تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,290 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,968 |
فلسفه دین نیشیدا کیتارو: چالشی با فلسفه دین غربی | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، بهمن 1402، صفحه 57-70 اصل مقاله (285.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jre.2023.23605.1158 | ||
نویسنده | ||
محمد اصغری* | ||
استاد گروه فلسفه دانشگاه تبریز | ||
تاریخ دریافت: 04 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 26 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
در این نوشته سعی داریم نشان دهیم که فلسفه نیشیدا کیتارو فلسفهای التقاطی است که در آن تفکر عقلگرای غربی از یک سو و تفکر شهودگرای شرقی از دیگر سو در هم تنیده است و فلسفه او ماهیتی دینی دارد. بنابراین، در فلسفه او فلسفه و دین قابل تفکیک از هم نیستند. خدا در نظر او موجودی متعال از جهان نیست بلکه به مثابه نیستی مطلق بنیاد واقعیت را تشکیل میدهد و خدا به مثابه رخدادی در درون نفس آدمی از طریق شهود درونی یافت میشود و نفس و خدا از یک سنخ هستند و آن نیستی مطلق است. در فلسفه دین نیشیدا خدا موجودی بیرون از عالم نیست بلکه بنیاد این عالم است. نیشیدا در کتاب تحقیقی درباب خیر تأکید دارد که دین امر فرعی در وجود و زندگی انسان نیست بلکه مهمترین جنبه وجود انسان است. نفس ما زندگی خودش را از دین میگیرد. به نظر وی نیاز دینی عمیقترین و بزرگترین نیاز ذهن انسان است. او معتقد است که همه نیازهای ما مشتقاتی هستند که از نیاز دینی ناشی میشوند و رشد این نیازها حاصل بازگشت به آن{نیاز دینی} است. دین جدا از زندگی نفس یا خود وجود ندارد و نیاز دینی نیاز خود زندگی است. بنابراین، با مطالعه فلسفه دین نیشیدا به این نتیجه میرسیم که فلسفه دین او با ارائه تعریف خاص بودیستی از آن چالشی در برابر فلسفه دین رایج در مغرب زمین محسوب می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
دین؛ فلسفه؛ نیستی مطلق؛ فلسفه دین؛ بودیسم و نیشیدا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Nishida Kitaro’s Philosophy of Religion: A Challenge to the Philosophy of Western Religion | ||
نویسندگان [English] | ||
Muhammad Asghari | ||
Professor of philosophy at the University of Tabriz | ||
چکیده [English] | ||
This study tries to show that Nishida Kitaro's philosophy is an eclectic philosophy in which Western rationalist thinking on the one hand, and Eastern intuitive thinking on the other hand are intertwined and has a religious nature. Therefore, in his philosophy, philosophy and religion are inseparable. In Nishida Kitaro's view, God is not a transcendent being of the world, but the absolute non-existence which forms the foundation of reality, and is found as an event within the human soul through inner intuition. The soul and God are of the same type, which is absolute non-existence. In the philosophy of the Nishida religion, God is not a being outside the world, but the foundation of this world. In his research book on goodness, Nishida emphasizes that religion is not a secondary issue in human existence and life, but the most important aspect of human existence. Our souls take their lives from religion. According to him, the religious need is the deepest and greatest need of the human mind. He believes that all our needs are derivatives that arise from religious needs and that the growth of these needs is the result of returning to them [religious needs]. Religion does not exist apart from the life of the soul or the self, and religious need is the need of life itself. Therefore, by studying Nishida's philosophy of religion, it can be concluded that his philosophy of religion, by providing a specific Buddhist definition of it, is a challenge to the philosophy of religion prevalent in the West. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Religion, Philosophy, Absolute Nothingness, Philosophy of Religion, Buddhism, Nishida | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اصغری، محمد (1400) مکتب کیوتو، تهران: ققنوس
اصغری، محمد (1394) امکان گفتوگو بین «مکتب کیوتو» و «حکمت اسلامی» در مجله حکمت معاصر سال ششم، شمارۀ چهارم، زمستان 1394،29 -51
اصغری، محمد (1392) جایگاه «خدا» در فلسفۀ نیشیدا کیتارو در پژوهشنامۀ فلسفۀ دین (نامۀ حکمت)، سال یازدهم، شمارۀ اول- بهار و تابستان 1392، صص 135-149.
Burns, Kevin (2006), Eastern Philosophy, Enchanted Lion Books.
Carter, Robert (2009), "God and Nothingness", Philosophy East & West, Vol. 59, No. 1.
Carter, Robert (2013), The Kyoto school: an introduction, Published by State University of New York Press, Albany
Heisig, James W. (1990)”The Religious Philosophy of the Kyoto School: An Overview Japanese Journal of Religious Studies”, Vol. 17, No. 1 (Mar., 1990), pp. 51-81
Heisig, James W. (2001), Philosophers of Nothingness: An Essay on the Kyoto School, USA: University of California Press.
Inagaki, Hisakazu and Jennings, J. Nelson (2000), Philosophical Theology and EastWest Dialogue, Amsterdam: Rodopi.
Nishid Rorty, Richard (2020) On philosophy and philosophers: unpublished papers, 1960–2000, Cambridge University Press
a, Kitarō (1960), an Inquiry into the Good, Yale University Press.
Nishida, Kitarō (1993), Last Writings: Nothingness and the Religious Worldview, Trans. David A. Dilworth, University of Hawaii Press.
Nishitani, Keiji (1991), Nishida Kitarō, University of California Press.
Nishitani, Keiji and Bragt, Jan Van (1983), Religion and Nothingness, University of California Press.
Rigsby, Curtis A. (2009), "Nishida on God, Barth and Christianity", Asian Philosophy, Vol. 19, No. 2.
Rorty, Richard (2020) On philosophy and philosophers: unpublished papers, 1960–2000, Cambridge University Press
Wilkinson, Robert (2009), Nishida and Western philosophy, Published by A shgate Publishing Limited A
Krummel, John W. M. (2015) Nishida Kitarō's Chiasmatic Chorology_ Place of Dialectic, Dialectic of Place-Indiana University Press
Dalissier, Michel (2005)The Idea of the Mirror in Nishida and Dōgen at www.reseau-asie.c
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 211 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 192 |