تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,860 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,672 |
بررسی و تحلیل تأثیر نظام اندیشگانی نیچه بر فرمبخشی نمایشنامۀ “بودا” اثر کازانتزاکیس | ||
پژوهشهای ادبی ـ فلسفی | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 1، شهریور 1402 اصل مقاله (490.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/lpr.2023.25826.1013 | ||
نویسندگان | ||
مجید هوشنگی* 1؛ سولماز قاسمی2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا، تهران: ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده هنر، دانشگاه سوره، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 مرداد 1402، تاریخ بازنگری: 14 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 18 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
فلسفۀ نیچه و فهم او از زندگی، در ارتباط نزدیک با اساطیر و هنر قرار داشته و این امر از نظام معرفتی اش که موقوف بر تعامل و تقابل دو امر دیونیزوسی و آپولونیست، دریافت می شود. اهمیت جایگاه هنر و درام در نگاه نیچه آنجاست که او تراژدی و درام را برترین هنرها به شمار آورده، و متعاقبا هنر را تأیید زندگی میداند. این نگرش نیچه در باب هنر، به هویتبخشی نظامی از درام آرمانی و والا منتج شده است که نه به صورت صریح، اما در لابلای گزاره های او می توان اصول آن را یافت. از سوی دیگر، نیکوس کازانتزاکیس، به عنوان یکی از هنرمندان متاثر از آراء و اندیشه های نیچه، تلاش کرده است تا در بستر درام، به این داده ها و شاخص های نیچه در هنر والا فرم و شکل ببخشد و از آن مفاهیم و اصول، در دو بخش فرم و محتوای آثارش بهره ببرد. لذا این مقاله سعی بر آن دارد تا با روشی توصیفی- تحلیلی به بررسی جایگاه نظام اندیشگانی نیچه در حوزههایی چون ابرانسان، تقابل والاتباران و فرودستان و آری گویی به حیات در شکل و ساخت نمایشنامۀ "بودا" اثر کازانتزاکیس بپردازد. نتایج این پژوهش نشان خواهد داد که نظام فلسفی نیچه، نوشتار این مولف، به ویژه نمایشنامۀ بودا را در چهار ساحت شخصیت (قهرمان/ ضدقهرمان)، دیالوگ (برجسته سازی در زبان)، صحنه (امر مکانی) و کاربست موسیقی تحت تأثیر قرار داده و اثر مستقیم طرحواره های اصلی نیچه، در این نمایشنامه نمود بیرونی به خود گرفته است. لذا با بررسی چگونگی، کارکرد و سازوکار مفاهیم و داده های فلسفی نیچه، می توان از ساخت، محتوا و نظام روایی نمایشنامه بودا تعریفی نو ارائه داد. | ||
کلیدواژهها | ||
نقد فلسفی؛ نیچه؛ کازانتزاکیس؛ نمایشنامۀ بودا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation and Analysis of the Influence of Nietzsche's Thought System on the Form of the Play "Buddha" by Kazantzakis | ||
نویسندگان [English] | ||
majid houshangi1؛ solmaz qasemi2 | ||
1Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
2M.A Faculty of Arts, Soore,University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Nietzsche's philosophy and his understanding of life are closely related to mythology and art, and this can be understood from his epistemological system, which is based on the interaction and opposition of two Dionysian and Apollonian principles. The importance of the place of art and drama in Nietzsche's view is that he considered tragedy and drama to be the highest arts and subsequently considered art to be the affirmation of life. Nietzsche's attitude towards art has resulted in a systematic identification of ideal and lofty drama, which, not explicitly, but its principles can be found in his propositions. On the other hand, Nikos Kazantzakis, as one of the artists influenced by Nietzsche's opinions and thoughts, has tried to give shape and form to these data and Nietzsche's indices in high art in the context of drama and use those concepts and principles in both the form and content of his works. Therefore, this research, with a descriptive-analytical method, tries to investigate the position of Nietzsche's system of thought in fields such as superman, the confrontation between superiors and inferiors, and saying yes to life in the form and construction of the play "Buddha" by Kazantzakis. The results of this study will show that Nietzsche's philosophical system influenced the writings of this author, especially the play of the Buddha in the four areas of character (hero/antagonist), dialogue (highlighting in language), scene (spatial matter), and the use of music. The data and the direct effect of Nietzsche's main schemas have taken on an external appearance in this play. Therefore, by examining the manner, function, and mechanism of Nietzsche's philosophical concepts and data, it is possible to provide a new definition of the construction, content, and narrative system of Buddha's play. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Philosophical criticism, Nietzsche, Kazantzakis, Buddha | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 128 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 178 |