تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,225 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,935 |
الهیات از منظر فلسفۀ متأخر ویتگنشتاین | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
مقاله 11، دوره 1، شماره 2، بهمن 1401، صفحه 151-165 اصل مقاله (349.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jre.2023.23198.1152 | ||
نویسنده | ||
مهدی محسنی* | ||
دانشجوی دکترای فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 اسفند 1400، تاریخ بازنگری: 14 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 15 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
حیات فلسفی ویتگنشتاین به دو دوره تقسیم میشود. این تقسیم به این علت است که او دستکم یکبار دچار تحول فکری عمیقی شد و از نو فلسفهای جدید بنا نهاد. دغدغۀ اصلی ویتگنشتاین زبان و نحوۀ کارکرد زبان بود. این پرسش، تمام عمر، ویتگنشتاین را به خود مشغول داشته بود. اما حیطۀ تأثیرگذاری ایدههای ویتگنشتاین در قلمرو زبان محدود نماند و به حوزههای دیگری از جمله دین گسترش یافت. نوشتار پیشرو به توصیف دیدگاه فلسفی متأخر ویتگنشتاین و پیوند آن با نگاه او به الهیات میپردازد. این نوشتار تلاش دارد با روش توصیفی-تحلیلی ویژگیهای پژوهش فلسفی از منظر ویتگنشتاین متأخر را بکاود و سپس تبعات آن را برای الهیات بیان کند. بنا به فلسفۀ متأخر ویتگنشتاین آگاهی از کاربرد درست زبان میتواند نتایجی در فهم دین داشته باشد. از این جهت، مهارت تحلیل زبانی موجب قوّت تحلیلهای فلسفی در باب دین میشود. نگارنده معتقد است بسیاری از ایدهها و دعاوی ویتگنشتاین درستاند و بخشی از مشکلات فلسفی برآمده از این هستند که ما منطق زبان گزارههای دینی را به درستی درنیافتهایم و واژهها و جملات را اشتباه بهکار میبریم. ما بهراستی گاهی افسون زبان خود میشویم و تحلیلهای درست زبانی ما را از سحر زبان هوشیار میسازند. اما روش ویتگنشتاین متأخر برای پرداختن به فلسفه که نه خود پدیدهها، بلکه دستور زبان و کاربرد واژهها را میکاوید، ممکن است سبب غفلت از سؤالاتی مهم دربارۀ واقعیتهای متافیزیکی گردد و فیلسوف دین را به تحلیلهای زبانی سرگرم کند و او را از مسائل ژرف و مهم باز دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ویتگنشتاین؛ فلسفه؛ زبان؛ کارکرد؛ الهیات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Theology from the perspective of Wittgenstein's late philosophy | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Mohseni | ||
PhD student in Philosophy, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Wittgenstein's philosophical life is divided into two periods. This division is due to the fact that at least once he underwent a deep intellectual transformation and built a new philosophy. Wittgenstein's main concern was language and how language works. This question occupied Wittgenstein all his life. But the sphere of influence of Wittgenstein's ideas was not limited to the realm of language and expanded to other spheres including religion. The following article describes Wittgenstein's later philosophical view and its connection with his view of theology. This article tries to explore the characteristics of philosophical research from the point of view of late Wittgenstein with a descriptive-analytical method and then express its consequences for theology. According to Wittgenstein's later philosophy, knowing the correct use of language can have results in understanding religion. From this point of view, the skill of linguistic analysis gives strength to philosophical analyzes about religion. The author believes that many of Wittgenstein's ideas and claims are true and are part of the philosophical problems arising from the fact that we have not understood the logic of the language of religious propositions correctly and we use words and sentences incorrectly. We really sometimes fall under the spell of our language and correct linguistic analyzes make us aware of the magic of language. But the late Wittgenstein's method of dealing with philosophy, which examines not the phenomena themselves, but the grammar and the use of words, may cause the neglect of important questions about metaphysical realities, and the philosopher of religion entertains linguistic analyzes and distracts him from deep and important issues. is blocked | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Wittgenstein, philosophy, language, function, theology | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اوروم، استرول (1394)، ویتگنشتاین، ترجمۀ محسن طلایی ماهانی، چ 1، تهران: حکمت.
فیلیپس، دی.زد (1382)، «دین در آینۀ ویتگنشتاین»، ترجمۀ مصطفی ملکیان، هفت آسمان، 18، ص 41-66.
مالکوم، نورمن، فونرایت، گئورک هنریک (1396)، خاطراتی از ویتگنشتاین، ترجمۀ همایون کاکاسلطانی، چ3، تهران: گام نو.
ویتگنشتاین، لودویگ (1394)، رسالۀ منطقی فلسفی، ترجمۀ سروش دباغ، چ 2، تهران: انتشارات هرمس.
ویتگنشتاین، لودویگ (1393)، پژوهشهای فلسفی، ترجمۀ فریدون فاطمی، چ 7، تهران: مرکز.
هنفلینگ، اوسوالت (1397)، فلسفۀ پسین ویتگنشتاین، ترجمۀ مینو حجّت، چ 1، تهران: هرمس.
Malcolm,Norman (1986). Wittgenstein: A Religious point of view? London: Routledg.
Wittgenstein, Ludwig (1963). Tractatus Logico-Philosophicus, New York: Humanities Press.
Wittgenstein, Ludwig (1967). Philosophical investigations. 3ed ed The German text, with an English translation by G.E.M Anscombe, P.M.S. Hakcer and Joachim Schulte, Oxford: Basil Blackwell.
Wolgast, Elizabeth (April 2004). A Religious Point of View. Philosophical Investigations 27:2, Pp 129-14
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 261 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 181 |