تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,860 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,675 |
اثربخشی یک برنامه تمرینی هدفمند بر مهارتهای حرکتی دختران مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی همبود با اختلال هماهنگی رشد | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 آذر 1400 اصل مقاله (929.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2021.21856.3641 | ||
نویسندگان | ||
منصوره شهرکی* 1؛ مژگان معمارمقدم2 | ||
1دانشگاه زابل، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه علوم ورزشی، استادیار رفتار حرکتی | ||
2استادیار رفتارحرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه مازندران بابلسر، ایران | ||
تاریخ دریافت: 08 تیر 1400، تاریخ بازنگری: 30 تیر 1400، تاریخ پذیرش: 03 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی یک برنامه تمرینی هدفمند بر مهارتهای حرکتی دختران مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی همبود با اختلال هماهنگی رشد بود. روش پژوهش، شبه آزمایشی بود. جامعه آماری، دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان زابل بودند، که با نمونهگیری داوطلبانه و بر اساس معیارهای ورود به مطالعه، 30 دانشآموز انتخاب شدند. برای تشخیص همبودی این دو اختلال از مقیاس درجهبندی اسنپ، مصاحبه بالینی، پرسشنامه اختلال هماهنگی رشد و آزمون حرکتی برونینکس- ازرتسکی استفاده شد. نمره آزمون حرکتی به عنوان نمره پیش و پسآزمون استفاده شد. شرکتکنندگان بهطور تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. گروه تجربی 18 جلسه 60 دقیقهایی در برنامه تمرینی شرکت کرد. تجزیهوتحلیل یافتهها با آزمون کوواریانس در سطح معناداری 05/0 انجام شد. یافتهها نشان داد؛ برنامه تمرینی هدفمند بر تمام خرده مقیاسهای درشت آزمون برونینکس- ازرتسکی تأثیر معناداری داشته است (05/P≤0)، اما علیرغم بهبودی همه خرده مقیاسهای ظریف، فقط بر سرعت و چالاکی اندام فوقانی تأثیر معناداری را نشان داد (01/P=0). این نتایج نشان داد؛ که تمرینات بدنی هدفمند موجب ارتقای مهارتهای حرکتی این دانش آموزان، خصوصاً در مهارتهای حرکتی درشت، میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال هماهنگی رشد"؛ برنامه تمرینی هدفمند"؛ کودکان"؛ مهارت حرکتی"؛ "؛ نارسایی توجه/ فزون کنشی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of a targeted training program on motor skills in girls with attention deficit / hyperactivity disorder comorbid with developmental coordination disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
mansoure shahraki1؛ Mozhgan Memarmoghaddam2 | ||
1Ph.D of Motor Behavior zabol University of zabol - Iran Faculty of Literature and Humanities | ||
2University of Mazandaran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was the effectiveness of a targeted training program on motor skills in girls with attention deficit / hyperactivity disorder associated with developmental coordination disorder. The research method was quasi-experimental. The statistical population was female elementary school students in Zabol city that 30 students were selected by voluntary sampling based on inclusion criteria. To diagnose the comorbidity of these two disorders, SNAP rating scale, clinical interview, Developmental Coordination Disorder Questionnaire and Bruininks-Oseretsky motor test were used. The motor test score was used as a pre-test and post-test score. Participants were randomly divided into control and experimental groups. The experimental group participated in 18 sessions of 60-minute training. Data analysis was performed using covariance test at the significant level of 0.05. The results showed that the targeted training program had a significant effect on all subscales of gross motor skills of the Bruininks-Oseretsky test (P <0.05). But despite the improvement of all fine motor skills subscales, it only showed a significant effect on the speed and agility of the upper limbs (P = 0.01). These results showed that targeted training program improve the motor skills of these students, especially in gross motor skills. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Targeted training program", Motor Skills", Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD)", Developmental Coordination Disorder Disorder (DCD)", ", Children" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 524 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 254 |