تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,867 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,678 |
خیر اعلا از دیدگاه کانت و شلایرماخر | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
مقاله 8، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، بهمن 1402، صفحه 127-143 اصل مقاله (305.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jre.2024.26568.1192 | ||
نویسنده | ||
علیرضا حسن پور* | ||
دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 دی 1402، تاریخ بازنگری: 17 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 02 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
خیر اعلا مهم ترین مفهوم در تفکر اخلاقی شلایرماخر است که در چهارچوبی الهیاتی، بدون اتکا به نظریۀ امر الهی، شرح و بسط یافته است. شلایرماخر برخلاف کانت، مفهوم سعادت را به علت ربط و نسبت آن با تمایلات حسی از مفهوم خیر اعلا حذف کرد و از این رهگذر بیش از کانت به مبرا ساختن فعل اخلاقی از انگیزه های مادی مبادرت ورزید. شلایرماخر در آرای متقدم خود، به مفهوم جامعیت برای تعریف خیر اعلا متوسل می شود که حاکی از این است که خیر اعلا در نظر او بسیار فراگیرتر از تلقی کانت و دیگران از آن است و اینکه حصول آن صرفاً با اعمال ما ممکن نیست. این امر به دیدگاه متأخر او دربارۀ خیر اعلا می انجامد که دیدگاه یونانی و مسیحی تشبه به خدا در آن نقش اساسی ایفا می کند. در اینجا نفس مندی طبیعت، نسبت مندی خیر اعلا و نقش فرد در نسبت با کل و درهم تنیدگی اجزای خیر اعلا مورد تأکید است. در نهایت، شلایرماخر به عنوان الهیدانی مسیحی، مسیح را شرط تحقق خیر اعلا تلقی می کند. این اعتقاد او با توجه به اینکه تفکر اخلاقی او حول تجربۀ دینی می چرخد عجیب نیست. اما از آنجا که دیندارن تجربه های دینی واحدی ندارند، خیر اعلا نیز امری ثابت نیست که یک بار برای همیشه تعریف شود و تحقق یابد بلکه امری است که به صورت سوبژکتیو تجربه می شود افراد در چهارچوب تجربۀ دینی خودشان آن را تفسیر می کنند. بنابراین پرورش احساس یا شهود حقیقتاً دینی می تواند راهنمای عمل اخلاقی و تحقق خیر اعلا باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
خیر اعلا؛ فضیلت؛ سعادت؛ شلایرماخر؛ کانت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Summum Bonum (The Highest Good) from the Point of View of Kant and Schleiermacher | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Hassanpour | ||
Associate professor of Islamic philosophy and theology, University of Ilam, Ilam, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The highest good is the most important concept in Schleiermacher's ethics, which is explained and developed within a theological framework without relying on the theory of the divine command. Contrary to Kant, Schleiermacher eliminated the concept of happiness from the concept of the highest good due to its relevance to sensory desires, and thereby he attempted to extricate the moral act from material motives more than Kant has done. In his earlier views about the highest good, Schleiermacher refers to the concept of inclusiveness to define the highest good, which indicates that the highest good in his opinion is much more comprehensive than what Kant and others imagined and that it cannot be achieved only through our actions. This leads us to his later view of the highest good, in which the Greek and Christian view of God-likeness plays a central role. Here the ensoulment of nature, relationality of the highest good and the role of the individual in relation to the whole and the intertwining of the components of the highest good are emphasized. Finally, as a Christian theologian, Schleiermacher considers Christ as a condition for the realization of the highest good. Unsurprisingly he holds this belief, given that his ethical thinking revolves around religious experience. But since religious people do not share a single religious experience, the highest good is not a fixed thing that can be defined and realized once and for all, but it is experienced subjectively, and people interpret it within the framework of their own religious experience. Therefore, developing a truly religious feelings or intuitions can lead to moral action and the realization of the highest good. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Highest Good, Virtue, Happiness, Ethics, Schleiermacher, Kant | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 115 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 132 |