تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 512 |
تعداد مقالات | 4,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,602,066 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,651,500 |
واکاوی نسبت خاتمیت و امامت از منظر کلامی | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، شهریور 1402، صفحه 165-184 اصل مقاله (508.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jre.2024.24764.1169 | ||
نویسنده | ||
اعظم سادات پیش بین* | ||
استادیار گروه آموزش فلسفه و منطق، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 دی 1401، تاریخ بازنگری: 03 بهمن 1401، تاریخ پذیرش: 23 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
به عقیده شیعه پیامبری حالت ایستا ندارد بلکه پویا و متحرک است و امامت شیعه به نوعی تداوم پیامبری میباشد. همه ادیان الهی تا دوران پیامبر خاتم یکدیگر را کامل کردهاند و پیامبر اسلام (ص)دین خدا را به درجه کمال رسانده است، برای تداوم دین هم به تشریح آن توسط انسانهائی کامل که همان صفات پیامبر اسلام (ص)را دارند نیاز داریم. بر این اساس ماموریت پیامبری دروجود امام ادامه مییابد و امام به استثنای دریافت وحی همه امتیازات پیامبر را خواهد داشت و با دارا بودن ویژگیها و صفات خاص از جمله ولایت معنوی، تداومبخش وظایف پیامبر می باشد. در این پژوهش که با شیوه توصیفی- کلامی و با رویکرد کلامی صورت گرفته در نهایت این نتیجه حاصل شده که نه تنها میان باور به خاتمیت و باور به امامت تنافی و تعارضی در کار نیست، بلکه امامت مکمّل و متمّم خاتمیت است و بین این دو آموزه نسبت و تلازمی خاص برقرار است. همانطور که حدوث دین و شریعت مستلزم وجود پیامبر است، بقاء دین و شریعت هم موقوف به وجود امام است، بنابراین نیاز دین به امام در استمرار به منزله نیاز دین به پیامبر است در استقرار. | ||
کلیدواژهها | ||
خاتمیت؛ نبوت؛ امامت؛ ولایت؛ مرجعیت دینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the Relationship between Finality of Prophecy and Imamate from the Theological Point of View | ||
نویسندگان [English] | ||
Azam Sadat Pishbin | ||
Assistant Professor, Philosophy and Logic Education Department, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
According to the Shia belief, prophecy does not have a static state but is dynamic and mobile, and the Shia Imamate is a continuation of the prophecy. All divine religions have completed each other until the time of the last prophet, who has complemented the religion of God. For the continuation of the religion, it needs to be described by perfect human beings who have the same qualities as the Prophet of Islam (PBUH). Based on this, the prophetic mission continues by the imam, who has all the privileges of the prophet, except for receiving revelation, and by having special characteristics and attributes, including spiritual guardianship, continues the duties of the prophet. The findings of this research, which was carried out in a descriptive-theological manner and with a theological approach, revealed that not only there is no contradiction or conflict between belief in the Finality of Prophecy and belief in Imamate, but Imamate is complementary to the Finality of Prophecy, and there is a special relationship between these two doctrines. Just as the existence of religion and Sharia requires the presence of a prophet, the survival of religion and Sharia depends on the existence of an imam. Therefore, religion’s need for an imam in continuity is the same as its need for a prophet in establishment. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Finality of Prophecy, Prophecy, Imamate, Velayat, Religious Authority | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
قرآن کریم.
نهج البلاغه.
اقبال لاهوری، محمد (بی تا). احیای فکر دینی در اسلام. ترجمة احمد آرام. انتشارات رسالت قلم.
امینی، ابراهیم (1350). بررسی مسائل کلی امامت. قم: انتشارات دارالتبلیغ اسلامی.
جوارشکیان، عباس (1394). امامت سرّ خاتمیت. قم: بوستان کتاب.
سبحانی، جعفر (1384). خاتمیت و مرجعیت علمی امامان معصوم (ع)، فصلنامة قبسات، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة معاصر، ش 37: 17-7.
سروش، عبدالکریم (1379). بسط تجربة نبوی. تهران: مؤسسة فرهنگی صراط.
شریعتی، علی (1357). امت و امامت. تهران: انتشارات قلم.
شریعتی، علی (1385). شیعه. تهران: انتشارات سحاب کتاب.
شاکرین، حمید رضا (1385). امامت و خاتمیت، تعارض یا تلائم، فصلنامة کتاب نقد، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه معاصر، ش 38: 83-63.
شریف زاده، بهمن (1385). امامت در سازگاری با خاتمیت، فصلنامة کتاب نقد، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه معاصر، ش 38: 139-133.
طباطبائی، محمد حسین (بی تا). شیعه (مجموعه مذاکرات با پروفسور هانری کربن). با توضیح علی احمدی، سید هادی خسرو شاهی. قم: انتشارات رسالت.
کلینی، محمد بن یعقوب (1381 ه ق). الاصول من الکافی، ج1. ترجمة شیخ محمد باقر کمرهای. تهران: انتشارات المکتبه الاسلامیه.
گلزاده غفوری، علی (1350). شیعه و نبوت، انتشارات الفتح.
متقی بن حسام الدین الهندی، علاء الدین علی (1419 ه ق). کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال. تحقیق محمد عبدالقادرعطی. بیروت: منشورات دارالکتب العلمیه.
مجلسی، محمد باقر (1388 ه ق). بحارالانوار. تهران: منشورات دارالکتب الاسلامیه.
محقق، جعفر (1385). تعارض امامت و خاتمیت، فصلنامة کتاب نقد، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة معاصر، ش 38: 125-105.
مصباح، محمد تقی (1367). راهنماشناسی. قم: مرکز مدیریت حوزة علمیة قم.
مطهری، مرتضی (1366). خاتمیت. تهران: انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی (1374). امامت و رهبری. تهران: انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی (1368). مجموعه آثار 3 (راز ختم نبوت). تهران: انتشارات صدرا.
سایت اینترنتی www. Dr soroush.com.
سایت اینترنتی www.rasanews.com.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 441 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 98 |