تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,306 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,970 |
مقایسه تطبیقی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در نظام حقوقی ایران و ژاپن | ||
پژوهشنامه حقوق تطبیقی | ||
مقاله 12، دوره 8، شماره 4 - شماره پیاپی 16، دی 1403 | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/lps.2023.25323.1501 | ||
نویسندگان | ||
یحیی نصرتی1؛ میترا خداپناهی* 2 | ||
1استادیار گروه حقوق، واحد گرمی، دانشگاه آزاد اسلامی ، گرمی، ایران. | ||
2کارشناس ارشد حقوق خصوصی، واحد گرمی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمی، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 28 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 29 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 06 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
در نظام حقوقی ایران و ژاپن، قانونگذار با استفاده از ظرفیتهایی همچون قانوننویسی، تاسیس نهادهای اجرایی و مترتب نمودن مسئولیت بر فروشنده از حقوق مصرفکنندگان حمایت مینماید. و به جهت دستیابی به یک نتیجه اثرگذار، از قواعد ضمان، مسئولیت مبتنی بر تقصیر و مسئولیت محض، در قوانین استفاده نموده است. اما درحوزه عمل، علیرغم همترازی اقدامات دو نظام حقوقی، حمایت از مصرفکنندگان ژاپنی در وضعیت مناسبتری نسبت به مصرفکنندگان ایرانی قرار دارد. زیرا تصویب قوانین و بسترهای لازم برای اجرای آن، از جمله مواردی است که کمتر در نظام حقوقی ایران مورد توجه قرار گرفته است. رویکرد به تقویت فرهنگ جامعه، در رابطه با احترام به حقوق مصرفکنندگان، گسترش فرهنگ عذرخواهی مدیران و همچنین استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی در کنار توانمندیهای دولتی، از جمله عوامل موفقیت قانون حمایت از مصرفکنندگان در ژاپن می باشد. در حالی که قوانین ایران، فاقد چنین بستری در مرحله اجرا بوده، و شکاف میان قانون و عدم فضای مناسب برای اجرای آن، موجب شده تا حمایت از حقوق مصرفکنندگان علیرغم ظرفیتهای قانونیآن در سطح مناسب و مطلوبی قرار نگیرد. که این امر موجب تمایز در بازخورد قوانین در دو نظام حقوقی گردیده است و لذا مصرف کننده ژاپنی به مراتب از حمایـت قویتری نسبت به مصرف کننده ایرانی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
حقوق مصرفکننده؛ مسئولیت محض؛ تقصیر؛ سازمان حمایت از مصرف کننده؛ حقوق ژاپن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative comparison of consumer rights protection in the legal system of Iran and Japan | ||
نویسندگان [English] | ||
Yahya Nosrati1؛ Mitra Khodapanahi2 | ||
1Assistant Professor, Department of Law, Garmi Branch, Islamic Azad University, Garmi, Iran. | ||
2Master of Private Law, Garmi Branch, Islamic Azad University, Garmi, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In the legal system of Iran and Japan, the legislator supports the rights of consumers by using capacities such as writing laws, establishing executive institutions, and assigning responsibility to the seller. And in order to achieve an effective result, he has used the rules of guarantee, responsibility based on fault and pure responsibility in the laws. But in practice, despite the alignment of the actions of the two legal systems, the protection of Japanese consumers is in a more favorable situation than Iranian consumers. Because the approval of the laws and the necessary frameworks for their implementation are among the things that have received less attention in Iran's legal system. The approach to strengthening the culture of the society, in relation to respecting the rights of consumers, expanding the culture of apologizing managers and also using the capacities of the private sector along with the government capacities, are among the success factors of the consumer protection law in Japan. While Iran's laws lack such a platform in the implementation stage, and the gap between the law and the lack of a proper space for its implementation, has caused the protection of consumers' rights to not be at an appropriate and desirable level despite its legal capacities. This has caused a difference in the feedback of the laws in the two legal systems, and therefore the Japanese consumer has far stronger support than the Iranian consumer. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Consumer rights, strict liability, fault, consumer protection organization, Japanese law | ||
مراجع | ||
Ameli, M. (1990), Al-Lama al-Damashqiyya, Qom. Dar al-Fekr.[In Persian]. Antonetti, P., ; Katsikeas, C. (2019). Why consumer animosity reduces product quality perceptions: The role of extreme emotions in international crises. International Business Review, 28(4), 739-753. Azadi,M . (2012). Applied Consumer Rights, Tehran Majid Publishing.[In Persian]. Fazel Handi, M. (1995), Kashf al-Latham and al-Abham on the rules of al-ahkam, Qom Islamic publishing house.[In Persian]. Fazel Lankarani M. (2004). Al-Qasa' al-Fiqhiyyah, Qom Center for Jurisprudence.[In Persian]. Ghaffari Farsani, B. (2010). Consumers and Fundamental Rights, Tehran Publishing Co. .[In Persian]. Hazrat Shahin Dezh, S.,; Taherian. S. (2017). the responsibility of producers of goods against the rights of consumers, Salehian Publications.[In Persian]. Hikmat Nia M. (2009), civil responsibility in Imami jurisprudence. Qom. Islamic Science and Culture Research Institute.[In Persian]. Hirschmeier, J.,;Yui, T. (2018). The development of Japanese business, 1600-1980 (Vol. 8). Routledge. Hosseini Maraghi, M. (1996), Al-Anawin al-Faqhiyyah, Qom Islamic Publishing Institute. [In Persian]. Huraamili, M. (1988), the description of the means of the Shia to the study of the issues of the Shari'ah, Al-Bayt Institute, Qom.[In Persian]. Jalali Mehr, M. (2015). Obligations of the seller and the customer, Tehran, Negah Bineh Publishing.[In Persian]. Kihara, H. (2012). Japan’s Civil Code Reform and consumer protection. Asia Univ Law Rev, 47(1), 84-72. Mohaghegh Karki, A.D. (1983), Jame al-Maqasad fi Sharh Al-Qasas, Al-Bayt Institute, Qom.[In Persian]. Mohagheq Damad, M. (2008), Jurisprudence Rules, Tehran Islamic Science Publishing Center.[In Persian]. Mousavi, Alireza. (2018). pre-sale contracts for cars, Tehran, Legal Studies Quarterly, No. 30, 71-102.[In Persian]. Najafi, M. (1983), Javaher al-Kalam fi Sharh Sharia al-Islam, Beirut, Dar al-Ahya Al-Arabi publication. Sabzevari A. (1998), Kefaye Al-Ahkam, Isfahan, Sadr Mahdavi School.[In Persian]. Shahsavari, Y. (2019). guaranteeing the rights of customers, Tehran, publishing house of the entrepreneur.[In Persian]. Suhaily, L., ; Darmoyo, S. (2017). Effect Of Product Quality, Perceived Priceand Brand Image On Purchase Decision Mediated By Customer Trust (Study On Japanese Brandelectronic Product). Jurnal Manajemen, 21(2), 179-194. Takizawa, M. (2009). Consumer protection in Japanese contract law. Hitotsubashi J Law Politics, 37, 31-39. Zhao, Y., ; Zhang, J. (2017). Consumer health information seeking in social media: a literature review. Health Information & Libraries Journal, 34(4), 268-283.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 153 |