تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 512 |
تعداد مقالات | 4,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,602,078 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,651,502 |
آفرینش جهان: تحلیل و نقد نظرات استیون هاوکینگ بر اساس مبانی اندیشمندان جهان اسلام | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، شهریور 1402، صفحه 29-49 اصل مقاله (449.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jre.2024.26304.1189 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه اکبرزاده نجار* 1؛ فاطمه طاهری زاده2؛ علی اله بداشتی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه و کلام، دانشکدة فلسفه، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مذاهب کلامی، دانشکدة مذاهب، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران | ||
3استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکدة الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 بهمن 1401، تاریخ بازنگری: 25 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
استیون ویلیام هاوکینگ ستارهشناس و فیزیکدان بریتانیایی، در سال ۲۰۱۰ میلادی با انتشار کتاب «طرح عظیم» بـه بیان و شرح چگونگی خلقت عالم هستی از هـیچ پرداخت. او در اینباره معتقد است که برای خلقت جهان و تداوم آن نیازی به آفریدگار نیست و قوانین فیزیک چگونگی ایجاد عالم ماده را از هیچ و به صورت خودساخته را بیان میکنند. از اینرو، وی به ردَّ فلسفه میپردازد و تنها راه شناخت جهان را قوانین طبیعت و فیزیک میداند. امّا فلاسفه و متکلمین مسلمان، صدها سال قبل به مسئله آفرینش جهان پرداخته و با بهرهگیری از قرآن و روایات به این مسئله پاسخ جامع و کامل دادهاند. در این میان ملاصدرا با استدلال عقلی و شواهد قرآنی وجود خدا و نحوه خلقت جهان را اثبات کرده است. ذات خداوند، غایت اصلی و علّت فاعلی موجودات و صانع و مُبدع کل جهان است. در این پژوهش با روش توصیفی_تحلیلی و تطبیقی نخست به بیان استدلالهای هاوکینگ پرداخته و با نگاهی نقادانه آنها را با آرای فیلسوفان اسلامی مقایسه میکنیم و با ادلّه عقلی و قرآنی به بررسی نظاممند بودن عالم و نقش خداوند در جهان خلقت میپردازیم. | ||
کلیدواژهها | ||
خدا؛ خلقت جهان؛ استیون هاوکینگ؛ ملاصدرا؛ قرآن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Creation of the World: Analysis and Criticism of Stephen Hawking's Views Based on the Foundations of the Islamic World | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Akbarzadeh Najjar1؛ Fateme Taherizadeh2؛ Aliollah Badashti3 | ||
1Ph.D. student of Philosophy and Theology, Faculty of Philosophy, University of Religions and Denominations, Qom, Iran | ||
2Ph.D. student of Theological Religions, School of Religions, University of Religions and Denominations, Qom, Iran | ||
3Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Qom, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Stephen William Hawking, British astronomer and physicist, published the book "The Grand Design" in 2010 and explained how the universe was created from nothing. In this regard, he believes that there is no need for a creator for the creation of the world and its continuation, and the laws of physics explain how the world of matter is created from nothing and self-made. Therefore, he rejects philosophy and considers the laws of nature and physics to be the only way to know the world. However, Muslim philosophers and theologians addressed the issue of the creation of the world hundreds of years ago and gave a comprehensive and complete answer to this issue by using the Quran and hadiths. Among these philosophers, Mulla Sadra has proved the existence of God and the way of creation of the world with rational reasoning and Quranic evidence. The essence of God is the main goal and the active cause of the creatures and the creator of the whole world. This research first expresses Hawking's arguments with a descriptive-analytical and comparative method, and with a critical view, compares them with the opinions of Islamic philosophers. This study also examines the systematicity of the universe and the role of God in the world of creation with rational and Quranic evidence. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
God, Creation of the World, Stephen Hawking, Mulla Sadra, Quran | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
قرآنکریم، ترجمة فولادوند.
1.ابن سینا (1400)، مجموعه رسائل، به مقدمه و تحقیق و تحصیح مقصود محمدی، تهران: مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
2.اشعری، ابوالحسن (بیتا)، اصول اهل السنة و الجماعة، مصر: مکتبة الازهریة للتراث.
3.جوادی آملی، عبدالله (1386)، تبیین براهین اثبات خدا، محقق حجتالاسلام حمید پارسانیا، قم: مرکز نشر اسرا.
4.شیرازی، صدرالدین محمد (1383-1380)، حکمت متعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، ترجمة محمد خواجوی: انتشارات مولی.
5.(1391)، ترجمه و تفسیر شواهد الربوبیه، جواد مصلح، تهران: انتشارات سروش.
6.ــــــــــــــــــــــ (1378)، رساله فی الحدوث، تحقیق و تصحیح سید حسن موسویان، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
7.(1366)، تفسیرالقرآن الکریم، قم: نشر بیدار.
8.(بیتا)، الحاشیه علی الهیات الشفاء، قم: نشر بیدار.
9.(1363)، مفاتیح الغیب، تهران: مؤسسة تحقیقات فرهنگی.
10.شیرازی، ناصر (1386 ش)، تفسیر نمونه، تنظیم احمدعلی بابایی، تهران: دارالکتب اسلامیه.
11.طباطبائی، سید محمد حسین (1360)، بدایة الحکمة، جامعة مدرسین حوزه العلمیه قم: مؤسسة نشر اسلامی.
12.(1367)، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمة ناصر مکارم شیرازی، قم: بنیاد علمی و فرهنگی علامه طباطبایی.
13.عبائی کوپائی، محمود (بیتا)، مرزهای فیزیک و فلسفه، تهران: نشر ارغوان.
14.قرائتی، محسن (1383)، تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن.
15.کندی، یعقوب ابن اسحاق (1369)، مجموعه رسائل فلسفی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
16.گلشنی، مهدی (1395)، خداباوری و دانشمندان معاصر غربی، تهران: انتشارات کانون اندیشة جوان.
17.(1398)، خداباوری از منظر دانشمندان معاصر غربی، تهران: کانون اندیشة جوان.
18.لن نوکس، جان سی (1398) خدا و استیون هاوکینگ، ترجمة اسفندیار زندپور، تهران: امیرکبیر.
19.مکارم شیرازی، ناصر (1378) اسلام در یک نگاه، قم، مدرسه امام علیابنابیطالب (ع).
20.مکارم شیرازی، ناصر (1386) پیام قرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
21.هاوکینگ، استفن و ملودینوف، لئونارد (1394)، طرح بزرگ، ترجمة حسین صداقت و امیر امیرآبادی، تهران: مؤسسة انتشارات فلسفه.
22.(1397)، پاسخهای کوتاه به پرسشهای بزرگ، ترجمة مزدا موحد، تهران: فرهنگ نشر نو.
23.(1394)، جایگاه ما در جهان هستی، ترجمة صالح خواجه دلویی، تهران: کوله پشتی.
24.(1369)، تاریخچة زمان، ترجمة محمدرضا محجوب، تهران: شرکت سهامی انتشار.
25.(1393)، جهان در پوست گردو، ترجمة عبدالحسین صبوری، تهران: شبگرد.
26- VILENKIN, ALEX, (Perlov, Delia), Cosmology for the Curious, Springer,2017 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 255 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 166 |