تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,867 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,678 |
شیوه مقایسه در قرآن و کارکرد تربیتی و تبلیغی آن | ||
مطالعات فهم قرآن | ||
مقاله 4، دوره 001، یک، آذر 1391، صفحه 89-124 | ||
نوع مقاله: علمی-تخصصی | ||
نویسندگان | ||
مصطفی عباسی مقدم1؛ فاطمه صحفی2 | ||
1استادیار گروه علوم و قرآن و حدیث دانشگاه کاشان | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور قم | ||
تاریخ دریافت: 25 شهریور 1391، تاریخ بازنگری: 29 آذر 1391، تاریخ پذیرش: 29 آذر 1391 | ||
چکیده | ||
شیوه مقایسه در قرآن و کارکرد تربیتی و تبلیغی آن چکیده روشهای تربیتی وتبلیغی متنوعی برای پیشبرد اهداف دینی و توجه افراد جامعه به مقاصد دینی، مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.بر این اساس، روش مقایسه در عرصه تربیت و تبلیغ قرآنی کاربرد وسیعی دارد.این روش ابعاد گوناگونی داشته و از جمله فواید آن، اثبات عقاید دینی، ایجاد تفکر صحیح و منطقی، تقریب مسایل غریبه به ذهن و مجاب کردن معاندان میباشد همچنین مقایسه به اقسامی مانند مستقیم؛ شامل تفضیلی، جزء با کل، ظنّی، تمثیلی، جدلی، استفهامی، تشویقی، تنبیهی،، و مقایسه غیر مستقیم؛ مانند قیاس مضمر، مقایسه الگویی واز لحاظ شکلی به مقایسه ساده ومرکب تقسیم میشود. از آنجا که مقایسه مورد تایید فطرت و دانش بشر بوده و در سطوح مختلف مورد استفاده میباشد،در این تحقیق سعی نمودهایم ،تا این روش را از رهگذر آیات و برخی دیگر از منابع اسلامی مورد بررسی قرار داده وجایگاه آن را در میان سایر روشها مشخص نماییم.حاصل نهایی این مقاله آن است که چنان که قرآن نشان داده است، روش مقایسه میتواند از بهترین و کارامدترین شیوههای تربیت و تبلیغ باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلمات کلیدی: مقایسه؛ قرآن؛ تربیت؛ تبلیغ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,106 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8 |