تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,873 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,686 |
بررسی مؤلفههای حکمروایی خوب شهری در تجربههای تسهیلگری در ایران | ||
مطالعات ساختار و کارکرد شهری | ||
دوره 11، شماره 38، 1402، صفحه 135-157 اصل مقاله (787.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله استخراج از رساله و پایان نامه | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/usfs.2023.26003.2382 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه فرجام طلب1؛ حسن سجادزاده* 2 | ||
1پژوهشگر دکتری شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2دانشیار گروه طراحی شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 21 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 27 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
حکمروایی خوب شهری انگارهای است که با هدف هماهنگسازی و هدایت نیروهای جامعه، سعی دارد از طریق شفافیت و پاسخگویی، شرایطی را برای پیشبرد اهداف جامعه در ابعاد مختلف از طریق جلب مشارکت مردمی فراهم آورد. در سالهای اخیر، نهادها و سازمانهای مدیریتی جهت پیشبرد اهداف پروژههای تعریفشده و ایجاد بستر مناسب جهت تعامل با شهروندان، افرادی آموزشدیده تحت عنوان «تسهیلگران» را در نظر گرفتند. این افراد با حضور در محدوده جغرافیایی هدف، با شهروندان وارد گفتگو میشوند و با تشریح مسأله و در برخی موارد با مسألهیابی به دنبال ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و رسیدن به اهداف مورد نظر سازمان مربوطه هستند تا بدین ترتیب تعامل بهتری بین عرضه و تقاضا و شناسایی نیازها براساس دادهها صورت گیرد. براساس مرور تجربههای تسهیلگری در شهرهای مختلف ایران، مشاهده میشود که تسهیلگران با چالشهای متعددی روبهرو هستند. در این پژوهش، از طریق مصاحبه با تسهیلگران، به بررسی میزان تحقق مؤلفههای حکمروایی خوب شهری در این تجربهها در ارتباط با نحوه تعامل شهروندان با مدیریت شهری پرداخته شده است. در ابتدا با شناسایی تسهیلگران موفق از نگاه سازمان نوسازی شهر تهران، اقدام به شناسایی این افراد و مصاحبه با آنها شد. این تسهیلگران تجربه انجام کار در شهرهای مختلف را داشتهاند و بعد از مصاحبه با آنها، در مرحله بعد، براساس روش نمونهگیری گلوله برفی، تسهیلگران بیشتری معرفی و انجام مصاحبهها تا رسیدن به مرحله اشباع ادامه یافت. جهت طبقهبندی بهتر در این پژوهش، مکان جغرافیایی با توجه به آخرین پروژهای که این تسهیلگران در آن فعالیت داشتهاند، عنوان شده است که در پنج شهر تهران، اصفهان، کرمانشاه، همدان و اسلامآباد غرب قابل دستهبندی هستند. در این دستهبندی وسعت شهرها نیز در نظر گرفته شده که در شهرهای بزرگ، میانی و کوچک جای میگیرند. تعداد 16 مصاحبه با تسهیلگران انجام شد که در این مصاحبهها با کدگذاری باز و محوری از طریق در نظر گرفتن مؤلفههای حکمروایی خوب شهری، به بررسی میزان اهمیت این شاخصها و فراوانی هر کد پرداخته شده است. تحلیل مصاحبهها با استفاده از نرم افزار maxQDA 2020 انجام یافته و خروجیها در قالب نمودار آمده است. در نهایت مشخص شد که مهمترین چالش تسهیلگران، نحوه ارتباط با مدیریت شهری است که در بعضی موارد به واسطه تغییر افراد و یا تغییر سیاستها، نتایج اقدامات میدانی آنها از دید مدیریت شهری مغفول مانده و یا به دلیل عدم به رسمیت شناختن این گروه از سوی مدیریت شهری، دستیابی به اهداف طرح به کندی پیش میرود و با چالشهای زیادی مواجه است. | ||
کلیدواژهها | ||
"حکمروایی خوب شهری"؛ "پروژه های تسهیلگری"؛ "نرم افزار MaxQDA2020"؛ "مشارکت"؛ "شفافیت" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Indicators of Good Urban Governance in Facilitation Projects in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Farjamtalab1؛ Hassan Sajadzadeh2 | ||
1Ph.D. candidate in urban planning, Department of Urban Design, Faculty of Art and Architecture, Bu-Ali Sina University, Iran | ||
2Associate professor, Department of Urban Design, Faculty of Art and Architecture, Bu-Ali Sina University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Good urban governance is a concept that aims to harmonize and direct the strength of society. It tries to create an atmosphere to develop society’s goals through participation in different aspects by implementing transparency and accountability. In this regard, informing people about urban plans and decisions is necessary. People should be able to comment on urban decisions in a communicative context. A fast rate of urbanization worldwide caused reduced direct communication between people and authorities. So, informing people and teaching them how to communicate with urban managers leads to a better balance between demand and supply, plus identifying needs based on contextual data. To facilitate this process, some groups are employed by organizations to facilitate more effective communication with people. The projects they worked on included renovation and rehabilitation, reducing crime by enabling local businesses, informal settlement issues, and so on. In this project, the challenges of the communication with both people and authorities have been considered by considering the necessary role of such groups. Sixteen deep semi-structured interviews with the members of the aforementioned groups have been done in five different cities in Iran, and two interviews have been conducted with two urban authorities to find the right questions. MaxQDA2020 has analyzed the results of interviews in the format of charts. The results show the main challenge of these groups is communication with authorities. In some cases, replacing authority sources or changing policies causes an ignorance of their field achievements. On the other hand, such groups are not recognized thoroughly by authorities, so achieving the goals of projects is progressing slowly, and many challenges are being faced. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"urban good governance", "facilitation projects", "MaxQDA 2020", "participation", "transparency" | ||
مراجع | ||
Anand, G., E. C. Larson and J. T. Mahoney (2020). "Thomas Kuhn on paradigms." Production and Operations Management 29 (7): 1650-1657.
