تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,868 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,678 |
تأثیر القای کلیشههای جنسیتی بر یادگیری مهارت حرکتی فوتبال در دانشآموزان دختر | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 بهمن 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2024.24683.3807 | ||
نویسندگان | ||
لیلی علیزاده* 1؛ محسن شیرمحمدزاده2 | ||
1عضو هیات علمی گروه رفتار حرکتی_ دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2عضو هیات علمی- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
تاریخ دریافت: 20 آذر 1401، تاریخ بازنگری: 12 فروردین 1402، تاریخ پذیرش: 27 اردیبهشت 1402 | ||
چکیده | ||
کلیشهها تصوراتی کلی و انعطافناپذیر هستند که در ذهن انسان جای میگیرند و در قضاوتها استفاده میشوند که میتوانند ادارک شخص و تواناییها و عملکرد او را تحت تأثیر قرار دهند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر القای کلیشههای جنسیتی بر یادگیری مهارت حرکتی فوتبال در دانشآموزان دختر بود. گروه نمونۀ این پژوهش نیمهتجربی و میدانی، شامل سی دانشآموز دختر دوازده ساله با میانگین سنی 43/0±12=M بودند که بطور تصادفی در دو گروه شرایط تهدید کلیشهای یا کلیشههای منفی و شرایط ارتقاء کلیشهای یا کلیشههای مثبت قرار گرفتند. از یک آزمون ضربه با پای ترجیحی به توپ فوتبال به مربع هدف، به عنوان ابزار استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل نتایج دادههای دقت آزمودنیها از روش تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو گروه آزمایشی نمرات دقت مشابهی را در روند اکتساب تکلیف بدست آوردند. ولی در مرحلة القای کلیشههای جنسیتی و آزمون یادداری گروه کلیشههای مثبت نتایج بهتری کسب نمودند. به نظر می-رسد استفاده از جملات مختلف کلیشهای با تأثیر بر ادراک شخص، روی عملکرد حرکتی، یادگیری و انگیزة افراد تأثیر گذار باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیشههای جنسیتی؛ تهدید کلیشه؛ یادگیری حرکتی؛ دختران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effects of Inducing Gender Stereotypes on Learning of Soccer Movement Skill in Female Students | ||
نویسندگان [English] | ||
leily alizadeh1؛ mohsen shirmohammadzadeh2 | ||
1Shahid Madani University | ||
2Assistant professor | ||
چکیده [English] | ||
Stereotypes are general and inflexible ideas that take place in the human mind and are used in judgments that can affect a person's perception, abilities and performance. The purpose of this study was to investigate the effect of gender stereotypes on learning of soccer movement skill in female students. Participants of this semi-experimental and field research were 30 female students with an average age of M=12±0.43 that were randomly assigned to two groups: stereotype threat or negative stereotypes and stereotype lift or positive stereotypes. The task was required participants to perform low kicks at a squared target attached to a wall. Accuracy scores were analyzed in analysis of variance with repeated measures. The results showed that both experimental groups obtained similar accuracy scores in the task acquisition process. But in the stage of induction of gender stereotypes and retention test, the positive stereotypes group got better results. It seems that the use of various stereotyped sentences has an effect on a person's perception, motor performance, learning and motivation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
gender stereotypes, stereotype treat, motor learning, girls | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 250 |