تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,286 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,967 |
روش آموزش مبتنی بر بازی موقعیتی: چالشی برای مدل سنتی در دانش تاکتیکی و لذت از فعالیت بدنی | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 اردیبهشت 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2024.18964.3363 | ||
نویسندگان | ||
الهام دانشیار* 1؛ حسن محمدزاده2؛ ربابه رستمی3 | ||
1دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ارومیه | ||
2عضو هیئت علمی/ دانشگاه ارومیه | ||
3عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز | ||
تاریخ دریافت: 13 خرداد 1399، تاریخ بازنگری: 24 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 25 مرداد 1399 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثر مدلهای آموزش سنتی و بازی موقعیتی بر دانش تاکتیکی و لذت از فعالیت بدنی در فوتبال بود. روش شناسی: آزمودنیهای پژوهش شامل 24 پسر حاضر در مدرسه فوتبال با میانگین سنی 73/0±11 بود. این پژوهش شامل چهار مرحلة پیش آزمون، تمرینات به دو شیوۀ بازی موقعیتی و سنتی، پسآزمون و آزمون یادداری تاخیری بود .تمرینات بازی موقعیتی شامل آموزش براساس مدل مبتنی بر بازی و شامل 5 مرحله بود. تمرینات سنتی نیز عبارت بود از: آموزش با تأکید بر مهارت و تکنیک. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیریهای مکرر و آزمون T مستقل نشان داد که دانش تاکتیکی و امتیازات لذت از فعالیت بدنی گروه بازی موقعیتی نسبت به گروه سنتی بیشتر بود. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر توصیه میشود که باید فرد، فعالیت و محیط را بعنوان یک واحد یکپارچه بجای اجزا قابل جدا شدن در نظر گرفت، زیرا هراندازه که شرایط تمرین به شرایط اصلی نزدیکتر باشد یادگیری بیشتر صورت می گیرد که این مدل خلاقانه در تحقیق حاضر توانسته است این شرایط را ایجاد و سبب پیشرفت دانش تاکتیکی و لذت از فعالیت بدنی شود. بنابراین توصیه میشود که مربیان ورزشی بیشتر از مدل بازی موقعیتی برای کلاسهای ورزش و ایجاد علاقه در بین دانش آموزان استفاده کنند، زیرا این مدل با سناریوهای بازی یک مدل خلاقانه آموزشی است که برای آموزش ورزشها در کلاسهای درس تربیت بدنی ارائه شده است . | ||
کلیدواژهها | ||
بازی موقعیتی؛ دانش تاکتیکی؛ لذت از فعالیت بدنی؛ آموزش سنتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Situational game-based teaching method: A challenge for traditional model in tactical knowledge and enjoyment of physical activity | ||
نویسندگان [English] | ||
elham daneshyar1؛ hasan mohammadzadeh2؛ robabeh rostami3 | ||
1urmia university | ||
2urmia university | ||
3shiraz university | ||
چکیده [English] | ||
Background&Purpose: The purpose of the present study was to determine the effect of traditional training and situational game models on tactical knowledge and enjoyment of physical activity in soccer. Methodology: The subjects of the study included 24 boys in football school with a mean age of 73/0±11 . The research was consisted of four stages of pre-test, two-way training, traditional and situational game model, post-test and delayed retention. Practices of Situational game include education Based on the game-based model and consisted of 5 stages. Results: The results of analysis of variance with repeated measurements and independent T-test showed that tactical knowledge of situational game and that Physical activity enjoyment scores group was more than traditional group. Conclusion.Based on the findings of the present study, it is recommended that the individual, activity and environment should be considered as an integrated unit instead of separable components. Because the closer the training conditions are to the main conditions, the more learning takes place This creative model in the present study has been able to create these conditions and cause the development of tactical knowledge and enjoyment of physical activity. Therefore, it is recommended that sports coaches use the situational game model more for sports classes and creating interest among students, because this model with game scenarios is a creative educational model that is provided for teaching sports in physical education classrooms | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: Situational game, Tactical knowledge, Enjoye of physical activity, Traditional training | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 79 |