تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,255 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,957 |
چالش دیوید گریفین با خداباوران سنتی در تبیین شر طبیعی | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 2، بهمن 1401، صفحه 95-109 اصل مقاله (298.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jre.2023.24518.1166 | ||
نویسندگان | ||
یداله رستمی* 1؛ منصور نصیری2 | ||
1استادیار گروه فلسفه دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه دین، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم ایران | ||
تاریخ دریافت: 0-215 فروردین 781، تاریخ بازنگری: 0-159 فروردین 781، تاریخ پذیرش: 0-137 فروردین 781 | ||
چکیده | ||
در این نوشته به نزاع گریفین با خداباوران سنتی در تبیین شرور طبیعی پرداخته میشود. خداباوران سنتی،( گریفین، خداباورانی را که اولاً به قدرت مطلق خداوند قایل هستند، ثانیاً، قدرت موجودات را حاصل اعطای قدرت خداوند به آن ها می دانند، ثالثاً، به خلق از عدم جهان باور دارند را سنتی تلقی می کند) مسأله شر را اینگونه تبیین میکنند که اولاً آنها ناشی از هبوط فرشته یا قدرت شیطانی هستند. ثانیاً، وجود این شرور جزء لاینفک جهان طبیعی با قوانین حاکم بر آن است. ثالثاً، وجود آنها، لازمه رشد فضایل اخلاقی و معنوی برای انسانها است. دیوید گریفین فیلسوف دین پویشی، هرچند گاهی شرور طبیعی را البته به شیوهای متفاوت به قدرت شیطانی نسبت میدهد و حتی شرور این عالم را فرآوردهی قوانین ذاتی این جهان میداند، اما نزاع او با خداباوران سنتی بر سر آموزهی قدرت مطلق خدا است که چرا خدا دارای این صفت، جهان را به گونهای نیافریده است که درد و رنج در آن کمتر باشد و به منظور تحقق این امر مداخله کند. به عبارتی، چرا خداوند قدرت مطلق خود را در ریشهکن کردن شرور هولناک، اعمال نمیکند. | ||
کلیدواژهها | ||
دیوید گریفین؛ خداباوران سنتی؛ مسأله شر؛ جهان طبیعت؛ مداخله خداوند | ||
عنوان مقاله [English] | ||
David Griffin's Challenge to Some Traditional Theists in Explaining Natural Evil | ||
نویسندگان [English] | ||
Yadollah Rostami1؛ Mansour Nasiri2 | ||
1Assistant professor of philosophy payame Nor University.Tehran.Iran | ||
2Associate Professor department of philosophy of Religion College Farabi, university of Tehran.Qom.iran | ||
چکیده [English] | ||
In this article, Griffin's conflict with traditional theists in the explanation of natural evil is discussed. Traditional theists, (Griffin considers theists who believe in the absolute power of God, secondly, believe that the power of beings is the result of God's granting them power, and thirdly, believe in the creation of the world out of nothing) as traditional.) This is how they explain that, first, they are caused by the descent of an angel or demonic power. Secondly, the existence of this villain is an integral part of the natural world with its governing laws. Thirdly, their existence is necessary for the development of moral and spiritual virtues for humans. David Griffin, the philosopher of dynamic religion, although sometimes attributes natural evil to satanic power in a different way, and even considers the evil of this world to be the product of the inherent laws of this world, but his conflict with traditional theists is over the doctrine of God's absolute power, why God has This attribute has not created the world in such a way that there is less pain and suffering in it and intervened in order to achieve this. In other words, why doesn't God exercise his omnipotence in uprooting the terrible evil | ||
کلیدواژهها [English] | ||
David Griffin, traditional theists, the problem of evil, the world of nature, God's intervention | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Aquinas, Thomas St (1989), Summa Theologiae: Aconcise Translation,ed and trans.Timothy Mcdermott.
10.Basinger, David and Randall, (1981), Divine omnipotence: Plantinga vs. Griffin, process studies 11/1.
. Basinger, David (1988), Divine power in process theism. A Philosophical critique. Albany. State universiry of New York press.
Griffin, David Ray (1991). Evil Revisited, State university of New York press.
Griffin, David Ray (2017). Process Theology: on postmodernism. Morality.Pluralism. Eschatology and Dwmonic Evil. Process century press.
Griffin, David Ray (2001). Reenchantment without supernaturalism: A process Philosphy of religion. Cornell university press.
Griffin, David Ray (1981). Creation of chaos and the problem Evil. In Encountering Evil: live options in theodicy. Edited by Stephen Davis. John Knox press.
Griffin, David Ray (2004). God, Power and Evil, Published by Westminster John Knox Press.
Griffin,David Ray(2002), Traditional free will theodicy and process theodicy: Hasker claim for parity.process studies29/2.
Hasker, William (2008), The Triumph of Good over Evil: Theodicy for a world of suffering. Downer Grove,intervarsity press.
Hasker, William (2000), Bitten to death by Ducks: A reply to Griffin, process studies.29.2.
Hasker, William (2000), The problem of evil in process theism and classical free will theism. Process studies.29/2.
Hick, John. (1966). Evil and God of love. New Palgrave Macmillan.
Plantinga, Alvin (1974), The Nature of necessity,oxford: claendon press.
Reichenbach, Bruce (1982) Evil and a Good God. New York: Fordham university Press.
Whitehead, Alfred North (1926) Religion in the Making. New York: Macmillan Company. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 575 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 156 |