تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,838 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,658 |
تاثیر خودگفتاری آموزشی بر مدت زمان چشم ساکن و دقت پرتاب دارت | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 15، دوره 18، شماره 36، آبان 1401، صفحه 124-111 اصل مقاله (940.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2019.16023.3090 | ||
نویسندگان | ||
سیده فاطمه سیدی1؛ مژگان معمارمقدم* 2؛ معصومه علی اصغری تویه3 | ||
1کارشناسی ارشد روان شناسی ورزش/ موسسه غیرانتفاعی ادیب مازندران | ||
2استادیار گروه بیومکانیک ورزشی و رفتارحرکتی دانشگاه مازندران | ||
3مدرس دانشکده علوم ورزشی دانشگاه مازندران | ||
تاریخ دریافت: 25 فروردین 1398، تاریخ بازنگری: 06 خرداد 1398، تاریخ پذیرش: 12 تیر 1398 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر خودگفتاری آموزشی بر مدت چشم ساکن و دقت دارت بازان مبتدی انجام گرفت. روش شناسی: بدین منظور 30 دانشجوی پسر مبتدی در ورزش دارت بطور داوطلبانه با دامنه سنی 19 تا 25 سال انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه خودگفتاری آموزشی و کنترل قرار گرفتند. مطالعه شامل مراحل پیشآزمون- مداخله- یادداری بود. در مرحله پیش آزمون شرکتکنندگان به اجرای 10 پرتاب دارت پرداختند و اطلاعات سیستم بینایی با استفاده از دستگاه ردیابی چشم ثبت گردید. در مرحله مداخله، شرکتکنندگان هر دو گروه در دو جلسه و هر جلسه اقدام به پرتاب 60 دارت مینمودند. در پایان هر جلسه شرکتکنندگان 10 دارت را به عنوان عملکرد پرتاب میکردند. در این مرحله به گروه خودگفتاری آموزشی دستورالعملهای آموزشی مبتنی بر پرتاب دارت ارائه میشد، در حالیکه گروه کنترل هیچ دستورالعملی دریافت نمیکرد. مرحله یادداری 24 ساعت پس از جلسه آخر مداخله اجرا گردید و شرکتکنندگان مجددا اقدام به اجرای 10 پرتاب دارت پرداختند و اطلاعات سیستم بینایی آنها همزمان ثبت گردید. دادهها به روش تحلیل واریانس با اندازهگیری تکراری و تحلیل کوواریانس یکراهه در سطح معناداری 05/0تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که خودگفتاری آموزشی بر افزایش دقت پرتاب دارت، افزایش طول دوره چشم ساکن تاثیر معنیداری داشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت که مکانیسم اساسی توجه در خودگفتاری، دوره چشم ساکن است و این خودگفتاری آموزشی می تواند به عنوان یک ابزار موثر در آموزش چشم ساکن استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
چشم ساکن؛ دقت پرتاب؛ دارت؛ دستورالعمل خودگفتاری آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of educational self-talk on the duration of the quiet eye and dart-throwing accuracy | ||
نویسندگان [English] | ||
Sayyid Fatimah Sayyadi1؛ Mozhgan Memarmoghaddam2؛ masoumeh aliasghari toyeh3 | ||
1Nonprofit Institute of Mazandaran Adib | ||
2University of Mazandaran | ||
3Nonprofit Institute of Adib Mazandaran | ||
چکیده [English] | ||
Background& Purpose: The aim of this study was to determine the effect of educational self-talk on the quiet eye period and the accuracy of beginner darts players. Methodology: For this purpose, 30 male students who were beginners in the sport of darts and ranged in age from 19 to 25 were voluntarily selected and randomly divided into two groups of self-talk and control. The study included the pre-test, intervention, and retention stages. In the pre-test stage, participants threw 10 darts and the information of the visual system was recorded using an eye-tracking device. In the intervention phase, participants in both groups threw darts in two sessions (60 darts in each session). At the end of each session, the participants threw 10 darts as a performance. At the intervention stage, the self-talk group was given instructions for throwing darts, while the control group did not receive any instructions. The retention phase was performed 24 hours after the last intervention session and the participants again tried to throw 10 darts while the information of their visual system was recorded simultaneously. Data were analyzed by ANOVA with repeated measures and one-way ANOVA at a significant level of 0.05. Results: The results showed that educational self-talk had a significant effect on increasing the accuracy of dart-throwing and the length of the quiet eye period. Conclusion: According to the results, it can be said that the basic mechanism of attention in self-talk is the quiet eye period, and this educational self-talk can be used as an effective tool in the training of the quiet eye. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
quiet eye, throwing accuracy, dart, educational self-talk instruction | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 363 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 225 |