تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,320 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,978 |
تدوین مدل راهکارهای افزایش تحرک و فعالیتهای بدنی دانشآموزان دورهی ابتدایی مدارس استان همدان | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 آبان 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2023.22155.3672 | ||
نویسندگان | ||
سجاد مومنی* 1؛ مجید کیانی2؛ مرتضی حیدری3 | ||
1استادیار ، دانشگاه بوعلی سینا همدان- دانشکده علوم ورزشی- گروه علوم ورزشی | ||
2دانشکده علوم ورزشی، دانشکده بوعلی سینا همدان، ایران | ||
3دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 مرداد 1400، تاریخ بازنگری: 08 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 22 خرداد 1401 | ||
چکیده | ||
شواهد حاکی از شیوع کمتحرکی در بین دانش آموزان ابتدایی دارد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل راهکارهای افزایش تحرک و فعالیتهای بدنی دانشآموزان ابتدایی استان همدان بود. روش پژوهش آمیخته اکتشافی بود. پژوهشگران با مراجعه به خبرگان حوزۀ ورزش دانشآموزی استان همدان، از طریق مصاحبۀ عمیق به جمعآوری اطلاعات از آنها پرداختند و دادههای حاصل از 46 مصاحبه کدگذاری و تجزیهوتحلیل گردید. سپس پرسشنامهای مطابق با کدهای بهدستآمده طراحی گردید و روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. تعداد 429 نفر از معلمان استان به روش نمونهگیری طبقهای-نسبی بهصورت تصادفی به عنوان نمونه پژوهش پرسشنامهها را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مانند آزمون کلموگرف اسمیرنف، فریدمن و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس و پی.ال.اس مورد تحلیل قرار گرفتند. در مرحله کدگذاری 46 نشان، 17 مفهوم و 6 مقوله استخراج گردید. یافتهها نشان داد که عوامل فرهنگی-اجتماعی، فعالیتهای مکمل و فوقبرنامه ورزشی مدارس، کیفیت بخشی به ساعت درس تربیت بدنی، اطلاعرسانی و رسانههای اجتماعی، امکانات-تجهیزات و عامل آموزش مداوم معلمان و بهکارگیری فناوری بر افزایش تحرک و فعالیتهای بدنی دانشآموزان تأثیر دارند. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که بین اولویت راهکارهای مرتبط با افزایش تحرک و فعالیتهای بدنی دانشآموزان تفاوت معناداری وجود دارد. در نهایت، مدیران و مسئولان ورزش دانش-آموزی استان همدان میتوانند از شاخصها، مفاهیم، دستههای مشخص شده و اولویتهای بهدستآمده در این مطالعه به منظور برنامهریزی برای افزایش تحرک و فعالیتهای بدنی دانشآموزان استان همدان استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
فعالیت بدنی؛ دانشآموزان؛ ورزش مدارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing a model of strategies for increasing mobility and physical activity of elementary students of Hamadan province | ||
نویسندگان [English] | ||
sajad moemeni piri1؛ majid kiani2؛ Morteza heidari3 | ||
1Assistant Professor of sport management, Bu-Ali Sina University | ||
2Faculty of physical education and sport sciences. Bu-Ali Sina University of Hamedan. Iran. | ||
3Azad University, Hamedan. Iran | ||
چکیده [English] | ||
Evidence suggests that there is a prevalence of inactivity in elementary students. Therfore, The aim of this study was to developing a model of the strategies for increasing mobility and physical activity of elementary students of Hamadan province. Methodology was exploratory mixed method. For collecting data researchers referred to experts in the field of student sports in Hamadan province and they used in depth-interview. The data of 46 interviews were analyzed after coding. Then a questionnaire was designed according to the codes and validity and reliability were confirmed. 429 teachers were chosen through stratified random sampling and filled up the questionnaires. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics such as kolmogorov–Smirnov, Friedman, and Structural Equation Modeling. The data were analyzed using SPSS 26 and Smart PLS 3 software. 46 indicators, 17 concepts, and 6 categories were extracted through the open coding results. The results showed that components of sociocultural, complementary activities of the physical education program, improving quality and effectiveness of physical education, information and social media, facilities and equipment, consistent training and utilization of technology had a significant effect on increasing mobility and physical activity of elementary students of Hamadan province. The result of Friedman test showed that there are significant statistical differences among priorities of mobility and physical activity of elementary students of Hamadan province. Ultimately, managers and authorities of student sport of Hamadan province can utilize indicators, concepts, and categories that were identified and the strategies for increasing mobility and physical activity of elementary students of Hamadan province in this study for future planning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Physical activity, Students, Sport of schools | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 341 |