تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,872 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,686 |
چالش های پیش روی برنامه ها و راهکارهای عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در بخش تربیت بدنی و ورزش مدارس | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 4، دوره 18، شماره 35، شهریور 1401، صفحه 80-61 اصل مقاله (375.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2019.12007.2593 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل شریفیان* 1؛ احسان ملکی پور حرجندی2 | ||
1دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
2دبیراموزش وپرورش | ||
تاریخ دریافت: 25 اسفند 1395، تاریخ بازنگری: 19 اسفند 1396، تاریخ پذیرش: 12 دی 1397 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: در مسیر اجرای برنامه های عملیاتی هر سند راهبردی موانعی وجود دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی چالش های پیش روی برنامه ها و راهکارهای عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در بخش تربیت بدنی و ورزش مدارس بود. روش شناسی : روش تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل 1400نفر از کارکنان حوزه تربیت بدنی آموزش وپرورش استان کرمان بودند. از جامعه یاد شده 302 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و براساس جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار تجقیق برگرفته از پرسشنامه رعیت (1392)بود که روایی آن مورد بررسی وتایید قرار گرفت همچنین پایایی آن با روش آلفای کرونباخ87/0محاسبه گردید. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های آماری تی تک نمونه ای،آنالیز واریانس مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی با نرم افزار «اس.پی.اس.اس» استفاده شد. یافته ها : یافته های تحقیق نشان داد که از بین 5 عامل تخصص معلمان، انگیزه معلمان، تجهیزات وامکانات ورزشی، منابع مالی و برنامه های اجرایی، منابع مالی مهم ترین چالش های پیش روی برنامه ها و راهکارهای عملیاتی شناسایی شده بودند. بحث ونتیجه گیری :با توجه به یافته های پژوهش، سند تحول بنیادین در مسیر اجرای برنامه ها و راهکارهای عملیاتی نبازمند پیش بینی های لازم جهت تعدیل یا مرتفع ساختن این چالش ها دارد . | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت بدنی؛ ورزش؛ مدارس؛ برنامه های عملیاتی؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Challenges Facing the Programs and Operational Guidelines of Fundamental Reform Document of Education in Schools’ Physical Education and Sport | ||
نویسندگان [English] | ||
Esmaeil sha1؛ ehsan malekipour horjandi2 | ||
1Shahid Bahonar University of Kerman | ||
2education | ||
چکیده [English] | ||
Background & Purpose: The purpose of this study was to investigate the challenges facing the programs and operational guidelines of fundamental reform document of Education in schools’ physical education and sport. Methodology: This research was a survey study and its statistical population included 1,400 teachers, administrative experts, and other professionals in the field of physical education of Kerman province in the academic year of 2014-2015. The sampling method was multistage cluster with a proportional distribution. The sample size was considered based on the Kerjsy-Morgan table, with 302 subjects of men and women as samples. To collect the data, a questionnaire with two sections of demographic and main questions, consisting of 35 items based on 5 factors was used. This questionnaire was based on Raeit’s (1392) questionnaire, whose structures were retained in the present study. The face and content validities of the used questionnaire was estimated and confirmed by experts of sport management and education (n = 10). Its reliability was also calculated using Cronbach's alpha coefficient (0.87). For analyzing the collected data, One Sample T-test, ANOVA, and Bonferroni test were used by spss20 software. Results: The results showed that of the five factors of teachers' specialization, teachers’ motivation, equipment and sports facilities, financial resources, and executive programs, the financial resources factor was identified as the most important challenge facing the plans and operational guidelines of fundamental reform document of Education in schools’ physical education and sport. Conclusion: Based on the results of this study, the fundamental reform document in the implementation of programs and operational guidelines requires the necessary modifications to adjust the five factors of the teachers’ specialization, teachers' motivation, equipment and facilities, financial resources, and executive programs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Physical Education, Sport, Schools, Operational programs, Teachers | ||
مراجع | ||
Razavi.M.H & Rohani.Z & Ghanbari.A.(2014).” Analysis of factors affecting the promotion of physical education in schools”. Journal of Sport Management and motor behavior,10,19, pp: 69-80 (Persian)
3.Almeida Sales,A. (2015). “Prospects for the Future of Education.Training Teachers to Think Beyond”.Social and Behavioral Sciences,174, pp: 739–744.4. AhmadiHedayat.A. (2013).”Review Document of Fundamental Ttransformation of Education Based on Votes of Education Jean Piaget”.(Unpublished master's thesis).Payam Noor University , Hamedan.(Persian).5 Mozaffari,A & MoeinFard,M & Poursoltani,H & MoshrafJavadi,B & Esmaeili,M. (2009). “Describe the implementation status of physical education and sport in the country in terms of first-grade teachers and administrators”. Journal Movement,7,2,14,pp: 119-139. (Persian)
7.Aurnhammer,W & Kanowith,I & Fleischman,S & Garafola,G & Laffin,M & Richards,J. (2013).” Aims and Objectives of Physical Education Activities”.Research Quarterly. American Physical Education Association,8,1,pp: 103-122.
9.Chen.H & Dai.J & Gao.Y. (2017). “ Measurement invariance and latent mean differences of the Chinese version physical activity self-efficacy scale across gender and education levels “.”.Journal of Sport and Health Science X X (2017) PP:1-9.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 575 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 674 |