تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,867 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,678 |
دیدگاه هستیشناسانۀ هایدگر در باب استعاره | ||
پژوهشهای ادبی ـ فلسفی | ||
دوره 1، شماره 2، اسفند 1402 اصل مقاله (428.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/lpr.2024.26642.1027 | ||
نویسندگان | ||
فرزاد بالو* 1؛ رضا رضاپور2 | ||
1گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه مازندران بابلسر ایران | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران | ||
تاریخ دریافت: 05 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 17 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 07 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
مفهوم استعاره همواره در سنت غربی و شرقی مورد توجه و تأمل اندیشمندان بوده است. بهطورکلی در تأملات استعارهشناختی، وجه زیبایی-شناسانۀ آن در جهان قدیم، و وجه معرفتشناسانه آن در دورۀ جدید و بهویژه در غرب و در ساحات مختلف علوم انسانی، مورد نظرورزی متفکران قرار گرفته است. در کنار این دو رویکرد غالب در دورۀ قدیم و جدید، باید از رویکرد سومی هم سخن به میان آورد که پژوهش حاضر به طرح و شرح آن خواهد پرداخت. توضیح اینکه در میان فیلسوفان قرن بیستم، مارتین هایدگر، در پرتو تفسیر خاصی که از جهان-بودگی دازاین در هستی دارد، یکی از مهمترین مفاهیم کانونی اندیشۀ خود را مصروف واکاوی مقولۀ زبان و امکانات مترتب بر آن قرار می-دهد. بر همین اساس، هایدگر تلقی متعارف از استعاره را به چالش میکشد و بهطورکلی از ثنویت زبان حقیقی و زبان مجازی فراروی میکند. در نظر او، تفکر در معنای حقیقی و اصلی خود، یک دیدن و شنیدن است؛ نه در معنای مجازی که تلقی رایج از استعاره آن را تحمیل مینماید و بر این اساس، استعاره در زبان متعارف را در معنای عینی و حقیقی خود تفسیر میکند. هایدگر برای تبیین رویکرد هستیشناسانۀ خود به مفهوم استعاره، به تشریح پدیده و پدیدهشدگی و اتحاد و یگانگیای میان حقیقت و نمود یک پدیده میپردازد. تردیدی نیست که رویکرد هستیشناسانۀ هایدگر به استعاره، افقهای تازهای به روی مطالعات مربوط به مفهوم استعاره بهویژه در حوزۀ بلاغت ادبی و تفسیر میگشاید. | ||
کلیدواژهها | ||
هایدگر؛ استعاره؛ هستیشناسانه؛ پدیده؛ امر حقیقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Heidegger's ontological view on metaphor | ||
نویسندگان [English] | ||
farzad baloo1؛ rezapor.laloki@gmail.com rezapour2 | ||
1Department of Persian Language and Literature, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Mazanardan University, Babolsar, Iran | ||
2member of the faculty mazandaran university | ||
چکیده [English] | ||
The concept of metaphor has always been the focus of thinkers in the western and eastern tradition. In general, in metaphorical reflections, its aesthetic aspect in the ancient world, and its epistemological aspect in the new era, especially in the West and in various fields of human sciences, have been considered by thinkers. In addition to these two dominant approaches in the old and new periods, a third approach should be mentioned, which the present research will discuss and explain. Explaining that among the philosophers of the 20th century, Martin Heidegger, in the light of his special interpretation of the world of Dasein in existence, one of the most important central concepts of his thought, is engaged in analyzing the category of language and its related possibilities., he tries to break away from the pre-existing language standards in order to get rid of the metaphysical language and the structure of the idea of linguistic meanings. Accordingly, Heidegger challenges the conventional perception of metaphor and generally avoids the duality of real language and figurative language. In his opinion, thinking in its true and original meaning is seeing and hearing; Not in the figurative sense that imposes the common understanding of metaphor and based on this, he interprets the metaphor in the conventional language in its objective and true meaning. In order to explain his ontological approach to the concept of metaphor, Heidegger describes the phenomenon and becoming a phenomenon and the unity between the truth and the appearance of a phenomenon. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Heidegger, metaphor, ontological, phenomenon, real thing | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 459 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 356 |