تعداد نشریات | 28 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,802 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,213,956 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,555,459 |
رویکرد فراترکیب به الزامات اثربخشی درس کارآموزی رشتههای فنی- مهندسی | ||
توسعه ی برنامه درسی | ||
دوره 1، شماره 2، اردیبهشت 1401، صفحه 85-104 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/dc.2023.4296 | ||
نویسندگان | ||
مهدی محمدی1؛ رضا ناصری جهرمی* 2؛ سولماز خادمی3؛ صدیقه شادی4 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2دانش آموخته دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
4دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 17 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 10 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 16 اردیبهشت 1402 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش، بررسی الزامات اثربخشی درس کارآموزی رشتههای فنی- مهندسی میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، در زمره پژوهشهای کیفی و از نوع فراترکیب بوده که با استفاده از روش هفت مرحلهای ساندلوسکی و باروسو انجام شده است. منابع گردآوری دادهها، پنج پایگاه داده خارجی و دو پایگاه داده فارسی بوده است. در ابتدا 27 منبع استخراج شدند که با استفاده از الگوی غربالگری و حذف عناوین نامرتبط، چکیدههای نامرتبط و سپس متون نامرتبط نهایتاً سیزده منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش شش پایگاه داده به زبان انگلیسی شامل اسکوپوس، امرالد، ساینسدایرکت، اشپیرینگر، وبآفساینس برای مطالعات خارجی و دو پایگاه داده به زبان فارسی شامل «پایگاه نشریات کشور» و «پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی» انتخاب شدند. برای جستوجوی مقالات در این پایگاهها از واژههای کلیدی« کارآموزی » ، « فنی- مهندسی » استفاده و مقالات مرتبط در بازه زمانی سالهای 2018 تا 2022 جمعآوری گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با روش تحلیل مضمون انجام شد که نتیجه آن استخراج مدل مشتمل بر سه مضمون سازماندهنده نقش فراگیران(توسعه حرفهای و مسئولیتپذیری)، نقش سازمانهای اجتماعی(استانداردسازی فعالیتهای آموزش مهندسی و پاسخ به تقاضاهای شغلی) و نقش اساتید(سازماندهی و برنامهریزی مهندسی و طراحی محیطهای واقعی کارآموزی) میباشد. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای اعتبارپذیری، انتقالپذیری و همسوسازی دادهها و اعتمادپذیری به دادهها نیز با هدایت دقیق جریان جمعآوری اطلاعات و همسوسازی پژوهشگران تائید گردید. بهطور کلی، نتایج نشان داد که هم دوره کارآموزی و هم تحصیلات دانشگاهی به توسعه مهارتهای دانشجویان مهندسی کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
اثربخشی؛ کارآموزی؛ آموزش مهندسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehdi Mohammadi1؛ Reza Naseri Jahromi2؛ Solmaz Khademi3؛ Sedigheh Shadi4 | ||
11. Associate Professor, Department of Educational Planning and Management, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
2Graduated with a Ph.D in curriculum Development from Shiraz University, Shiraz, Iran. | ||
3Ph. D. student of Curriculum Development, Shiraz University, Shiraz, Iran. | ||
4Graduated with a M.A. Curriculum Planning from Shiraz University, Shiraz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
- | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 32 |