تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,824 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,654 |
اثر عنوان های شغلی خود-انعکاسی بر ابعاد وجدان کاری معلمان تربیت بدنی شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته استان گیلان | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 3، دوره 18، شماره 35، شهریور 1401، صفحه 60-43 اصل مقاله (334.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2018.11444.2535 | ||
نویسندگان | ||
محسن لقمانی* 1؛ رحیم رمضانی نژاد2؛ سجاد امان زاده3 | ||
1استادیار مدیریت ورزشی موسسه آموزش عالی شفق | ||
2استاد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان | ||
3کارشناس ارشد مدیریت ورزشی مؤسسه آموزش عالی شفق تنکابن | ||
تاریخ دریافت: 03 دی 1395، تاریخ بازنگری: 05 شهریور 1396، تاریخ پذیرش: 30 آبان 1397 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: عنوانهای شغلی خود-انعکاسی یک حالت روانی است که افراد در محیطهای پرتنش و استرسزا به خود و شغل خود برچسب غیررسمی میزنند تا موجب پیامدهای مثبت روانشناختی شود. از این رو، پژوهش حاضر به صورت شبه آزمایشگاهی اثرات عنوانهای شغلی خود-انعکاسی را بر ابعاد وجدان کاری (به مثابه یک پیامد مثبت روانشناختی) معلمان تربیت بدنی در مناطق کمترتوسعهیافته (به مثابه یک محیط پرتنش) استان گیلان آزمون میکند. روش شناسی: تعداد 180 نفر از معلمان تربیتبدنی شاغل در مناطق کمترتوسعهیافته استان گیلان بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 90 نفر) تقسیم شدند و در دو مرحله (شروع و پس از 5 هفته مداخله عنوانهای شغلی خود-انعکاسی) به پرسشنامه استاندارد ادراک وجدان کاری پاسخ دادند. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که گروه تجربی پس از پنج هفته مداخله در میانگین مؤلفه-های مسئولیت و وابستگی به فرهنگ تغییرات معنیداری داشته است، در حالی که بین دو گروه در میانگین سایر ابعاد تفاوت معنیداری یافت نشد. نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که عنوانهای شغلی خود-انعکاسی از طریق تأثیرگذاری بر ابعاد وجدان کاری، کارکرد مثبتی به منظور حفظ معلمان تربیت بدنی در مناطق کمترتوسعهیافته دارد و از عوامل نگهدارنده مهم در این زمینه میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
عنوان های شغلی خود- انعکاسی؛ وجدان کاری؛ معلمان تربیت بدنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effect of Self-Reflective Job Titles on Work Conscience among Physical Education Teachers of Gilan’s Less Developed Regions | ||
چکیده [English] | ||
Background & Purpose: Self-reflective job titles are a kind of psychological state in which individuals use informal labels for themselves and their jobs to obtain positive psychological outcomes in tense and stressful situations. This quasi-experimental study examines the effects of self-reflective job titles on the work conscience dimensions (as a positive psychological outcome) of physical education (PE) teachers in the less developed regions (as a tens and stressful setting) of Guilan. Methodology: A number of 180 PE teachers in less developed regions of Guilan province were randomly assigned to two experimental and control groups, each consisting 90 participants, and answered the perception of work conscience questionnaire twice (once at the beginning of the study and once after receiving self-reflective job titles intervention for five weeks) . Results: The analysis of variance with repeated measures showed that after receiving the intervention for five weeks, the experimental group had significant changes in the mean of responsibility and dependence on culture components, while no significant difference was found between the two groups in the mean of other components. Conclusion: Findings showed that through influencing the dimensions of work conscience, self-reflective job titles have a positive function in order to retain PE teachers in less developed areas and are important maintenance factors in this field. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-reflective job titles, conscience, physical education teachers | ||
مراجع | ||
Archana, V. (2004). Occupational Stress and Social Support as Predictors of Organizational Commitment.PsychologicalStudies, 49 (23), 202-204 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 207 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 208 |