تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,865 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,677 |
مقایسه اثر دو رویکرد آموزش خطی و غیرخطی بر عملکرد پرتاب از بالای شانه و انگیزش درونی کودکان | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
دوره 19، شماره 38، بهمن 1402، صفحه 29-50 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2023.17344.3217 | ||
نویسندگان | ||
معصومه قربانی* 1؛ عباس بهرام2؛ فرهاد قدیری3؛ رسول یاعلی4 | ||
1استادیار دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران | ||
2استاد گروه آموزشی مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه آموزشی مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
4دانشیار گروه آموزشی مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 مهر 1398، تاریخ بازنگری: 15 دی 1398، تاریخ پذیرش: 01 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
مقدمه: آموزش غیرخطی رویکردی اکتشافی برای آموزش و یادگیری تربیت بدنی است که میتواند بهطور بالقوه برای کمک به کسب شایستگیها موثر باشد. انگیزش درونی نیز بهعنوان یک کارکرد از نیازهای روانشناختی، از اهداف مهم برای هر برنامهای در جهت توسعه مهارت و خبرگی باید در نظر گرفته شود. در نتیجه هدف پژوهش حاضر مقایسۀ اثربخشی آموزش خطی و غیرخطی بر عملکرد پرتاب و انگیزش درونی کودکان بود. روش شناسی: جامعة آماری تحقیق شامل کلیۀ دانش آموزان دختر 7/0±2/8 سالة دبستانهای واقع در شهرستان بابلسر بودند. از بین این دبستانها دو مدرسه بهصورت تصادفی انتخاب شدند. هر مدرسه دارای 2 کلاس در مقطع دوم دبستان بود. تعداد دانش آموزان در مدرسه الف (20 و 22) و در مدرسه ب (25 و 23) بود که بهصورت تصادفی یک کلاس از هر مدرسه برای آموزش خطی و کلاس دیگر برای آموزش غیرخطی مشخص شد و بهمدت 6 هفته، هفتهای 2 بار در برنامۀ مداخلهای برای آموزش مهارتهای حرکتی دستکاری پرتاب از بالای شانه، شرکت کردند. 4 دانشآموز از هر کلاس برای مشارکت در سه جلسۀ مصاحبه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل آزمون دقت پرتاب از بالایشانه، پرسشنامۀ انگیزش درونی دسی و رایان (2008) و مصاحبه بود. برای تحلیل دادههای پژوهش از آزمون تحلیل واریانس مختلط و تحلیل مقایسهای پایدار استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد در مهارت دقت پرتاب تفاوت معنیداری بین دو گروه آموزش خطی و غیرخطی وجود داشت (01/0>p) و کودکان برخوردار از آموزش غیرخطی نسبت به کودکان برخودار از آموزش خطی از سطح عملکرد بالاتری در مهارت حرکتی پرتاب از بالای شانه برخودار بودند. یافتههای مربوط به پرسشنامه نیز نشان دادند بین دو گروه آموزش خطی و غیرخطی در انگیزش درونی کودکان اختلاف معناداری وجود داشت و بهنفع کودکان برخوردار از آموزش غیرخطی بوده است. همچنین مصاحبههای دانش آموزان و معلمان نشان دادند که رویکرد آموزش غیرخطی محیط یادگیری را بهوجود میآورد که به کسب شایستگی ادراک شده، خودپیروی و تعلق پذیری کمک میکند؛ به این ترتیب، بهطور بالقوه باعث افزایش انگیزش درونی و لذت بردن در طول تمرین میشود. نتیجه گیری: توصیه میشود معلمان و مربیان با بهکارگیری رویکرد جدید آموزش غیرخطی به آموزش کارآمدتر مهارتها همراه با ایجاد رفتارهای انگیزشی بیشتر کودکان در محیطهای آموزشی کمک کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش غیرخطی؛ انگیزش درونی؛ مهارتهای حرکتی بنیادی؛ دستکاری قیود؛ کودکان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of the effect of two linear and nonlinear pedagogy approaches on intrinsic motivation of children | ||
نویسندگان [English] | ||
Masomeh Ghorbani Marzoni1؛ Abbas Bahram2؛ farhad ghadiri3؛ rasool yaali4 | ||
3kharazmi university | ||
4kharazmi university | ||
چکیده [English] | ||
Background & purpose: Nonlinear Pedagogy is an exploratory approach to teaching and learning Physical Education that can be potentially effective to help children acquire competencies. Intrinsic motivation a function of psychological needs should also be considered as an important goal for any program to develop skills and expertise. Therefore, the purpose of this study was to compare effectiveness linear and nonlinear pedagogy on intrinsic motivation of children. Methodology: The statistical population of this study included all girl children of 8/2±0/7 years old primary schools located in Babolsar city. Two schools were randomly selected from these schools. Each school had 2 classes in the second grade of primary school. The number of students was at school A(20,22) and at school B(23,25) that was randomly found a class from each school to linear pedagogy and another class to nonlinear pedagogy and they participated in an interventional program for 6 weeks, twice a week to training manipulation motor skills. Four students were selected from each class to participate in three interviews sessions. Data collection tools were Deci & Ryan's intrinsic motivation questionnaire (2008) and the interview. To analyze the research data was used Mix-ANOVA analysis test and a stable comparative analysis. Results: Findings of the questionnaire showed that there is a significant difference between the two groups of linear and nonlinear pedagogy in the Intensive motivation of the children and children with the nonlinear pedagogy had higher intensive motivation than linear pedagogy. Also students and teachers interviews showed that the nonlinear Pedagogy approach created a learning environment that facilitated perceived competence, autonomy, and relatedness, thus potentially enhancing intrinsic motivation and enjoyment during practice. Conclusion: It is recommended teachers and educators by using new nonlinear pedagogy approach, Helping to education of skills along with creating more motivational behaviors for children in educational settings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Nonlinear Pedagogy, Intrinsic motivation, Fundamental motor skills, manipulation of constraints, children | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 604 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 137 |