ||
محمود کمالی* | ||
گروه زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 17 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 01 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 02 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
سوررئالیسم مکتبی است که از دل دادائیسم سر برآورد و در برابر قوانین و قواعدی که سالها بر اساس عقل بنیان نهاده شده بودند، ایستاد و به دنیای خیال و اوهام میدان داد و دست نویسندگان این مکتب را برای نوشتن فارغ از هرگونه دغدغة مسائل اخلاقی و اجتماعی باز گذاشت. در این مسیر هر آنچه که پیش از این به آن بها داده نمیشد به صدر آمد؛ مسائلی همانند خواب، رؤیا، ذهنیات و خیال که واکنشی اعتراض آمیز بود به دنیایی که کاملاً بر اساس عقل و دانش اداره شده، اما به جنگ جهانی کشیده شده بود. در ایران هم نویسندگانی بر پایة این مکتب رمانهایی نوشتهاند. پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی بر آن است که رمان «من،شمارة سه» نوشتة عطیة عطارزاده را بر پایة این مکتب بررسی کند تا معلوم شود که آیا این رمان، سوررئالیستی است یا نه؟ و اگر باشد چه عناصر و ویژگیهایی باعث شده است که آن را سوررئالیستی بخوانیم و روش نویسنده در روایت آن چه بوده است؟ نتیجة پژوهش نشان میدهد که رمان «من، شمارة سه» با بهرهگیری از عناصری همانند رؤیا، نگارش خودکار، طنز، امر شگفت، دیوانگی، زن و عشق و تصاویر سوررئال میتواند یک رمان سوررئالیستی به حساب آید که از روش تکگویی در روایت آن استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سوررئالیسم؛ تکگویی؛ «من؛ شمارة سه»؛ عطارزاده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying Surrealism Characteristics in "I, Number three" by Atieh Attarzadeh | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmoud Kamali | ||
Persian Literature and Language, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Surrealism is a school that emerged from the Dadaism and stood up against the laws and rules that had been based on reason for years and gave way to the world of fantasy and illusion and left the writers of this school free to write without any concern for moral or social issues. In this way, everything that was not valued before came to the fore; Issues such as dreams, illusions, and fantasies that were a protest against a world ruled entirely by reason and knowledge, but drawn into world war. In Iran, too, writers have written some novels based on this school. Using a descriptive-analytical method, the present study aims to examine the novel "I, number three" written by Atieh Attarzadeh based on this school to find out whether this novel is surreal or not? And if so, what elements and features have led us to call it surreal and what has been the author's method in narrating it? The results show that the novel "I, number three" can be considered a surrealist novel by using elements such as dream, automatic writing, humor, wonder, madness, woman and love and surreal images that use the monologue method in its narration. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
surrealism, Monologue, "I, Number Three" Attarzadeh | ||
مراجع | ||
منابع
Adonis. (Saeed.A.A). (2006). Sufism and Surrealism. Translated by Habibollah Abbasi. Sokhan. [In Persian]
Alizadeh, N. Dastmalchi, V. (2014). Irony, The language of propaganda and protest in mystical and surrealist texts. Journal of Mystical Literature and Mythology. 10 (34), 219-239. [In Persian]
Aspley, K. (2010). Historical Dictionary of Surrealism.The Scarecrow press, Inc.
Attarzadeh, A. (2019) I, Number three. Cheshmeh. [In Persian]
Azizi, N. Sadeghi Shahpar, R. (2020) Surrealism in Novel: Malakoot (Heaven) by Bahram Sadeghi. Journal of Literary Schools. 4 (10), 66-93. [In Persian]
Biniaz, F. (2015). An Introduction to Story Writing and Narratology. Afraz. [In Persian]
Brodskaya, N. (2009). Surrealism, Genesis of a Revolution. Parkstone Press International.
Browder, C. (1967). Andre Breton, Arbiter of Surrealism. Librairie Droz.
Caws. M.A, Kuenzli. R & Raaberg.G. (1993). Surrealism and Women. The MIT press.
Cobb, E. B. (1980) Love and feminine ideal in surrealism and in the theater of Jean Anouilh. Romance Notes. 21(2),145-149.
Fotoohi, M. (2016). Rhetoric of Image. Sokhan. [In Persian]
Ghavimi, M. (1999). The Blind Owl and The Prince of Ehtejab: Two Surrealist Novels. Journal of Humanities. 57, 81-98. [In Persian]
Golshiri, H. (2001). Garden in the garden. Niloofar. [In Persian]
Horri, A. (2011). Aspects of Narrative Discourse: The Stream of Consciousness and Internal Monologue. Research of contemporary world literature. 61, 25-40. [In Persian]
Honarmandi, H. (1957) from Romanticism to Surrealism. Amirkabir. [In Persian]
Hopkins, D. (2004). Dada and Surrealism. Oxford University Press.
Mahmoudi, M. (2008) Studying Narration in Blind Owl. Journal of Persian Language and Literature, Sistan and Baluchestan University. 6, 121-144. [In Persian]
Mical, T. (2005). Surrealism and Architecture. Routledge.
Razzaghpour, M. Tahoori, M. (2010) Surrealism in story: Unnamed and unsigned Fears by Gholam Hosein Saedi. Literary aesthetics. 5, 195-217. [In Persian]
Seyyeh Hoseini, R. (2002) literary Schools. Negah. [In Persian]
Waldberg, P. (1971). Surrealism. McGraw-Hill.
Wicks. R. (2018) Modern French philosophy. Translated by Pirouz Izedi, Nashr Sales. [In Persian]
Yahyazadeh Jolowdar, S. (2018). The Influence of Achievements of the Sigmund Freud School of Psychoanalysis on the Literary School of Surrealism with Emphasis on the unconscious. Journal of Literary Schools. 2 (4), 158-179. [In Persian]
Zolfaghari, M. Moshayyedi, J. & Usefi, N. (2016). Ways of Surrealism Reflection in Contemporary Novels and Their Differences and Similarities with Western Principles. Journal of Persian Poetry and Prose Stylistics. 32, 243-262. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 363 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 365 |