تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 512 |
تعداد مقالات | 4,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,602,076 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,651,502 |
نظریه اعواض به مثابه ی راهکاری برای درمان اگزیستانسیال شرّ | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، شهریور 1402، صفحه 127-147 اصل مقاله (610.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jre.2024.25815.1182 | ||
نویسندگان | ||
زهرا میرزاکریمی* 1؛ مهدی عظیمی2 | ||
1دانشجوی کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشکدة الهیات دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 11 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 10 مهر 1401، تاریخ پذیرش: 24 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
مسالهی شرّ که از چالشی ترین موضوعات فلسفی ـ کلامی به شمار رود، به طور خاص به مثابه ی دست آویزی برای به چالش کشیدن اصل وجود خداوند و یا صفات کمالی الهی محسوب می شود. به همین دلیل با مشرب های متفاوت فکری در صدد برآمده اند به تقریرهای مختلف از مساله ی شرّ در ابعاد طبیعی، اخلاقی و اگزیستانسی آن پاسخ دهند. هر چند وجهه ی وجودی مساله ی شرّ در غالب پاسخ ها مورد غفلت قرار گرفته است. در این بین متکلمان مسلمان با ارائه و پروراندن نظریه اعواض کوشیده اند تا سازگاری شرور را با آموزه ی عدل الهی نشان دهند. این نظریه وجهه ی اگزیستانسی مساله ی شرّ را مغفول نمی گذارد لذا در این تحقیق به عنوان راه حلّی پاسخگو به جنبه ی اگزیستانسی شرّ مورد بازخوانی قرار گرفته است. هم چنین در تطبیقی با نظریات روان درمانی یالوم، نشان داده می شود نظریه اعواض در پرتو یک رابطه ی اصیل و واقعی بین خداوند و انسان معنادار می شود و می تواند به عنوان یک راهکار درمانی برای افراد آسیب دیده از رنج مورد توجّه جدی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعواض؛ انتصاف؛ مسأله ی شرّ؛ مسأله ی اگزیستانسی شرّ؛ رابطه ی اصیل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Replacement Theory as a Solution for the Existential Treatment of Evil | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Mirzakarimi1؛ Mahdi Azimi2 | ||
1M.A student in Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology, University of Tehran | ||
2Associate Professor, Department of Philosophy and Islamic Theology, Faculty of Theology, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The problem of evil, which is considered one of the most challenging philosophical-theological issues, is specifically considered as a way to challenge the essence of God's existence or God's perfect attributes. For this reason, philosophers with different religions have tried to respond to different interpretations of the problem of evil in its natural, moral and existential aspects. Although the existential aspect of the problem of evil has been neglected in most of the answers. In the meantime, Muslim theologians have tried to show the compatibility of evil with the doctrine of divine justice by presenting and cultivating the theory of compensation. In this research, after examining some types of answers to the problem of evil, and mentioning the views of some theologians, especially the elders of Imamiyyah, the basics of the compensation theory are analyzed, as well as the rational and narrative evidence of the theory. Also, the theory of justice, which tells about the right of the oppressed from the oppressor by God, is presented as a complement to the theory of compensation. This theory does not ignore the existential aspect of the problem of evil, therefore, in this research, it has been read as a solution to the existential aspect of evil. Also, in comparison with Yalom's psychotherapy theories, it is shown that the compensation theory becomes meaningful in the light of an authentic and real relationship between God and man, and it can be seriously considered as a therapeutic solution for people affected by suffering. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
compensation, justice, the problem of evil, the existential problem of evil, genuine relation | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
قرآن کریم
ابن اثیر، مجدالدین، (1364). النهایه فی غریب الحدیث و الاثر، ج2. قم: اسماعیلیان.
ابن سینا، حسین بن عبدالله، (1400ق). رسائل ابن سینا (رساله سرّ القدر)، قم: بیدار.
(1363). الهیات شفا. به کوشش ابراهیم مذکور، تهران: ناصرخسرو.
(1377). الهیات نجات، ترجمه یحی یثربی، تهران: فکر روز
ابن منظور، محمد بن مکرم، (بی تا). لسان العرب، بیروت: دارصار.
انوری، حسن، (1382). فرهنگ بزرگ سخن، انتشارات سخن.
