تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,248 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,954 |
تحلیل رابطه «اراده» با «باور» در اندیشه ویلیام جیمز | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، شهریور 1402، صفحه 51-70 اصل مقاله (455.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jre.2024.26567.1191 | ||
نویسندگان | ||
مسعود زین العابدین* 1؛ عبدالله صلواتی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
2استاد فلسفه، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 24 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 30 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
وظیفه گرایی یکی از پیامدهای ارادی بودن باور است و لذا رابطه اراده و باور مورد توجه معرفت شناسان قرار دارد. پرسش اصلی این پژوهش نیز بررسی این رابطه از دیدگاه ویلیام جیمز است تا مشخص شود آیا از دیدگاه او عوامل غیرمعرفتی نیز باور موثرند؟ و در این بین، اراده و طبیعتِ ارادی بشر چه تاثیری بر باورهای فرد دارد؟ در این پژوهش به این نتایج رسیدیم که ویلیام جیمز با اراده گرایی مستقیم دستوریِ کلیفورد مخالف است اما خود نیز اراده گرا است. از دیدگاه او طبیعت احساسی ما نه فقط می تواند، بلکه بایستی بین فرضیه ها گزینش کند و البته این مهم فقط در مورد انتخاب های «اصیل» امکان پذیر است. از دیدگاه جیمز، پذیرش های پیشین، شهرت و مرجعیت دیگران، کاربرد عملی باور و تمایل ها در اراده معطوف به باور موثرند. او در مقابل کلیفورد که باور بدون کسب شواهد کافی را برنمی تافت، معتقد است ما باید تجربه کنیم و این تجربه را به تواتر برسانیم و با تفکر درباره نتایجی که از این تجارب به دست آمده است، به حقیقت دست پیدا کنیم. از دیدگاه او نقش اراده در اخلاق برجسته است و همچنین اراده در ارتباطات شخصی نیز نقش دارد. جیمز معتقد است گرایش ها و ایمان قبلی ما به یک واقعیت، نقشی فعال در تحقق آن واقعیت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
باور؛ اراده؛ ویلیام_جیمز؛ ارادهگرایی؛ اخلاق_باور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the Relationship between "Will" and "Belief" in the Thought of William James | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoud Zein-al Abedin1؛ Abdullah Salavati2 | ||
1PhD student of Islamic philosophy and theology, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University (SRTTU), Tehran, Iran | ||
2Professor of Philosophy, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University (SRTTU), Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Obligationism is one of the consequences of voluntary belief; therefore, the relationship between will and belief is of interest to epistemologists. The main question of this research is to investigate this relationship from William James' point of view, to determine whether from his point of view, non-cognitive factors are also effective in belief, and what effect human will and voluntary nature have on a person's beliefs. This study concluded that although William James disagreed with Clifford's command of direct voluntarism, he was a voluntarist himself. From his point of view, man’s emotional nature not only can, but must choose between hypotheses, and of course, this is only possible in the case of "genuine" choices. From James' point of view, previous acceptances, reputation, and authority of others; practical application of belief; and inclinations are effective in the will to believe. In contrast to Clifford, who did not believe in the belief without sufficient evidence, he believes that man should experience, repeat this experience, and reach the truth by thinking about the results obtained from these experiences. From his point of view, the role of will is prominent in ethics, and the will also plays a role in personal relationships. James believes that one’s prior tendencies and belief in reality play an active role in the realization of that reality. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Belief, Will, William James, Voluntarism, Ethics of Belief | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 438 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 76 |