تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,863 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,676 |
شناسایی و رتبه بندی ابعاد توسعه نظام آموزش عالی ایران با رویکرد آینده پژوهی | ||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
دوره 10، شماره 19 - شماره پیاپی 23453133، شهریور 1400، صفحه 38-24 اصل مقاله (707.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/eps.2022.20386.1987 | ||
نویسندگان | ||
سپیده مدانلو جویباری1؛ مجتبی طبری* 2؛ مسعود یوسف زاده3؛ محمدرضا باقرزاده4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر | ||
2دانشیار مدیریت دولتی، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر | ||
3استادیار رشته مدیریت آموزشی . گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، ایران | ||
4استادیار مدیریت دولتی، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر | ||
تاریخ دریافت: 09 آذر 1399، تاریخ بازنگری: 08 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 10 آبان 1400 | ||
چکیده | ||
هدف کلی تحقیق حاضر، شناسایی و رتبهبندی ابعاد توسعه نظام آموزش عالی ایران با رویکرد آیندهپژوهی بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را در بخش کیفی، اعضای هیات علمی و خبرگان پنل آیندهپژوهی و در بخش کمی، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران، گلستان و گیلان به ترتیب به تعداد 20 نفر و 5878 نفر تشکیل دادند. در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 15 نفر و در بخش کمی با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و براساس فرمول کوکران تعداد 361 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته 102 سوالی استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و پایایی ترکیبی و ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین رتبهای ابعاد توسعه نظام آموزش عالی با رویکرد آیندهپژوهی وجود دارد. بعد راهبردی و بعد ساختاری به ترتیب با میانگین رتبهای 75/1 و 34/1 در رتبه اول و دوم قرار گرفتند. در بعدساختاری، مؤلفههای ساختارسازمانی چابک و زیرساختهای دانشگاه به ترتیب با میانگین رتبهای 69/2 و 27/2 در رتبه اول و آخر قرار گرفتند. در بعدراهبردی، مؤلفههای استراتژی دانشگاه و بینالمللیسازی بهترتیب با میانگین رتبهای 37/3 و 77/2 در رتبه اول و آخر قرار گرفتند. نظام آموزش عالی باید به وسیله راهبردهای پیشنهادی با محیطهای علمی و فرهنگی به طور مستمر سازگار شده و با جامعه در حال تغییر، دائما در تعادل پویا باشد. سیاستگذاران آموزش عالی، باید الزامات و شرایط محیطی، علمی و با بینالمللیسازی و تجاریسازی دانش زمینهای مناسب و سازنده برای تحقق و فعالیت راهبردهای متناسب دانشگاه با محیط را فراهم کنند | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه نظام آموزش عالی؛ آینده پژوهی؛ استراتژی دانشگاه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identification and ranking of development dimensions of Iran's Higher Education System with future research approach | ||
نویسندگان [English] | ||
sepideh modanlou joybari1؛ mojtaba tabari2؛ masoud Yousefzadeh3؛ mohammad reza bagherzadeh4 | ||
1PhD Student in Public Administration, Department of Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Qaemshahr Branch | ||
2Associate Professor of Public Administration, Department of Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Qaemshahr Branch | ||
3Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Ghaemshahr Branch, Iran | ||
4Assistant Professor of Public Administration, Department of Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Qaemshahr Branch | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to identify and rank the dimensions of the development of Iran's higher education system with the future research approach. This study is applied in terms of objective, which is combined with qualitative and quantitative approach. The population of the research was studied in qualitative section, faculty members and experts of future panel and in quantitative part, faculty members and staff of Islamic Azad University of Mazandaran, Golestan and Gilan province were 20 and 5878 individuals respectively. In the qualitative part, 15 individuals were selected and 361 individuals were selected as sample by stratified random sampling method according to Cochran formula. The researcher’s questionnaire was used to collect 102 questions for data collection. Formal validity and tool content were confirmed by experts and Cronbach's combination reliability and alpha coefficient were confirmed. Data were analyzed using exploratory, confirmatory and confirmatory and Friedman tests. The results showed that Strategic dimension and structural dimension were first and second, respectively with the mean rank of 1.75 and 1.34, respectively. The higher educational system must be continuously adapted to the scientific and cultural environments through the proposed solutions. This system must be constantly in a state of dynamic equilibrium with a changing society. Higher educational policymakers must first consider the environmental and scientific requirements and conditions, and then provide a suitable and constructive ground for the realization of strategic activities appropriate to the environment of the university through the internationalization and commercialization of knowledge. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Developing the Higher Education System, Future Studies, University Strategy | ||
مراجع | ||
پای خسته، پریسا؛ علم بیگی، امیر و بطحایی، سیده سمیه. (1396). بررسی شایستگیهای مورد نیاز توسعه کارآفرینی پایدار در آموزش عالی کشاورزی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 40(9)، 43-32.