بیات و دیگران، عبدالرسول (1398). فرهنگ واژهها (درآمدی بر مکاتب و اندیشههای معاصر)، انتشارات سمت.
پلنتینگا، آلوین. (1396). کلام فلسفی، ترجمه ابراهیم سلطانی و احمد نراقی، تهران: طرح نو.
پورمحمدی، نعیمه، (1393). الهیات شبانی و پاسخ به مسأله شرّ، پژوهشهای ادیانی، دوره اول، شماره 3 و 4.
(1399). درباره شرّ، 2 جلد، قم: طه.
زمستان 1392، پاسخ به مسأله اگزیستانسی شرّ در الهیات مسیحی، جستارهای فلسفه دین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال دوم، شماره چهارم: 37-19.
تفتازانی، مسعود بن عمر، (1412ق). شرح المقاصد، قم: الشریف الرضی.
جرجانی، علی بن محمد، (بی تا)، شرح المواقف، قم: الشریف الرضی.
جوهری، اسماعیل بن حماد، (1965). تاج اللغه و صحاح العربی، تحقیق: عبدالغفور عطار، ج2، بیروت: دارلعلم للملایین.
جی. ال. مکی و دیگران، (1374). کلام فلسفی، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، ج اول.
چوبک، صادق، (1345)، سنگ صبور، تهران: انتشارات جاویدان.
حسینی العبیدلی، عبدالمطلب بن محمد (1381). اشراق اللاهوت فی نقد شرح الیاقوت، تحقیق علی اکبر ضیایی، تهران: میراث مکتوب.
حلّی، حسن بن یوسف المطهر، (1982). نهج الحق و کشف الصدق، بیروت: دارالکتاب اللبنانی، چاپ اول.
حلّی، حسن بن یوسف (1395ه.ق). دلائل الصدق، انتشارات بصیرتی قم.
دهباشی، مهدی، (1386). پژوهشی تطبیقی در هستیشناسی و شناختشناسی ملاصدرا و وایتهد، چاپ اول، تهران: نشر علم.
راغب اصفهانی، حسین، (1426). المفردات فی الالفاظ القرآن. تحقیق صفوان عدنان. قم: طلیعه نور.
ربانی گلپایگانی، (1392). القواعد الکلامیه، قم: مؤسسه الامام الصادق علیهالسلام.
ریموند ون آراگون، (1399). اصطلاحات کلیدی در فلسفه دین، ترجمه حسن احمدی زاده، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
زبیدی محمد بن محمد، (1414). تاج العروس من جواهر القاموس، بیروت: دارالفکر.
زبیدی، مرتضی، (بی تا). تاج العروس، ج3، بیروت: دارلحکمه.
سارتر، (1376) هستی و نیستی. ترجمۀ عنایتالله شکیبافر. انتشارات شهریار.
سبحانی، جعفر، (1387). دانشنامه کلام اسلامی، قم: مؤسسه امام صادق علیه السلام.
سعیدی مهر، محمد، (1376). «دادورزی و تقریری نو از مسأله شرّ»، نقد و نظر، 10: 213-198.
شعرانی، ابولحسن، (1393ق). شرح تجرید الاعتقاد، تهران: انتشارات اسلامیه.
شیخ صدوق، (1371). الاعتقادات، قم: المؤتمر العالمی لألفیه الشیخ المفید.
صدرالدین شیرازی، (1363). مفاتیح الغیب، تصحیح: محمد خواجوی، تهران: مؤسسه تحقیقات فرهنگی.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1981). الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، بیروت: دار احیاء تراث العربی.
(بی تا). الحاشیه علی الهیات الشفاء، قم: بیدار.
طوسی، خواجه نصیرالدین، (1375). شرح الاشارات و التنبیهات مع المحاکمات، قم: نشر البلاغه.
طوسی، محمد بن حسن، (1406). الاقتصاد فیما یتعلق بالاعتقاد، بیروت: دارالأضواء.
عسکری، امیر، (بی تا). نقد برهانناپذیری وجود خدا، قم: بوستان کتاب.
عسکری، حسن بن عبدالله، (1400ق). الفروق فی اللغه، بیروت: دارالآفاق الجدیده.
