تعداد نشریات | 28 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,802 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,213,956 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,555,460 |
ارزیابی محتوای کتاب درسی ریاضیات چهارم دوره ابتدایی با توجه به شاخصهای آزمون تیمز | ||
توسعه ی برنامه درسی | ||
دوره 1، شماره 2، اردیبهشت 1401، صفحه 22-44 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/dc.2023.4281 | ||
نویسندگان | ||
علی رضا حیدرزادگان* 1؛ طیبه باهنر2 | ||
1استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
22. کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دبیر متوسطه، زاهدان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 25 بهمن 1401، تاریخ بازنگری: 24 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 18 فروردین 1402 | ||
چکیده | ||
هدف از مطالعه حاضر ارزیابی محتوای کتاب درسی ریاضی پایه چهارم دوره ابتدایی با توجه به شاخصهای آزمون تیمز و با رویکرد کمی و شیوه تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری شامل محتوای کتاب درسی ریاضی پایه چهارم دوره ابتدایی و حجم نمونه شامل همه محتوای و صفحههای کتاب درس ریاضی پایه چهارم است. از چک لیست محققساخته برای ثبت مقایسه محتوای کتاب درس ریاضی پایه چهارم ابتدایی با اسناد آزمون تیمز در چارچوب حوزه محتوایی و شناختی استفاده شد. روایی صوری میزان انطباق محتوایی کتاب درس ریاضی درپایه چهارم با میزان رشد محتوایی و شناختی و توانمندیهای ذهنی فراگیران آن پایه با شاخصهای آزمون تیمز تایید شد. ضریب همبستگی ۹۴/. پایایی میزان انطباق را نشان داد. اطلاعات گردآوریشده با استفاده از شاخصهای درصد و فراوانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد که: میزان همخوانی محتوای کتاب درس ریاضی پایه چهارم ابتدایی ایران با بعد محتوایی آزمون تیمز کامل نیست و همه زیربخشهای آزمون تیمز درکتاب ریاضی ارائه نشده است. اعداد و زیرشاخههای آن یعنی اعداد حسابی و محاسبه کردن بهطور کامل در کتاب درسی ارائه شده است. اما مطالب دربخش اشکال هندسی و اندازهگیری بویژه مبحث داده نمایی درکتاب درسی بسیار ضعیف ارائه شده است. همچنین یافتههای دیگر این تحقیق در بعد شناختی نشان داد که محتوای کتاب درسی ریاضی در حوزه شناختی بیشتر به مباحث دانش سپس به کار بستن و در نهایت قسمت ناچیزی از آن به استدلال اختصاص یافته است و انطباق کامل با مطالب آزمون تیمز ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون تیمز؛ کتاب درسی ریاضیات؛ چهارم ابتدایی؛ بعد محتوایی؛ بعد شناختی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Heidarzadegan1؛ Tayebeh Bahonar2 | ||
1Assistant professor, Department of management and educational planning ,University of Sistan & Baluchestan, Zahedan,Iran | ||
2Master of mathematics education, secondary school teacher, Zahedan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
- | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 117 |