تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,310 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,972 |
یادگیری سیاستی در سیاست گذاری عمومی گردشگری با رویکرد فرایندی | ||
برنامه ریزی و توسعه گردشگری | ||
دوره 10، شماره 38، آذر 1400، صفحه 165-197 اصل مقاله (630.62 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jtpd.2021.21037.3494 | ||
نویسندگان | ||
احمد پوراحمد* 1؛ اطهره عیاشی2؛ محمد ثابت اقلیدی3؛ راضیه عیاشی4؛ عارف شاهی2 | ||
1گروه جغرافیای انسانی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4جغرافیا و برنامه ریزی توریسم، دانشکده جغرافیا، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 اسفند 1399، تاریخ بازنگری: 22 مرداد 1400، تاریخ پذیرش: 14 آذر 1400 | ||
چکیده | ||
گردشگری ابزاری برای توسعه محسوب می شود. دستیابی به توسعه امکان پذیر نیست مگر از طریق سیاست گذاری و برنامه ریزی اصولی. مقاله حاضر با هدف بررسی یادگیری سیاستی در برنامه ها، سیاست ها و قوانین حوزه گردشگری ایران با تأکید بر برنامه های اول تا ششم توسعه ای ایران تمرکز کرده است. روش تحقیق در این پژوهش مبتنی بر سیاست گذاری فرایندی شامل سه مرحله: 1- تحلیل وضع موجود؛ 2- تحلیل سیاست ها و برنامه های موجود؛ 3- تدوین خطوط سیاستی (یادگیری ها) می باشد. بدین منظور اولین گام، شناسایی موضوعات محوری و گلوگاه های صنعت گردشگری است. لذا از طریق بررسی های کتابخانه ای در برنامه ها (سند برنامه ملی گردشگری و طرح جامع توسعه جهانگردی ایران) این امر صورت پذیرفت و موضوعات محوری در 5 طبقه شناسایی گردید. پس از آن با بررسی برنامه های اول تاششم توسعه و قوانین و مقررات با تدقیق موضوعات محوری به تحلیل سیاست های به کار گرفته شده تاکنون پرداخته شد. تحلیل های فوق، منجر به تدوین خطوط سیاستی (یادگیری های سیاستی) گردید که یادگیری ها همان باید و نباید های سیاستی است که در حوزه مداخلات سیاست ها و برنامه های آتی گردشگری باید مد نظر قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری سیاستی؛ سیاست گذاری عمومی؛ توسعه صنعت گردشگری؛ سیاست گذاری فرایندی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Learning policy in public policy of tourism by process approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Pourahmad1؛ Athareh ayashi2؛ mohammad sabet eghlidi3؛ raziyeh ayashi4؛ aref shahi2 | ||
1human geography department, geography faculty, university of Tehran, Tehran, Iran | ||
2geography and urban planning, Geography faculty, university of Tehran, Tehran, Iran | ||
3marketing management,, Management faculty, Azad islamic university, Tehran, Iran | ||
4geography and tourism planning, geography faculty, Kharazmin university, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
tourism is a tool for development,. development is achieved by policy and principled planning, the present paper aims to examine policy learning in Iran tourism planning, policy and laws by focusing on the first to sixth development plans of Iran. The research method in this research is based on process policy including three stages: 1- Analysis of the current situation; 2- Analysis of existing policies and programs; 3- Developing policy issues (learning). the first step is to identify the key issues and bottlenecks in the tourism industry. Therefore, this was done through library reviews in the programs (National Tourism Plan Document and Iran's Comprehensive Tourism Development Plan) and key issues were identified in 5 categories. After that, by reviewing the first to sixth development plans and laws and regulations, by analyzing the central issues, the policies used so far were analyzed. The above analyzes led to the formulation of policy issues (policy learning) that learning is the do's and don'ts of policy that should be considered in the field of policy interventions and future tourism programs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
policy learning, public policy, tourism development, process policy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 812 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 564 |