تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,857 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,669 |
هنجاریابی آزمون گروود پگبورد در دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 بهمن 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2024.24933.3818 | ||
نویسندگان | ||
ربابه رستمی1؛ غلامحسین ناظم زادگان2؛ یوسف گرمنجانی* 3 | ||
1دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3کارشناس ارشد یادگیری و کنترل حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 08 بهمن 1401، تاریخ بازنگری: 01 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 11 تیر 1402 | ||
چکیده | ||
مقدمه: شناسایی ابزارهای روا و پایا که بتوانند ویژگیهای مختلف از جمله مهارتهای حرکتی ظریف را بیازمایند یکی از ملزومات غربالگری و قابلیت سنجی ویژگیهای فردی است. آزمون گروود پگبورد که توسط مؤسسه ملی بهداشت NIH)) بهعنوان یکی از معتبرترین آزمونهای مهارتهای حرکتی ظریف معرفی شده است، تاکنون در کشور ایران هنجاریابی نشده است. هدف: بنابراین هدف از پژوهش حاضر هنجاریابی آزمون گروود پگبورد در دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم شهرستان شیراز بود. روش پژوهش: با استفاده از نرمافزار جی پاور تعداد ۳۲۶ نوجوان پسر ۱۶ تا ۱۸ سال از نواحی چهارگانه مدارس متوسطه دوم شهرستان شیراز در نظر گرفته و بهصورت هدفمند دردسترس در پژوهش حاضر شرکت نمودند. علاوه بر ثبت اطلاعات دموگرافیک از آزمودنیها، آزمون گروود پگبورد نسخة ۳۲۰۲۵ به عمل آمد. یافتهها: ضریب پایایی با استفاده از روش آزمون باز آزمون در فاصله زمانی ۸ هفته برابر ۸۴/۰ حاصل شد. همچنین بهمنظور بررسی روایی از روش اعتبار وابسته به ملاک استفاده شد و نتایج نشاندهنده روایی ۷۹/۰ بود. از رتبه درصدی، نمره T و رکورد زمان پین گذاری با دست برتر و غیر برتر برای تعیین جداول دادههای هنجاری استفاده شد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آزمون گروود پگبورد (GPT) میتواند در دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم از ضریب روایی و پایایی بالایی برخوردار باشد، همچنین باتوجهبه هنجار بهدستآمده این آزمون میتواند بهعنوان یک آزمون کاربردی، ساده و معتبر برای نمرهگذاری و ارزیابی مهارتهای حرکتی ظریف در نوجوانان پسر مورداستفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون گروود پگبورد؛ روایی؛ نوجوانی؛ پایایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Normalization of Grooved pegboard test in middle school male students | ||
نویسندگان [English] | ||
Robabeh Rostami1؛ Gholamhossein Nazemzadegan2؛ Usef Garmanjani3 | ||
1Associate Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
3Master of Motor Control and Learning, Department of Motor Behavior, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: One of the requirements in order to screen and measure specific characteristics is to identify valid and reliable instruments. The grooved pegboard test, is one of the requirements for screening and measuring individual characteristics. The grooved pegboard test was introduced as one of the most reliable tests by the National Institute of Health (NIH), has not yet been normalized in Iran. Aims: Therefore, the aim of the current research was to normalize the Grooved Pegboard test in second secondary school students of Shiraz city. Methods: : Using G* power software, 326 boys between the ages of 16 and 18 years from the four districts of the second secondary schools of Shiraz city were considered and they took part in the present research in a targeted way.. In addition to recording the subjects' demographic information, the 32025 version of the Grooved Pegboard test was performed. Results: The reliability coefficient was 0.84 using the test-retest method at a time interval of 8 weeks. Moreover, the criterion-dependent validity method was used to check validity, and the results showed validity of 0.79 Percentage rank, T-score, and pinning time record with the dominant and non-dominant hands were used to determine normative data tables. Conclusion: The results of the present research showed that the Grooved Pegboard Test (GPT) could have a high validity and reliability coefficient in male students of the second secondary school. Also, according to the obtained norm, this test can be used as a practical, simple and valid test for scoring and evaluating of the fine motor skills that should be used in adolescent boys. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Grooved pegboard test, Reliability, Teenage, Validity | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 166 |