تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,853 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,665 |
تأثیر تمرینات هیپ ـ هاپ بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان دختر غیر ورزشکار | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 15، تیر 1391، صفحه 97-108 اصل مقاله (192.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2012.422 | ||
نویسندگان | ||
بهزاد بهزادنیا1؛ محمّد کشتی دار2 | ||
1کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی | ||
2دانشیار دانشگاه بیرجند | ||
تاریخ دریافت: 12 شهریور 1390، تاریخ بازنگری: 13 اسفند 1391، تاریخ پذیرش: 01 خرداد 1391 | ||
چکیده | ||
چکیده زمینه و هدف: در دهههای اخیر، روانشناسی مثبتنگر با تلاش در بررسی توانمندیهای انسان، زمینة مناسبی برای مطالعات حوزههای بهزیستی و شادمانی فراهم نموده است. هدف پژوهش حاضر، تأثیر تمرینات هیپ ـ هاپ بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان دختر غیر ورزشکار بود. روش تحقیق: روش تحقیق حاضر، شبه آزمایشی با طرح سریهای زمانی با چند گروه بود. 40 نفر از بین افراد واجد شرایط از دانشگاه ارومیه با میانگین سنی 82/1±57/21 به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. به منظور بررسی بهزیستی آنها از مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (1989) در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون یک و پسآزمون دو استفاده شد. برنامه تمرینی شامل 12 هفته تمرین به صورت هفتهای 3 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه بود. هر جلسه شامل 15 دقیقه گرم کردن، 30 دقیقه تمرین و 15 دقیقه سرد کردن و آرام سازی بود. در این مدّت گروه کنترل در هیچ برنامه تمرینی نظامدار دیگری شرکت نکردند. نتایج: نتایج آزمون تحلیل واریانس بااندازهگیریهای مکرّر نشان داد که (01/0>P ؛ 595/394= (38و2)F) در بهزیستی روانشناختی و خردهمقیاسهای آن، ـ به غیر از خرده مقیاس هدفمندی در زندگی ـ در هر سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون یک و پسآزمون دو تفاوت معنیداری در گروه هیپ ـ هاپ وجود دارد. همچنین نتایج آزمون t مستقل نشان داد که در مرحله پسآزمون یک (01/0>p ؛ 714/11=t) و پسآزمون دو (01/0>p ؛ 722/11=t) در بهزیستی روانشناختی و خردهمقیاسهای آن به غیر از هدفمندی در زندگی در پسآزمون دو، بین دو گروه اختلاف معنیداری وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نقش مهم تمرینات هیپ ـ هاپ در ارتقای اجزای بهزیستی دانشجویان دختر را مورد تاکید قرار میدهند. این نتایج میتوانند برای روانشناسان تمرین در حوزه دانشجویان، کاربرد داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: روانشناسی مثبتنگر؛ بهزیستی روانشناختی؛ هیپ ـ هاپ؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
##Linley, P. A., & Joseph, S. (2004). Positive psychology in practice. New Jersey, John Wiley & Sons, Inc, Hoboken.## Seligman, M. E. P. (2006). Learned Optimism: How to Change Your Mind and Your Life (3nd Ed. First E, 1990. 2nd Ed, 1998). The New York Times Book Review: Vintage Books.## Fredrickson, B. L., Mancuso, R. A., Branigan, C., & Tugade, M. M. (2000). The undoing effect of positive emotions. Motivation and Emotion. 24, 237 ـ 258.## Baum, A., Revenson, T. A., & Singer, J. E. (2001). Handbook of health psychology. Lawrence Erlbaum Associates, Publisher, Mahwah, New Jersey. ## Myers, D. G., & Diener, E. (1995). Who is happy? Psychological Science, 6, 10 ـ 19.## Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or it is explorations on the meaning of psychological wellbeing. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 1069 ـ 1081.## Ryff, C. D. & Keyes C. L. M. (1995). The structure of psychological well ـ being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 719 ـ 27.## Ryff, C. D., & Singer, B. (2006). Best news yet on the six ـ factor model of well ـ being. Social Science Research, 35, 1103 ـ 1119.