تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,676 |
مقایسة وضعیّت تحصیلی و رفتار اجتماعی دانشآموزان ورزشکار و غیر ورزشکار از دیدگاه دبیران | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 13، تیر 1390، صفحه 67-80 اصل مقاله (227.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا قاسم نژاد1؛ صغری حیدری2؛ سیّد قاسم قربانزاده زعفرانی3؛ محمّد غلامپور2؛ بهزاد بهزادنیا2 | ||
1کارشناس ارشد تربیت بدنی(مسئول مقاله) | ||
2کارشناس ارشد تربیت بدنی | ||
3کارشناس مسئول امور ورزشی دانشگاه مازندران | ||
تاریخ دریافت: 22 آبان 1389، تاریخ بازنگری: 13 اسفند 1391، تاریخ پذیرش: 26 شهریور 1390 | ||
چکیده | ||
چکیده: مقدمه و هدف: رفتارهای نامطلوب از قبیل خشونت، پرخاشگری و آزارگری دانشآموزان واقعیتی از زندگی مدرسه امروز است. تأثیر و اهمّیّت تربیت بدنی و ورزش در رشد و شکوفایی دانشآموزان، سلامتی و شادابی، شکلگیری ابعاد فردی و اجتماعی و اخلاقی خصوصاً در کودکان و نوجوانان، بدیهی و روشن است. امروزه در کشور ما بسیاری از مردم مانع ورزش کردن فرزندانشان میشوند، به دلیل این که فکر میکنند ورزش بر وضعیّت تحصیلی و رفتار اجتماعی آنها، اثر نامطلوبی دارد. هدف تحقیق مقایسه وضعیّت تحصیلی، رفتار اجتماعی دانشآموزان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار از دیدگاه دبیران است. روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی است و به صورت مقایسهای و همبستگی انجام گرفته جامعة آماری شامل کلیه دبیران مرد در 16 رشتة تحصیلی بودند و تعداد کل آنها 107 نفر میباشد. نمونة آماری از 5 رشتة تحصیلی تربیت بدنی، زبان انگلیسی، ادبیّات فارسی، ادبیّات عربی و معارف اسلامی انتخاب شدند. از از هر رشته فوق الذّکر 5 نفر دبیر به طور تصادفی انتخاب شدند. در کل نمونة آماری تحقیق 25 نفر از دبیران بودند. ابزاراندازهگیری تحقیق پرسشنامة محقّقساخته بود، دو پرسشنامه مجزّا در مؤلّفههای وضعیّت تحصیلی و رفتار اجتماعی تنظیم گردید. دانشآموزان هر دبیرستان به دو گروه ورزشکار و غیرورزشکار تقسیم شدند و هر دبیر در مورد وضعیّت تحصیلی و رفتار اجتماعی 5 دانشآموز ورزشکار و 5 دانشآموز غیر ورزشکار به پرسشنامه پاسخ دادند. در مجموع وضعیّت تحصیلی و رفتار اجتماعی 125 دانشآموز ورزشکار و 125 دانشآموز غیر ورزشکار مورد مقایسه قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی از آزمونهای آماری t استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با برنامههای Spss و Excel انجام گرفت. یافتهها: با توجّه به یافتههای تحقیق تفاوت معناداری در وضعیّت تحصیلی و رفتار اجتماعی دانشآموزان ورزشکار و غیر ورزشکار مشاهده شد. نتیجه گیری: براساس نتایج تحقیق، چون میانگین نمرههای وضعیّت تحصیلی و رفتار اجتماعی در گروه ورزشکاران بالاتر است، میتوان نتیجه گرفت که دانشآموزان ورزشکار از وضعیّت تحصیلی و رفتار اجتماعی بهتری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: وضعیّت تحصیلی؛ رفتار اجتماعی؛ دانشآموز ورزشکار؛ دانشآموز غیر ورزشکار | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,022 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,612 |