تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,836 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,658 |
نظریه اعواض به مثابه ی راهکاری برای درمان اگزیستانسیال شرّ | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، شهریور 1402، صفحه 127-147 اصل مقاله (610.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jre.2024.25815.1182 | ||
نویسندگان | ||
زهرا میرزاکریمی* 1؛ مهدی عظیمی2 | ||
1دانشجوی کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشکدة الهیات دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 11 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 10 مهر 1401، تاریخ پذیرش: 24 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
مسالهی شرّ که از چالشی ترین موضوعات فلسفی ـ کلامی به شمار رود، به طور خاص به مثابه ی دست آویزی برای به چالش کشیدن اصل وجود خداوند و یا صفات کمالی الهی محسوب می شود. به همین دلیل با مشرب های متفاوت فکری در صدد برآمده اند به تقریرهای مختلف از مساله ی شرّ در ابعاد طبیعی، اخلاقی و اگزیستانسی آن پاسخ دهند. هر چند وجهه ی وجودی مساله ی شرّ در غالب پاسخ ها مورد غفلت قرار گرفته است. در این بین متکلمان مسلمان با ارائه و پروراندن نظریه اعواض کوشیده اند تا سازگاری شرور را با آموزه ی عدل الهی نشان دهند. این نظریه وجهه ی اگزیستانسی مساله ی شرّ را مغفول نمی گذارد لذا در این تحقیق به عنوان راه حلّی پاسخگو به جنبه ی اگزیستانسی شرّ مورد بازخوانی قرار گرفته است. هم چنین در تطبیقی با نظریات روان درمانی یالوم، نشان داده می شود نظریه اعواض در پرتو یک رابطه ی اصیل و واقعی بین خداوند و انسان معنادار می شود و می تواند به عنوان یک راهکار درمانی برای افراد آسیب دیده از رنج مورد توجّه جدی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعواض؛ انتصاف؛ مسأله ی شرّ؛ مسأله ی اگزیستانسی شرّ؛ رابطه ی اصیل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Replacement Theory as a Solution for the Existential Treatment of Evil | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Mirzakarimi1؛ Mahdi Azimi2 | ||
1M.A student in Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology, University of Tehran | ||
2Associate Professor, Department of Philosophy and Islamic Theology, Faculty of Theology, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The problem of evil, which is considered one of the most challenging philosophical-theological issues, is specifically considered as a way to challenge the essence of God's existence or God's perfect attributes. For this reason, philosophers with different religions have tried to respond to different interpretations of the problem of evil in its natural, moral and existential aspects. Although the existential aspect of the problem of evil has been neglected in most of the answers. In the meantime, Muslim theologians have tried to show the compatibility of evil with the doctrine of divine justice by presenting and cultivating the theory of compensation. In this research, after examining some types of answers to the problem of evil, and mentioning the views of some theologians, especially the elders of Imamiyyah, the basics of the compensation theory are analyzed, as well as the rational and narrative evidence of the theory. Also, the theory of justice, which tells about the right of the oppressed from the oppressor by God, is presented as a complement to the theory of compensation. This theory does not ignore the existential aspect of the problem of evil, therefore, in this research, it has been read as a solution to the existential aspect of evil. Also, in comparison with Yalom's psychotherapy theories, it is shown that the compensation theory becomes meaningful in the light of an authentic and real relationship between God and man, and it can be seriously considered as a therapeutic solution for people affected by suffering. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
compensation, justice, the problem of evil, the existential problem of evil, genuine relation | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 111 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 84 |