تقوایی یزدی، مریم. (1396). رابطه آیندهپژوهی با تجربه پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری. فصلنامه آیندهپژوهی مدیریت، 28 (110)، 114-85.
ثمری، عیسی؛ یمینیدوزی سرخابی، محمد؛ صالحی عمران، ابراهیم و گرائینژاد، غلامرضا. (1392). بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در فرآیند توسعه دانشگاهی در دانشگاههای دولتی ایران. دوفصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، 2 (4)، 100-67.
شریفزاده، فتاح. (1390). ضرورت بازشناسی نظام آموزش عالی و نقش آن در توسعة علمی و اجتماعی کشور: پژوهشی دربارة دورة کارشناسی رشتة مدیریت دولتی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور. فصلنامه جامعه پژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 2 (1)، 112-79.
فردوسی، مسعود و مولوی طالقانی، یاسمین. (1398). شناسایی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. فصلنامه راهبردهای مدیریت در نظام سلامت، 4 (3)، 254-240.
گودرزی، ریحانه؛ حسینی، سیدرسول و طبائیان، سیدکمال. (1397). چارچوبی برای توسعه کارآفرینی دانشگاهی در رشتههای علوم انسانی در ایران. فصلنامه توسعه کارآفرینی، 11(4)، 679-661.
محمودزاده، امیر و محبوبفر، محمدرضا. (1391). پیمایش رشته آیندهپژوهی در جهان و برنامهریزی آینده پژوهانه در نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران. اولین همایش ملی آیندهپژوهی، تهران، شرکت یادگار درخشان آریا.
معمارزاده طهران، غلامرضا و مردانی، محمدرضا. (1393). شناسایی و اولویتبندی عوامل اثرگذار بر توسعه آموزش عالی ایران (بررسی در سه حوزه آموزش، پژوهش و فناوری). فصلنامه برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 5 (18)، 222-183.
ملکینیا، عماد؛ ملکینیا، زهرا و فیضی، صدیقه. (1397). راهبردهای مور دنیاز نظام آموزش عالی ایران در عصر جهانی شدن. فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان، 6 (4)، 545-518.
منجمزاده، سیدسعید؛ نادری، ابوالقاسم؛ گرایینژاد، غلامرضا و پوررستمی، ناهید. (1398). تحلیل و ارزیابی سیاستهای توسعه مالی دانشگاه بر اساس اسناد فرادستی آموزش عالی. فصلنامه مجلس و راهبرد، 26 (98)، 39-5.
موسوی، سیدحسین؛ صالحی عمران، ابراهیم؛ فراستخواه، مقصود و توفیقی، جعفر. (1396). ارائه مدل توسعه دانشگاه کارآفرین در ایران. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 19(76)، 28-1.
نیازآذری، مرضیه. (1391). تعیین مولفههای آیندهپژوهی جهت طراحی مدل در آموزش عالی. فصلنامه پژوهشهای مدیریت، 23 (97)، 64-55.
Canto- Ortiz, F.J., Galeano, N., Castro, M., & Fangmeyer, J. (2017). Spreading academic entrepreneurship: Made in Mexico. Business Horizons, 60, 541-550.
Elmassah. S., Biltagy, M., & Gamal, D. (2020). Engendering sustainable development competencies in higher education: The case of Egypt. Journal of Cleaner Production, 266, 121959.
Gur, U., Oylumlu, I.S., & Kunday, O. (2017). Critical assessment of entrepreneurial and innovative universities index of Turkey: Future directions. Technological Forecasting and Social Change, 123, 161-168.
Hsieh, P-M., & Kelley, D. (2019). A Study of Key Indicators of Development for University-Based Entrepreneurship Ecosystems in Taiwan. Entrepreneurship Research Journal, 10 (2).
Mariani, B., & Horsley, T.L. (2020). Simulation Research Rubric: Further Analysis of Published Simulation Studies and Future Implications. Clinical Simulation in Nursing, 48, 89-93.
Tarasyev, A.A., Sudakova , A.E., & Agarkov, G.A. (2018). Integral Evaluation of the Investment Effectiveness into Universities Development. IFAC-PapersOnLine, 51 (32), 484
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 604 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 399 |