تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,872 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,683 |
ارزیابی برنامه آموزشی رشته معماری در دوره کارشناسی براساس مؤلفه تطبیق با بازار کار (با تأکید بر طرحهای شماتیک بهعنوان یکی از فازهای فرآیند طراحی) | ||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
دوره 11، شماره 22، اسفند 1401، صفحه 103-115 اصل مقاله (759.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/eps.2023.23819.2127 | ||
نویسندگان | ||
جواد گودینی* 1؛ اسحاق رضازاده2 | ||
1استادیار گروه معماری دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی | ||
2استادیار گروه معماری دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران | ||
تاریخ دریافت: 05 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 01 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 01 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش بهدنبال آن بوده که برنامه آموزشی دوره کارشناسی معماری تا چه میزان با خدمات خواسته-شده از افراد شاغل در بازار حرفهای سنخیت دارد. روششناسی: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوی کیفی (با تمرکز بر طرحهای شماتیک، به-عنوان یکی از فازهای طراحی) به مقایسه برنامه آموزشی مصوب دانشگاه تهران با قراردادهای همسان معماری بهمثابه یکی از نیازهای بازار حرفهای پرداخته است. یافتهها: در موضوع نحوه کسب اطلاعات، یافتهها مؤید آن بوده که برنامه آموزشی دانشگاه تهران به بازدیدهای میدانی؛ تفکر طراحی؛ مطالعه کتابخانهای و یا آشنانمودن دانشجویان با طرحهای بالادستی اهمیت داده است. اما در زمینه تبادل نظر با کارفرما دچار خلاء است. در موضوع نوع اطلاعات و فعالیتهای موردنیاز، یافتهها مؤید آن بوده که یکی از نقاط ضعف این برنامه عدمتقویت مهارتهای عملی دانشجویان برای تصمیم-گیری درخصوص مناسببودن یا نامناسببودن زمین موردنظر است. یافتهها در موضوع نحوه ارائه مدارک موردنیاز نیز مؤید آن بوده که یکی از نقاط ضعف این برنامه نپرداختن به مهارتهای نوشتاری دانشجویان است. نتیجهگیری و پیشنهادات: برنامه آموزشی مصوب دانشگاه تهران برای دوره کارشناسی معماری، تاحدود زیادی با تواناییهای موردنیاز برای انجام طرح شماتیک در قالب قراردادهای همسان معماری تطابق دارد. بااینحال، لحاظنمودن مباحثی در رابطه با تکنیکهای گردآوری اطلاعات و یا گزارشنویسی در معماری و یا مکانیابی عملی کاربریها میتواند خلاءهای موجود را کاهش دهد. نوآوری و اصالت: مشخصنمودن قوتها و ضعفهای برنامه آموزشی رشته معماری براساس قراردادهای همسان معماری | ||
کلیدواژهها | ||
بازار کار حرفهای؛ برنامه آموزشی دانشگاه تهران؛ کارشناسی معماری؛ طراحی معماری شماتیک؛ قراردادهای همسان معماری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of the undergraduate architecture course's educational program based on adaption to professional practice (with emphasis on schematic designs as one of the design phases) | ||
نویسندگان [English] | ||
javad Goudini1؛ Eshagh Rezazadeh2 | ||
1Assistant Professor of the Department of Architecture, Technical and Engineering Faculty, Razi University | ||
2Assistant Professor of Architecture Department, Faculty of Art and Architecture, University of Mazandaran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: This study aims to determine the relationship between the services that professionals in the market need and the educational program for a bachelor's degree in architecture. Methodology: To evaluate the educational program prepared and approved by Tehran University with common architectural contracts as one of the needs of the professional practice, the current study employs the qualitative content analysis approach, concentrating on schematic designs as one of the design phases. Results: In the matter of how to obtain information, the findings have confirmed that the educational program of Tehran University includes field visits; design thinking; Studying in the library or familiarizing students with large-scale or master plans. However, there is a gap in discussing ideas with the employer. According to the research findings on the information and tasks needed, one of the program's shortcomings is that it doesn't give students more practical knowledge to help them decide if the land in issue is appropriate or unfit. The findings regarding the issue of how to deliver the necessary documents further supported the notion that one of this program's weaknesses is its disregard for the student's writing abilities. Conclusions and recommendations: The educational curriculum for the bachelor's degree in architecture approved by the University of Tehran is mainly compatible with the skills needed to execute a schematic design in common architectural contracts. However, including topics related to information gathering techniques or report writing in architecture or practical location of users can reduce existing gaps. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
professional practice, the educational program of Tehran University, bachelor of architecture, schematic architectural design, common architectural contracts | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 274 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 397 |