تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,278 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,964 |
نقش سرمایه فرهنگی در حمایت از توسعه سفرهای دریایی (مطالعه موردی: شهر ساحلی نوشهر) | ||
برنامه ریزی و توسعه گردشگری | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 47، دی 1402، صفحه 7-27 اصل مقاله (584.28 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jtpd.2023.26031.3828 | ||
نویسندگان | ||
ساناز امامقلی1؛ صادق صالحی* 2 | ||
1دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
2استاد جامعه شناسی محیط زیست، دانشکده علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه مازندران. | ||
تاریخ دریافت: 25 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 10 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 16 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: دریا و سواحل آن به علت داشتن جاذبههای زیبا و جذاب از دیرباز مورد توجه عموم مردم بوده و همواره در کشورهای مختلف به عنوان مقصد سفر برای گذران اوقات فراغت با انگیزه تفریح و استراحت انتخاب میشود. در دهههای اخیر نیز سفرهای دریایی به عنوان یکی از شاخههای پر طرفدار گردشگری در سطوح بینالمللی مطرح شده و در حال حاضر، سفر دریایی به عنوان یکی از بخشهای کلیدی در رشد صنعت گردشگری شناخته میشود. هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش سرمایه فرهنگی در حمایت از توسعه سفرهای دریایی در نوشهر میباشد. روش شناسی: این تحقیق در زمره تحقیقات پیمایشی میباشد که اطلاعات آن با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه افراد ساکن در شهر نوشهر در استان مازندران تشکیل داده اند که از طریق فرمول کوکران حجم نمونه (n) برابر با 382 نفر برابر شد و برای کاهش خطا به400 نفر افزایش یافت. ضریب آلفا کرونباخ در این مطالعه در بعد عینیت یافته برابر با (74/0)، بعد تجسم یافته برابر با (71/0) و بعد نهادینه شده برابر با (80/0) برآورد شده و مورد تأیید واقع شده است. یافته ها: یافته ها نشان میدهد که میانگین نگرش افراد ساکن نسبت به توسعه سفر دریایی (از نمره 5)، در بعد اقتصادی 13/3، در بعد اجتماعی-فرهنگی 28/3 و در بعد زیست محیطی برابر با 75/3 بوده است. علاوه بر این، نتایج این تحقیق نشان میدهد که نگرش افراد نسبت به توسعه سفر دریایی در حد متوسط رو به بالا میباشد. همچنین، میانگین ابعاد سرمایه فرهنگی نسبت به حمایت از توسعه سفر دریایی (از نمره 5)، در بعد عینیت یافته 91/2، تجسم یافته 11/3 و نهایتأ در بعد نهادینه شده 86/2 بوده است. نتیجه گیری و پیشنهادات: نتایج تحقیق حاکی از آن است که که سرمایه فرهنگی افراد در حمایت از توسعه سفر دریایی در بعد تجسم یافته در حد متوسط رو به بالا میباشد. نتایج آزمون فرضیات نشان میدهد که بین سرمایه فرهنگی با توسعه و بین حمایت مردم با میزان توسعه مسافرتهای دریایی همبستگی و رابطه معناداری وجود دارد. همچنین با افزایش تحصبلات و سن افراد میزان حمایتشان از توسعه افزایش مییابد؛ اما از لحاظ آماری بین سن با میزان حمایت مردم رابطه معناداری وجود ندارد. نوآوری و اصالت: با توجه به حمایت مردم محلی از طرحهای توسعهای در زمینه سفر دریایی، سیاستگذران و برنامهریزان میتوانند با برخورداری از این حمایت اجتماعی، زمینههای مناسب برای سرمایهگذاری جهت توسعه مسافرت دریاییی را در این منطقه فراهم سازند. | ||
کلیدواژهها | ||
"سرمایه فرهنگی"؛ " مسافرت های دریایی"؛ "گردشگری دریایی"؛ " توسعه سفر های دریایی"؛ " نوشهر" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of cultural capital in supporting the development of cruises (Case study: Nowshahr coastal city) | ||
نویسندگان [English] | ||
sanaz emamgholi1؛ Sadegh Salehi2 | ||
1Faculty of Humanities and Social Sciences, Mazandaran University, Babolsar, Iran. | ||
2Professor of Environmental Sociology, Department of Social Sciences, Mazandaran University | ||
چکیده [English] | ||
Context and Purpose: In recent decades, cruises have emerged as one of the most popular branches of tourism at the international level, and currently, cruises are recognized as one of the key sectors in the growth of the tourism industry. The main purpose of this research is to investigate the role of cultural capital in supporting the development of sea voyages in Nowshahr. The current research tries to study the effect of cultural capital and its dimensions including: objectified, embodied and institutional dimensions that seem to be effective in supporting the development of sea travel. Design/methodology/approach: The research method of the present study is descriptive-correlative and survey method using questionnaire tool was used to collect data. The sample size according to Cochran's formula is equal to 400 people. Findings: The findings show that the average attitude of residents towards the development of sea travel (out of 5 points) was 3.13 in the economic dimension, 3.28 in the socio-cultural dimension, and 3.75 in the environmental dimension. Also, the findings show that the average dimensions of cultural capital in relation to supporting the development of sea travel (out of a score of 5) were 2.91 in the objectified dimension, 3.11 in the embodied dimension, and finally 2.86 in the institutionalized dimension. Conclusion: The results of the hypothesis test show that there is a correlation and a significant relationship between cultural capital and development and between people's support and the development of sea travel. Also, with the increase in education and age of people, the level of their support for development increases, but statistically speaking, between age and the level There is no significant relationship with people's support. Originality/value: Considering the local people's support for development plans in the field of sea travel, policymakers and planners can provide suitable grounds for investment for the development of sea travel in this region by enjoying this social support. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Cultural Capital", "Sea Travels", "Sea Tourism", "Development of Sea Travels", "Nowshahr" | ||
مراجع | ||
Alizadeh, Reza, Izadi, Hassan and Arasteh, Mojtabi (1400), Determining sustainable tourism development strategies in coastal areas with an emphasis on nature-oriented tourism, case study: the coastal area of Bandar Maqam to Bandar Hasina in Hormozgan province, geography and development. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 334 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 491 |