تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,836 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,658 |
کندوکاوی در مولفههای دانشگاه کلاس جهانی برای ارائه یک الگوی جدید | ||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
دوره 10، شماره 20، اسفند 1400، صفحه 24-46 اصل مقاله (759.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/eps.2022.18567.1908 | ||
نویسنده | ||
احمد کیخا* | ||
دانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدة روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 03 اردیبهشت 1399، تاریخ بازنگری: 02 دی 1399، تاریخ پذیرش: 14 تیر 1401 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی مولفههای دانشگاه کلاس جهانی میباشد. این پژوهش کیفی، با استفاده از راهبرد فراترکیب تدوین شدهاست. بنابراین با جستجوی کلیدواژه دانشگاه کلاسجهانی دربازه زمانی (1382-1397) (2000-2019) مقالات مرتبط از پایگاههای اطلاعاتی: مگیران؛ پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی؛ پرتال جامع علوم انسانی ؛ نورمگز؛ ساینس دایرکت؛ گوگل اسکالر؛ اریک و سیج استخراج شد. از مجموع 55 مقاله احصاء شده 31 مقاله به تحلیل نهایی راه یافت.با استفاده از راهبرد تحلیل مضمون، کدگذاری شدند. یافتههای پژوهش شامل 10 مضمون پیشسازماندهنده اولیه بود که در قالب 28 مضمون پیشسازماندهنده ثانویه دستهبندی شدند. این مضامین شامل؛ علمی و آکادمیکی (برنامهآموزشی بیناللملی، برنامهدرسی بینالمللی، پژوهشهای ماموریتگرای بینالمللی، ارتقاء ظرفیتهای بینالمللی پژوهش)، حکمرانی خوب (قوانین و مقررات، مدیریت عمومی کارآمد، مدیریت نوین در آموزشعالی)، کارآفرینی دانشگاهی (نهادسازی صنعتی، تعامل مستمر با صنعت)، خود مدیریتی دانشگاهی (رهبری بینالمللی در دانشگاه، مدیریت استعدادها، تضمین کیفیت، جمعسپاری در تصمیمات دانشگاه، مسئولیت اجتماعی دانشگاه)، توسعه مالیه دانشگاهی (مالیه برون دانشگاهی، مالیه درون دانشگاهی)، رقابتپذیری (فضاسازی رقابتی، رقابت مبتنی بر عملکرد)، توسعه ظرفیتهای نرم (فرهنگ دانشگاهی بینالمللی، دگرپذیری فرهنگی)، توسعه ظرفیتهای سخت (توسعه زیرساختهای سخت، توسعه زیرساختهای هوشمند)، توسعه سرمایه انسانی (توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئت علمی، توسعه سرمایه انسانی دانشجویان، توسعه سرمایه انسانی کارکنان) و توسعه راهبردهای بینالمللی (شناخت بینالمللی، تبادلات بینالمللی، رویدادهای بینالمللی) میشود. برآیند این کندوکاو نشان میدهد با توجه به تحولات بهوجود آمده در ساختار نظامهای دانشگاهی در کنار موجهای جهانی برای تشدید همگرایی جهانی، حرکت به سمت ایجاد دانشگاه کلاس جهانی برای ارتقاء کارایی و اثربخشی نظامهای دانشگاهی به ویژه برای کشورهای در حال توسعه در شرایط جهانی و رقابتی امروز گریز ناپذیر است. مضامین به دست آمده از این مطالعه میتواند به مثابه نقشهراه سیاستگذاری و برنامهریزی جهت دستیابی به این مهم مورد توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزشعالی؛ بینالمللیشدن؛ دانشگاه؛ دانشگاه ترازجهانی؛ دانشگاه کلاسجهانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exploring The Components of a World-class University to Present a New Pattern | ||
نویسندگان [English] | ||
ahmad keykha | ||
Ph.D. student of Economics and Finance Management of Higher Education, Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to identify the components of a world-class university . This qualitative research has been compiled using a Meta Synthesis strategy. Therefore, searching for the keyword of world-class university in the period (1382-1397) (2000-2019), related articles from databases: Magiran; SID; Ensani; Noormagz; science Direct; Google Scholar; Eric, and Sage were extracted. Out of a total of 55 articles, 31 articles made it to the final analysis. Findings of the study included 10 primary pre-organizer themes, which were classified into 28 secondary pre-organizer themes. These topics include; Academic (international curriculum, international curriculum, international mission research, enhancing international research capacities), good governance (rules and regulations, efficient general management, modern management in higher education), academic entrepreneurship (industrial Institutionalization, Continuous interaction with industry), Academic self-management (International Leadership at the University, Talent Management, Quality Assurance, Collaboration in University Decisions, University Social Responsibility), Academic Finance Development (External and intra-university finance), Competitiveness (Competitive Creating, Performance-Based Competition), Capacity Development Soft (international university culture, Cultural acceptance), hard capacity development (hard infrastructure development, smart infrastructure development), human capital development (faculty member human capital development, student human capital development, staff human capital development) and international strategies development (recognition International, international exchanges, international events). The results of this study show that given the changes in the structure of university systems along with global waves to intensify global convergence, move towards creating a world-class university to improve the efficiency and effectiveness of university systems, especially for developing countries in global and competitive conditions. Today is inevitable. The themes obtained from this study can be considered as a policy and planning roadmap to achieve this importance | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Higher education, internationalization, university, world-class university | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 406 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 399 |