تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,872 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,686 |
معماری مسجد، کتیبهنگاری و آرایههای دورۀ قاجار با تأکید بر مسجدالنبی قزوین | ||
تاریخ هنر ایران دوره اسلامی | ||
دوره 1، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 7-31 اصل مقاله (2.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/hpai.2024.4618 | ||
نویسندگان | ||
سکینه زارعی موینی1؛ محمد ابراهیم زارعی* 2 | ||
1کارشناس ارشد باستان شناسی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2دانشیار گروه باستان شناسی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 05 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
مساجد شاهی یا سلطانی یکی از انواع مساجدی هستند که در دورۀ صفویه ظهور نمودند. سازندگان این مساجد، مرکز ثقل امور دینی را از مساجد جامع به این گونه مساجد منتقل کردند، تا آنان که نامشان با مسجد همراه بود نیز، در مرکز توجه عموم قرار گیرند. ساخت مساجد شاهی در دورۀ قاجار بهخصوص در دورۀ حکومت فتحعلیشاه قاجار توسعه و گسترش بسیاری یافت؛ به گونهای که در پنج شهر، قزوین، تهران، زنجان، بروجرد و سمنان مساجد شاهی ساخته شدند. مسجدالنبی قزوین به عنوان یکی از مساجد سلطانی دورۀ قاجار، دارای ویژگیهای مشترک و همچنین تفاوتهایی با مساجد سلطانی دیگر است. این مسجد در موقعیت و بافت ویژهای ساخته شده است به گونهای که با داشتن ورودیهای سهگانه، بخشهای مختلف بازار را به هم پیوند میدهد. ورودیهای سهگانۀ اصلی مسجدالنبی، در مساجد شاهی دورۀ قاجار مورد توجه بوده است. این نوع طرح از ویژگیهای معماری عصر قاجار است و در دورههای قبلی مشاهده نمیشود. یکی از موارد بحثانگیز در رابطه با مسجدالنبی قزوین، تاریخ دقیق بنای مسجد و محتوای کتیبههای آن است. نوشتههای سیاحان و جهانگردان و نیز، سبک معماری، تزیینات و کتیبههای تاریخدار موجود در بنا تعلق این مسجد را به دورۀ فتحلعلیشاه قاجار تأیید میکنند و به نظر میرسد هدف خاصی در انتخاب آیات و احادیث برای کتیبهنگاری وجود داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
قزوین؛ دورۀ قاجار؛ مسجدالنبی؛ کتیبهنگاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Mosque Architecture, Inscriptions, and Arrays of the Qajar Pe-riod with an Emphasis on the Al-Nabi Mosque in Qazvin | ||
نویسندگان [English] | ||
Sekineh Zarei Moayeni1؛ Mohammad Ebrahim Zarei2 | ||
1Master's student in archeology at Buali Sina University, Hamedan | ||
2Associate Professor, Archeology Department, Buali Sina University, Hamedan | ||
چکیده [English] | ||
Royal or Sultan mosques are one of the types of mosques that appeared in the Safavid period. The builders of these mosques shifted the center of gravity of religious affairs from the Jameh mosques to these mosques, so that those whose names were associated with the mosque would also be in the center of public attention. The construction of royal mosques during the Qajar period, especially during the rule of Fath-Ali Shah Qajar, was developed and expanded so that royal mosques were built in five cities of Qazvin, Tehran, Zanjan, Borujerd, and Semnan. Al-Nabi Mosque of Qazvin, as one of the Sultan Mosques in the Qajar era, has common features and also differences with other Sultan Mosques. This mosque is built in a special location and texture in such a way that connects different parts of the market with triple entrances. The three main entrances of Al-Nabi Mosque have been of interest in the royal mosques of the Qajar period. This type of design is one of the architectural features of the Qajar era and is not seen in previous periods. One of the controversial issues related to the Al-Nabi Mosque in Qazvin is the exact date the mosque was built and the content of its inscriptions. The writings of tourists and travelers, as well as the architectural style, decorations, and dated inscriptions in the building, confirm that this mosque belongs to the period of Fath-Ali Shah Qajar, and it seems that there was a specific purpose in choosing verses and hadiths for inscriptions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Qazvin, Qajar period, Masjid al-Nabi, inscription | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 151 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 203 |