علم الهدی، سیّد مرتضی، (1419ق). شرح جمل العلم و العمل، تهران: منظمه الاوقاف و الشؤون الخیریه دارالأسوه للطباعه و النشر.
فاضل مقداد، (1405)، ارشاد الطالبین إلی نهج المسترشدین، قم: کتابخانه عمومی حضرت آیتالله العظمی مرعشی نجفی «ره».
فاضل مقداد، (1364). النافع یوم الحشر فی شرح الباب الحادی عشر، تحقیق مهدی محقق، انتشارات مؤسسه مطالعات اسلام.
فراهیدی، خلیل بن احمد، (1409ه.ق). العین، قم: نشر هجرت.
فصیحی، امان ا...، 1389. نقد دیدگاه ماکس وبر درباره دین و معنای زندگی، مجله معرفت فرهنگی اجتماعی، ج1.
فیض کاشانی، ملامحمد محسن (1418). علم الیقین فی أصول الدین، قم: بیدار، چاپ اول، ج2.
فیومی، احمد بن محمد، (1414). المصباح المنیرفی غریب الشرح الکبیر للرافعی، قم: مؤسسه دارالهجره، چاپ دوم.
قاضی عبدالجبار، (1422). شرح الاصول الخمسه، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
کلارک، جیمز، (1389). بازگشت به عقل، ترجمه نعیمه پورمحمدی و مهدی فرجی.
لاهیجی، عبدالرزاق بن علی، (1383). گوهر مراد، تهران: نشر سایه.
لایب نیتس، گتفریدویلهم، (1375). منادولوژی، ترجمه یحیی مهدوی، تهران: خوارزمی.
مارتین بوبر، (1380). من و تو، ترجمه ابوتراب سهراب و الهام عطاردی، نشر فرزان روز.
«آیا مواجهه با خدا ممکن است»، ترجمه مرتضی کریمی؛ مجله هفت آسمان، شماره ۴۳.
محبتی مریم و امیرعباس علی زمانی، (1391). رنج، ایمان و معنا از دیدگاه داستایوفسکی، مجله فلسفه و کلام اسلامی، سال چهل و پنجم، شماره یکم.
مطهری، مرتضی، (1376). عدل الهی، تهران: صدرا.
مفید، (1413). اوائل المقالات، قم: الموتمر العالمی للشیخ المفید.
(1413ه.ق). النکت الاعتقادیه، قم: المؤتمر العالمی لألفیه الشیخ المفید.
مولانا، دیوان شمس، غزل شماره 14
نیوز، ون (1393). بررسی اجمالی رواندرمانی وجودی. فصلنامۀ تحلیلیپژوهشی روانشناسی و هنر.
هیک، جان، (1376). فلسفه دین، ترجمه بهزاد سالکی، تهران: بینالمللی هدی.
یالوم (1396) الف. روان درمانی اگزیستانسیال، ترجمه سپیده حبیب، تهران: نی.
(1389)الف، رواندرمانی وجودی ترجمۀ سپیده حبیب. نشر نی.
(1390)، درمان شوپنهاور. ترجمۀ سپیده حبیب. نشر قطره.
(1394)، خیره به خورشید، غلبه بر هراس از مرگ، ترجمه م.غبرایی، تهران: نیکونشر.
(1389)ب. خیره به خورشید، ترجمۀ مهدی غبراتی، نیکو نشر.
(1400)، دغدغه مرگ و زندگی، ترجمۀ فرزاد مرتضایی، انتشارات دنگ.
Hume, David. (2007). Dialogues Concerning NaturalReligion and Other Writings, Ed. Dorothy Colema. U.S.A: Cambridge University Press. Martin, Michael. (1978). Is Evil Evidence Against theExistence of God?Mind. Peterson, Michael L. & Raymond J. Vanarragon(eds). (2004). Contemporary Debates in the Philosophy of Religion. Blackwell. Hick,John, (2007), Evil and The God of love, New Haven andLondon:Palgrave Macmillan, Yale university press R.may (1958). Contributions of existential psychotherapy. In R. May, E. Angel, & H. F. Ellenberger (Eds.), Existence: A new dimension in psychiatry and psychology (pp. 37–91). New York: Basic Books. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 160 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 149 |