Andronie, M., G. Lăzăroiu, M. Iatagan, C. Uță, R. Ștefănescu and M. Cocoșatu (2021). "Artificial intelligence-based decision-making algorithms, internet of things sensing networks, and deep learning-assisted smart process management in cyber-physical production systems." Electronics 10 (20): 2497.
Bekker, M. C. (2015). "Project Governance–the definition and leadership dilemma." Procedia-Social and Behavioral Sciences 194: 33-43.
Blaikie, N. (2018). "Confounding issues related to determining sample size in qualitative research." International Journal of Social Research Methodology 21 (5): 635-641.
Braithwaite, V. and M. Levi (1998). Trust and governance, Russell Sage Foundation.
Champion, T. (2001). "Urbanization, suburbanization, counterurbanization and reurbanization." Handbook of urban studies 160 (1): 143-161.
Cook, I. R. (2009). "Private sector involvement in urban governance: The case of Business Improvement Districts and Town Centre Management partnerships in England." Geoforum 40 (5): 930-940.
Corfee-Morlot, J., L. Kamal-Chaoui, M. G. Donovan, I. Cochran, A. Robert and P.-J. Teasdale (2009). "Cities, climate change and multilevel governance."
Da Cruz, N. F., P. Rode and M. McQuarrie (2019). "New urban governance: A review of current themes and future priorities." Journal of Urban Affairs 41 (1): 1-19.
De Guimarães, J. C. F., E. A. Severo, L. A. F. Júnior, W. P. L. B. Da Costa and F. T. Salmoria (2020). "Governance and quality of life in smart cities: Towards sustainable development goals." Journal of Cleaner Production 253: 119926.
Dociu, M. and A. Dunarintu (2012). "The socio-economic impact of urbanization." International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences 2 (1): 47-52.
Duit, A. and V. Galaz (2008). "Governance and complexity—emerging issues for governance theory." Governance 21 (3): 311-335.
Fukuyama, F. (2013). "What is governance?" Governance 26 (3): 347-368.
Habitat, U. (2013). State of the world's cities 2012/2013: Prosperity of cities, Routledge.
Hajialiakbari, K., M. Karimi and S. Tayebi (2021). "Toward a paradigm shift in urban planning in Tehran: Neighborhood development plans." Civ. Eng. Archit 9: 2492-2504.
Haus, M. and J. Erling Klausen (2011). "Urban leadership and community involvement: Ingredients for good governance?" Urban affairs review 47 (2): 256-279.
Johnston, E. (2010). "Governance infrastructures in 2020." Public Administration Review 70: s122-s128.
Lang, R. and P. K. Knox (2009). "The new metropolis: Rethinking megalopolis." Regional studies 43 (6): 789-802.
Leslie, D. W. (2004). "Governance" or" Governing? “.” Metropolitan Universities 15 (1): 17-37.
Mardacany, E. (2014). "Smart cities characteristics: Importance of built environment components."
Mayntz, R. (2003). "New challenges to governance theory." Governance as social and political communication 27: 40.
Mohammadpour, A. (2011). "Qualitative research method (anti-method)." Tehran: Sociologists Publications 1392.
Nettheim, G., G. D. Meyers and D. Craig (2002). "Indigenous peoples and governance structures." A Comparative Analysis of Land and Resource Management Rights.
Peters, B. G. and J. Pierre (2012). "Urban governance."
Ritchie, H. and M. Roser (2018). "Urbanization." Our world in data.
Sending, O. J. and I. B. Neumann (2006). "Governance to governmentality: Analyzing NGOs, states, and power." International studies quarterly 50 (3): 651-672.
Sun, Y. (2017). "Transnational public-private partnerships as learning facilitators: Global governance of mercury." Global Environmental Politics 17 (2): 21-44.
Tiihonen, S. (2004). From governing to governance, Tampere University Press.
Un-Habitat (2012). Enhancing urban safety and security: Global report on human settlements 2007, Routledge.
Weeks, J. R. (2010). "Defining urban areas." Remote sensing of urban and suburban areas: 33-45.
Zhang, L., L. Yang, C. M. Zohner, T. W. Crowther, M. Li, F. Shen, M. Guo, J. Qin, L. Yao and C. Zhou (2022). "Direct and indirect impacts of urbanization on vegetation growth across the world’s cities." Science advances 8 (27): eabo0095.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 182 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 149 |