تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,857 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,667 |
تبیین مدل ساختاری اجرای تکلیفدوگانه بر اساس توجه، حافظهیکاری و اضطراب در عملکرد ورزشی با نقش میانجی هوش. | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 خرداد 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2023.18460.3324 | ||
نویسندگان | ||
زهرا قنبری* 1؛ حسن خلجی2؛ صغری اکبری چرمهینی3 | ||
1دبیر آموزش و پرورش | ||
2دانشیار دانشگاه اراک | ||
3استادیار دانشگاه اراک | ||
تاریخ دریافت: 08 فروردین 1399، تاریخ بازنگری: 03 آذر 1399، تاریخ پذیرش: 20 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
چکیده مقدمه و هدف: امروزه تکلیفدوگانه یکی از اجزای مهم در عملکردهای ورزشی است. بسیاری از پژوهشگران اظهار کردهاند که هر کاری به انجام حداقل درجهای از تکلیفدوگانه نیاز دارد. هدف از اجرای پژوهش تبیین مدل ساختاری اجرای تکلیفدوگانه براساس توجه، حافظهیکاری و اضطراب در عملکرد ورزشی با نقش میانجی هوش بود. روششناسی: بدینمنظور تعداد 310 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطۀ دوره اول (دامنه سنی بین 14 تا 16 سال) شهر اراک به روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند انتخابشدند. روش پژوهش از نوع همبستگی (مدل معادلات ساختاری) بود. جهت جمعآوری دادهها از آزمون هوش ماتریسهای پیشروندۀ ریون، جدول سیاهوقرمز توجه، حافظهیکاری وکسلر، اضطراب کتل و آزمون محققساخته تکلیفدوگانه استفادهشد. جهت تجزیهوتحلیل آماری دادهها از نرمافزار Spss نسخه 24، نرمافزار Amos نسخه 22 و نیز نرمافزار R نسخه 3.5.1 (بسته mvnormtest) استفاده شده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشانداد مدل ارزیابی شده با دادهها برازش خوبی دارد. همچنین نتایج نشانداد شاخصهای برازش در وضعیت مطلوبی قراردارند. شاخصهای برازش مدل بدین قرار است، RMSEA که حدّ مجاز آن کمتر از 0.1 است برابر بود با 0.07، CFI، NFI،GFI،RMR که باید بالاتر از 0.9 باشند بهترتیب برابر بودند با 0.97، 0.95، 0.96، 0.94 که تمام شاخصها برازندگی مناسب مدل را نشانمیدهند. نتایج بدست-آمده نشانمیدهد متغیرهای هوش، توجه و اضطراب بهطور مستقیم و غیرمستقیم و متغیر حافظه بهطور غیرمستقیم با اجرای تکلیفدوگانه رابطه معناداری دارد. نتیجهگیری: نتیجه گیری می شود در انجام فعالیت های ورزش حرفه ای که نیازمند اجرای بیش از یک تکلیف به صورت همزمان است، به ویژگی های های روانشناختی افراد مانند توجه، حافظهی کاری و بویژه هوش توجه بیشتری شود. همچنین کنترل اضطراب می تواند به عنوان یکی از مهمترین مولفه های اجرای موفق در فعالیت های ورزشی پیچیده باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
عملکرد ورزشی؛ تکلیف دوگانه؛ توجه؛ هوش؛ اضطراب؛ حافظۀکاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
explain the structural model of dual task performance on attention, working memory and anxiety in sports performance with the mediating role of intelligence. | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Ghanbari1؛ hasan khalaji2؛ Soghra Akbari Chermahini3 | ||
1Secretary of Education | ||
2Associate Professor, PhD, University of Arak | ||
3Assistant Professor, PhD, University of Arak | ||
چکیده [English] | ||
Background & Purpose:Today, dual homework is one of the most important components in sports performance. Many researchers have stated that anything requires at least some degree of dual task. The purpose of this study was to explain the structural model of dual task performance based on attention, memory, work and anxiety in sports performance with the mediating role of intelligence. Methodology: For this purpose, 310 first course in middle school students (age range between 14 and 16 years) in Arak were selected by Targeted non-random sampling. The research method was correlational (structural equation model). Raven's advanced matrix intelligence test, black-and-red attention table, Wechsler working memory, Cattell Anxiety, and researcher-made dual-task test were used to collect data. For statistical analysis of data, Spss software version 24, Amos software version 22 and R software version 3.5.1 (mvnormtest package) were used Results: The results showed that the evaluated model fits well with the data. Also, the results show that the fit indices are in a good condition. The fit indices of the model are as follows: RMSEA which is less than 0.1 was equal to 0.07, CFI, NFI, GFI, RMR which should be higher than 0.9 were equal to 0.97, 0.95, 0.96, 0.94, respectively. All indicators show the proper fit of the model. The results show that the variables of intelligence, attention and anxiety are directly and indirectly and the variables of memory are indirectly related to the performance of dual tasks. Conclusion: It is concluded that in performing a professional sports activity that requires performing more than one task at a time, more attention should be paid to the psychological characteristics of individuals such as attention, working memory and especially intelligence. Anxiety control can also be one of the most important components of successful performance in complex sports activities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
sports performance، dual task, attention, intelligence, anxiety, working memory | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 282 |