تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,847 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,661 |
ارزشیابی آموزش مجازی ریاضی به روش خبرگی و نقادی آموزشی؛ مطالعه موردی: تدریس هندسه پایه نهم در دوران کووید19 | ||
توسعه برنامه درسی | ||
دوره 1، شماره 2، اردیبهشت 1401، صفحه 139-161 اصل مقاله (647.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/dc.2023.25559.1055 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا نیلی احمدآبادی* 1؛ سید جمال بخشایش2؛ ایمان کریمی2 | ||
1دانشیار برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان | ||
2دانشجوی دکتری برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 11 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 12 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 05 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
این پژوهش از نظر هدف یک پژوهش کیفی است که با بهره گیری از روش خبرگی و نقادی آموزشی آیزنر به ارزشیابی آموزش مجازی ریاضی پایه نهم و به صورت مطالعه موردی، به چگونگی تدریس بخش هندسه در سه مرحله توصیف، تفسیر و ارزشیابی پرداخته است. برای گردآوری داده ها یک مدرسه متوسطه اول به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردید. داده های پژوهش در یک دوره یک ماهه و در طی 20 جلسه مشاهده آموزش معلمان در بستر برنامه شاد و همچنین انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 12 معلم ریاضی و 50 دانش آموز پایه نهم گردآوری شده است. جهت اعتبار بخشی به پژوهش معیارهای قوام ساختاری و کفایت ارجاعی برآورده شده است. نتایج نشان داد معلمان ریاضی در شرایط آموزش مجازی تا حدودی توانسته اند به اهداف مدنظر کتاب برسند، ولی با مشکلات عدیده ای مانند سرعت پایین اینترنت، مشکلات نرم افزار شاد، کاهش یافتن زمان تدریس، و بی توجهی دانش آموزان نیز مواجه بوده اند. ضمنا آنان اشکالاتی نظیر کم توجهی به دانش آموزان تیزهوش و دیرفهم در حین تدریس، ارائه بازخوردهای ناکافی، و عدم توجه به تلفیق برنامه های درسی نیز داشته اند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی؛ آموزش هندسه ریاضی نهم؛ آموزش مجازی؛ برنامه شاد؛ خبرگی و نقّادی آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Evaluation of Virtual Math Education by Educational Connoisseurship and Criticism Method (Case Study: Teaching Ninth-Grade Geometry in the Covid-19 Era) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Reza Nili Ahmadabadi1؛ Sayed Jamal Bakhshayesh2؛ Iman Karimi2 | ||
1Associate Professor, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan | ||
2PhD student of curriculum in Isfahan University | ||
چکیده [English] | ||
This qualitative research used Eisner's Educational Connoisseurship and Criticism method to evaluate ninth-grade virtual mathematics education in the form of a case study and studied how to teach geometry in three stages, including description, interpretation, and evaluation. To collect data, a first secondary school was selected using the purposive sampling method. The research data was collected over one month during 20 teacher training observation sessions in the context of the SHAD program, as well as semi-structured interviews with 12 mathematics teachers and 50 ninth-grade students. The results showed that ninth-grade math teachers in virtual education conditions in the SHAD platform reached the book’s goals to some extent, but always with many problems such as low internet speed, SHAD software problems, reduced teaching time, and students’ lack of attention. In addition, teachers faced problems such as not paying attention to intelligent and late-comprehending students during teaching, providing insufficient feedback, and not paying attention to curriculum integration | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Evaluation, 9th Mathematics Geometry Education, Virtual Education, SHAD Program, Educational Connoisseurship and Criticism | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,055 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 423 |