تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,317 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,977 |
بررسی ایماژیسم در مجموعهی شعر «دفترهای واپسین» احمدرضا احمدی | ||
پژوهشنامهی مکتب های ادبی | ||
دوره 5، شماره 13، فروردین 1400، صفحه 107-122 اصل مقاله (453.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/rjls.2021.20996.1214 | ||
نویسندگان | ||
نیما رمضانی* 1؛ اسماعیل زهدی2 | ||
1گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی-واحد بابل | ||
2ادبیات انگلیسی- ادبیات سیاسی قرن بیستم | ||
تاریخ دریافت: 27 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 29 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 26 تیر 1400 | ||
چکیده | ||
ایماژیسم یا تصویرگرایی، اساس شعر را کشف روابط و مناسبات جدید و تجریدی میان اشیاء و ایجاد تصاویر مبهم میدانست. پیروان این مکتب معتقدند که تصویر به خودیِ خود دارای اهمیت است، بدون اینکه مبلّغ اندیشهای باشد. در ایران برخی از شاعران از جمله احمدرضا احمدی متأثر از این مکتب بودهاند. احمدرضا احمدی در مجموعهی «دفترهای واپسین» با خلق فضایی خیال انگیز، رمزآلود، هراس آور، جادویی و تخیلی، مخاطب خود را درگیر تجارب فوقالعاده و شگفت انگیز میکند تا علاوه بر لذت و سرخوشی، به تعریف جدیدی از جهان هستی برسد. هدف این پژوهش، نشاندادن شگردهای او در تصویرگری دفترهای واپسین بدون استفاده از صور خیال سنّتی است. یافتهها نشان میدهد ویژگیهای مشترکی مثل گرایش به ساختارشکنی، آفرینش واقعیتهای کاملاً خیالی و فراواقع گرایانه، از میان برداشتن مرز خیال و واقعیت و جان دار و بی جان به دلیل استفادهی گسترده از قوهی تخیل و تشخیص، استفاده از جلوه های بصری برای تجسم از شگردهای تصویرپردازی مجموعهی دفترهای واپسین است. | ||
کلیدواژهها | ||
دفترهای واپسین؛ صورخیال؛ ایماژیسم؛ احمدرضا احمدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A study of imageism in the collection of poems "Daftarhaye vapasin" by Ahmad Reza Ahmadi | ||
نویسندگان [English] | ||
nima Ramezani1؛ Esmail Zohdi2 | ||
1ـ Associate professor in Azad Babol University | ||
2Assistant professor Vali-e-Asr University of Rafsanjan Department of English | ||
چکیده [English] | ||
Imagism, or pictorialism, saw the basis of poetry as the discovery of new and abstract relationships between objects and the creation of vague images. The followers of this school believe that the image is important in itself, without being a preacher of ideas. In Iran, some poets, including Ahmad Reza Ahmadi, have been influenced by this school. Ahmad Reza Ahmadi in the collection of "Last Books" by creating an imaginative, mysterious, scary, magical and imaginative atmosphere, engages his audience in extraordinary and wonderful experiences, in addition to pleasure and joy, to a new definition of Reach the universe. The purpose of this study is to demonstrate his skills in illustrating recent books without using traditional imaginary forms. The findings show common features such as the tendency to deconstruct, the creation of completely imaginary and surreal realities, the blurring of the boundary between fantasy and reality, and the living and the inanimate due to the widespread use of imagination and discernment. One of the visual effects to visualize the imaging techniques is the collection of the latest notebooks. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: Last Books, Imagination, Imagism, Ahmad Reza Ahmadi | ||
مراجع | ||
منابع
- احمدی، احمدرضا (1391)، دفترهای واپسین (هفت دفتر)، تهران: نشر نیکا.
- ایگلتون، تری (1368)، پیشدرآمدی بر نظریهی ادبی، ترجمهی عبّاس مخبر، مرکز.
- تسلیمی،علی (1396)، پژوهشی انتقادی کاربردی درمکتبهای ادبی،تهران: کتاب آمه.
- حسین پور، علی(1382)، «شعر موج نو و شعر حجم گرای فارسی معاصر»، نشریهی دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، سال 46، شمارهی،188، صص 157-180.
- دستغیب، عبدالعلی(1373)، «این جماعت معر میسرایند نه شعر»، گزارش، شمارهی 49، اسفند 73، صص71-74 .
- سیدحسینی، رضا (1376)، مکتبهای ادبی، تهران: نگاه.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا (1386)، صور خیال در شعر فارسی، تهران: آگاه.
- شمیسا، سیروس(1391)، مکتبهای ادبی، چاپ سوم، تهران: قطره.
- شوالیه،ژان و گربران،آلن(1388)، فرهنگ نمادها،ج اول و سوم، چاپ دوم، تهران: جیحون.
- شیری، قهرمان. (1386) «از جیغ بنفش تا موج نو»، کتاب ماه ادبیات، شماره 10، صص: 26-41.
- عبّاس، احسان(1388)، شعر و آینه (تئوری شعر و مکاتب شعری) ترجمهی سیّدحسن حسینی، تهران: سروش.
- عبدی، زهرا؛ و همکاران(1394)، «ایماژیسم در شعر احمدرضا احمدی»، نشریهی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز، شمارهی 231، صص59-75.
- فتوحی رود معجنی، محمود( 1386)، بلاغت تصویر، تهران: سخن.
- فیلد، سید (1382)، راهگشای فیلم نامه نویسی، ترجمهی جلیل شاهری، تهران: دستان.
- ولک،رنه (1383)، تاریخ نقد جدید، ج5، ترجمه سعید ارباب شیرانی، تهران: نیلوفر.
- Olsen, Flemming. (2008). Between Positivism and T. S. Eliot: Imagism and T. E. Hulme. First edition. Side1ISBN 978-87-7674-283-6.
-Pound, Ezra. (1920). HUGH SELWTN MAUBERLEY. first edition. University of California Berkeley . USA.
- Lowell, Amy. (1915),Some imagistpoets, Boston and New York,MifflinCompany.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 322 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 262 |