تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,865 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,678 |
ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس خودارزیابی اثربخشی دبیران و آموزگاران درس تربیت بدنی | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
دوره 19، شماره 38، بهمن 1402، صفحه 69-88 اصل مقاله (962.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2023.21153.3575 | ||
نویسندگان | ||
رسول عابدان زاده* 1؛ سیدمحمدرضا موسوی2؛ حسام رمضان زاده3؛ بیتا عرب نرمی4 | ||
1دانشیار گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2دانشجوی دکترای گروه رفتار حرکتی دانشگاه اصفهان | ||
3دانشیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران | ||
4گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 اسفند 1399، تاریخ بازنگری: 08 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 23 تیر 1400 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: با توجه به اهمیت درس تربیت بدنی و نقش معلمان این رشته در بهبود کیفیت این درس، میبایست ابزاری برای خودارزیابی و تعیین میزان اثربخشی تدریس در اختیار معلمان تربیت بدنی کشورمان قرار گیرد.بدین منظور، هدف از انجام این پژوهش تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس خودارزیابی اثربخشی معلمان تربیت بدنی بود. روش شناسی: روش اجرای این پژوهش توصیفی و طرح پژوهش نیز از نوع طرحهای زمینهیابی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی بود. نسخة اصلی پرسشنامه خودارزیابی اثربخشی معلمان تربیتبدنی (کیرجیریدیس و همکاران 2014) دارای 26 گویه و 6 خردهمقیاس محیط یادگیری، ارزیابی دانشآموزان و معلم، کاربرد محتوای تربیت بدنی، استفاده از تکنولوژی، راهبردهای تدریس و پیادهسازی درس است. این مقیاس پس از ترجمه به زبان فارسی، بین 264 معلم تربیت بدنی (زن و مرد) که به صورت در دسترس انتخاب شدند، با دامنی سنی 40-25 سال توزیع شد. به منظور بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر معادلات ساختاری و از روش ضریب آلفای کرونباخ نیز برای تعیین همسانی درونی پرسشنامه و خرده مقیاسهای آن استفاده گردید. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم و ضرایب آلفای کرونباخ نسخه فارسی مقیاس خودارزیابی اثربخشی معلمان تربیتبدنی از ساختار 6 عاملی 26 سؤالی حمایت کرده و روایی سازه و همسانی درونی مقیاس مورد تأیید واقع شدند. بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتههای حاصل میتوان اذعان داشت این پرسشنامه دارای روایی سازه و همسانی درونی قابل قبولی در جامعة ایرانی است و معلمان تربیت بدنی و پژوهشگران میتوانند از این مقیاس به عنوان ابزاری جهت مطالعه و ارزیابی عوامل اثرگذار بر اثربخشی تدریس دبیران و آموزگاران تربیتبدنی استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
اثربخشی؛ معلمان؛ ارزیابی؛ تربیت بدنی؛ محیط یادگیری مثبت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Psychometric Properties of Persian Version of the Self- Evaluation of Teacher Effectiveness Questionnaire in Physical Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Rasool Abedanzadeh1؛ Seyedmohamadreza Mousavi2؛ Hesam Ramezanzadeh3؛ Bita Arabnarmi4 | ||
1Associate Professor, Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Sport Sciences Faculty, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
2University of Isfahan | ||
3Associate Professor, Department of Sport Science, School of Humanities, Damghan University, Damghan, Iran | ||
4Department of Sport Science, Faculty of Humanities, University of Neyshabur, Neyshabur, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background & Purpose: Given the importance of physical education classes and the role of physical education teachers in improving the quality of these classes, it's essential to develop a reliable and valid questionnaire for the self-evaluation of teacher effectiveness in physical education in our country. In this study, the psychometric properties of the Persian version of the self-evaluation of teacher effectiveness questionnaire in physical education (SETEQ-PE) were investigated. Methodology: This study is descriptive and survey research using confirmatory factor analysis. The original version of the Self-Evaluation of Teacher Effectiveness Questionnaire in Physical Education (Kyrgiridis et al, 2014) consist of 26 items and 6 subscales of learning environment, student and teacher assessment, application of the content of physical education, use of technology, teaching strategies and lesson implementation. The questionnaire was translated into Persian and was conveniently distributed between 264 (male and female) physical education teachers aged 25-40 years. Internal consistency of the questionnaire and all its six subscales was established using Cronbach's alpha and construction validity was conducted by confirmatory factor analysis based on structural equations modeling. Results: The results of 1st and 2nd order of confirmatory factor analysis and Cronbach alpha coefficient showed that Persian version of the SETEQ-PE is acceptable in terms of reliabilityand validity among Iranian physical education teachers. Conclusion: Altogether, results of the present study showed that SETEQ-PEis able to be used as a reliable and valid instrument to measureteaching effectiveness of physical education teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Effectiveness, teachers, evaluation, positive learning environment, physical education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 333 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 70 |