## Reinbotb, M., & Duda, J. L. (2006). Perceived motivational climate, need satisfaction and indices of well ـ being in team sports: a longitudinal perspective. Psychology of Sport and Exercise, 7 (3):269 ـ 86.## Quested, E., & Duda, J. L. (2009). Perceptions of the Motivational Climate, Need Satisfaction, and Indices of Well ـ and Ill ـ Being Among Hip Hop Dancers. Journal of Dance Medicine ef Science, 13, 1, 10 ـ 19.## Beaulac, J. (2008). A promising community ـ based hip ـ hop dance intervention for the promotion of psychosocial and physical well ـ being among youth living in a disadvantaged neighbourhood. University OF Ottawa, NR48649.## Hui., E. Chui, B. T. & Woo, J. (2009). Effects of dance on physical and psychological well ـ being in older persons. Archives of Gerontology and Geriatrics. 49, 1, e45 ـ e50.## Huta, V., & Ryan, R. M. (2009). Pursuing pleasure versus virtue: The differential and overlapping well ـ being benefits of hedonic and eudaimonic motives. Journal of Happiness Studies, DOI: 10.1007/s10902 ـ 009 ـ 9171 ـ 4Online First™. Manuscript submitted for publication.## Besensky L, J. (2009). Health Enhancing Physical Activity and Eudaimonic Well ـ being. Dean of the College of Kinesiology. University of Saskatchewan. S7N 5B2.## Behzadnia, B., Keshtidar, M., & Imanpour, F. (2010). Comparing academic stress and subjective well ـ being among female students: The role of Intramural. 11th National Conference of Sport Psychology, Trikala, Article in Press. ## Emmett, G., & Price, III. (2006). Hip ـ Hop culture. ABC ـ CLIO, Publisher, Santa Barbara, California.## Xie, P. F., Osumare, H., & Ibrahim, A. (2007). Gazing the hood: Hip ـ Hop as tourism attraction. Tourism Management, 28, 452–460.## Carter, L. C. (1984). The state of dance in education: Past and present. Theory Into Practice, 23 (4), 293 ـ 299.## Burgess, G., Grogan, S., & Burwitz, L. (2006). Effects of a 6 ـ week aerobic dance intervention on body image and physical self ـ perceptions in adolescent girls. Body Image, 3, 57–66.## Carter, C. S. (2004). Effects of formal dance training and education on student performance, perceived wellness, and self concept in high school student. Dissertation, Doctor of Philsophy. University of Florida.## Behzadnia, B., Amiri, H., & Aghazade, A. (2010). Effect of Hip ـ Hop dancing on the Hedonic Well ـ being of Girls Students. 11th National Conference of Sport Psychology, Trikala, Article in Press. ## شکری، امید؛ کدیور، پروین؛ فرزاد، ولی ا.... (1387). بررسی ساختار عاملی نسخههای فارسی سه، نُه و 14 سؤالی مقیاسهای بهزیستی روانشناختی ریف در دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال چهاردهم، (2)، 161 ـ 152. ## Stevens, J. S. M. A. (2008). Comparison of Physical Activity levels in a 6th Grade Hip ـ hop Dance and Floor Hockey Unit of Instruction. Dissertation. The Ohio State University.## Frankl, V. (1972). The Feeling of Meaninglessness: A Challenge to Psychotherapy. American Journal of Psychotherapy, 32, 85 ـ 89.## Maslow, A. H. (1970). Motivation and personality. New York, Harper & Row, 2nd Edition, (First Edition 1954).## Krout, R. E. (2007). Music listening to facilitate relaxation and promote wellness: Integrated aspects of our neurophysiological responses to music. The Arts in Psychotherapy, 34, 134–141.## Karageorghis, C., & Priest, D. L. (2008). Music in Sport and Exercise: An Update on Research and Application. The Sport Journal. Vol: 11, N: 3, ISSN: 1543 ـ 9518. Available: http://www.thesportjournal.org/article.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,441 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,457 |