تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,831 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,657 |
بررسی سطح دانش، نگرش و شیوههای تغذیهای دانشجویان دانشگاههای پیام نور استان گلستان | ||
پژوهشنامه فیزیولوژی ورزشی کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 13، تیر 1390، صفحه 39-54 اصل مقاله (433.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی برزگری1؛ محسن ابراهیمی2؛ محمد عزیزی3؛ سعید تابش4 | ||
1دانشگاه پیام نور .گروه تربیت بدنی وعلوم ورزشی تهران 4697-19395 – ج. ا. ایران (نویسنده مسئول) | ||
2عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نورسمنان | ||
3استادیار دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
4عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران | ||
تاریخ دریافت: 08 اسفند 1388، تاریخ بازنگری: 09 اسفند 1391، تاریخ پذیرش: 12 آبان 1389 | ||
چکیده | ||
چکیده هدف از این پژوهش بررسی سطح دانش، نگرش و شیوههای تغذیهای دانشجویان دانشگاههای پیام نور استان گلستان بود. جامعة آماری این تحقیق را کلّیّة دانشجویان پسر و دختر دانشگاههای پیام نور استان گلستان تشکیل میدادند. پس از ترجمة پرسشنامة استاندارد (پارمنتر و واردل 1999) و تعدیل برخی از سوالها با نظرخواهی از متخصّصین روائی صوری، و پایایی آن با استفادة ازآلفای کرونباخ (دانش 78/0 و برای نگرش 74/0) به دست آمد. سپس بر اساس جدول اودینسکی 415 پرسشنامه بین دانشجویان توزیع و جمعآوری گردید. برای تحلیل دادهها، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد (05/0p≤). نتایج تحقیق نشان داد، سطح دانش، دانشجویان رشتة تربیت بدنی بالاترین و مدیریّت بازرگانی، پایینترین رتبه را دارد. آزمون آنالیز واریانس یک طرفه مشخّص کرد که تفاوت معناداری در سطح دانش بین رشتههای تحصیلی وجود ندارد. همچنین تفاوت معناداری بین سطح دانش آزمودنیهای مرد و زن مشاهده نشد. میزان سطح نگرش مدیریّت بازرگانی و تربیت بدنی بالاترین و علوم تربیتی پایینترین رتبه را داشت. تفاوت معناداری در سطح نگرش تغذیهای بین رشتهها وجود ندارد. علاوه بر این نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری بین دانش و نگرش؛ و نگرش و شیوة تغذیهای دانشجویان پسر و دختر وجود دارد. اگر بتوان بالا بودن سطح دانش دانشجویان رشتة تربیت بدنی نسبت به سایر رشتهها را به گذراندن واحدهای مربوط به تغذیه نسبت داد، برگزاری کارگاههای آموزشی و یا برنامههای آموزشی تغذیهای در دانشگاه و حتّی ارائة دروس مربوط به تغذیه برای دانشجویان میتواند روشی برای ارتقای دانش این افراد باشد و بر نگرش و رفتارهای تغذیهای آنها تاثیر مثبت داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: دانش تغذیهای؛ نگرش تغذیهای؛ شیوههای تغذیهای؛ دانشجویان دانشگاه پیام نور | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,150 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,911 |